oud reisverslag Thailand april 2003

Even hier de mailtjes die ik stuurde vanuit Thailand toen ik daar op vakantie was met Johnny.

Mail van 8 april

Hallo allemaal, daar in het verre Nederland!!!

FF een berichtje via de mail van onze avonturen in Thailand, en dat zijn er heel wat…. Het begon al op onze eerste dag in Bangkok, het grootste avontuur was toch wel het oversteken van de straat… 1,2,3,…. rennen!!!!!!!! en dan moet je ook nog eens goed opletten waar de auto’s vandaan komen, want ze rijden hier aan de linkerkant, geloof ons: ze lijken dan helemaal uit alle hoeken en gaten te komen…

In Bangkok verbleven we in een aardig hotelletje en zijn in de stad ook over de klongs (kanalen) gegaan met longtailbootjes, die gaan echt hard over het water! zo zie je weer een andere kant van bangkok (dus niet de snelle auto’s op straat, maar de snelle bootjes in de kanalen) verder daar wat tempels en paleisjes gezien. vervolgens gingen we naar de river kwai en hebben daar de grote brug gezien en overheen gegaan met een treintje, die schudde behoorlijk, dus we namen maar met zijn allen een whisky-cola, dan shake je wat soepeler!!! was wel gezellig.

Oh ja, we hebben een leuke groep, allemaal verschillende mensen, maar wel makkelijke mensen, dus we kunnen prima met ze opschieten. na de treinreis (en het bijkomen na het uitstappen uit de trein… shakey shakey!) gingen we weer verder met de bus naar een andere hoek van de river kwai. daar stapten we op longtailboten en gingen naar onze knusse junglerafts, dit zijn grote vlotten op het water en bungalowtjes erop, echt heel erg leuk zag dat eruit. vooral ‘s avonds, want er was geen electriciteit, dus met allemaal olielampjes, echt heel leuk om te zien. af en toe een beetje wegdommelen in de hangmatjes.

de volgende ochtend werden we gewekt: teetttereeetetetetet!!!! OLIFANTEN!!! dus wij snel eruit en gauw kijken bij de olifanten die via de jungle zo de rivier instapten en bij de junglerafts wat te eten kregen. toen gingen we een tochtje maken op een groot vlot op de river kwai en stopten bij een watervalletje, daar lekker even in gepoedeld, want in de rivier zwemmen was niet echt zo verstandig om te doen, er staat namelijk een sterke stroming. maar wat gaat Johnny doen? gaat ie samen met chris even naar de overkant zwemmen…… ze hadden de opdracht gekregen om schuin te zwemmen, dus tegen de stroom in een punt te nemen om op te orienteren. makkelijk gezegd, maar moeilijk gedaan. ze begonnen goed en zwaaiden even achterom. maar al snel dachten ze: ZWEMMEN…… aaaahhhh ze haalden ter nauwernood de overkant (want ze gingen bijna in de stroom mee de bocht om, en dan weet je helemaal niet meer waar je uitkomt) even uitpuffen en dan weer terug…. terug, terug… dat is ook erg makkelijk gezegd! ze moesten op de waterkant even weer de andere kant oplopen om weer schuin te kunnen zwemmen, maar dat lukte niet. dus na een poosje zagen maaike en de rest de jongens weer op hetzelfde punt aan de overkant uit de jungle komen. en maar zwaaien en zwaaien. nou vooruit dan maar, dan sturen we er wel een bootje naartoe… Nou Johnny wil erin springen, maar glijdt er bijna onderdoor…. Wat een avontuur!

Nou toen maar lekker eten, want de ‘thai-express’ levert blijkbaar ook tot op de river kwai! vervolgens gingen we met een aantal in reddingsvesten (niet op de normale manier aan hoor, maar als een soort luiertje) lekker op de stroming van de rivier terugstromen naar onze junglerafts. dat was leuk om te doen, alleen op de rafts komen was wat zwaar met de stroming onder je!

Het volgende avontuur was in Khao Yai, het national park vlak boven bangkok. we gingen naar het park en kregen prachtig grote sokken aan tot aan onze knie… dit waren bloedzuigersokken… ach zal wel meevallen dachten wij nog. tot we een paar honderd meter gelopen hadden en meerdere bloedzuigers van onze sokken en ook broek af mochten halen. aaaahhhh wat een vieze beesten! door de jungle heen wel een leuke wandeling gemaakt van 4 en een half uur met wat kilmmetjes en afdalingen. alleen kregen we op een gegeven moment een flinke bui op ons kop, waardoor wij echt helemaal doorweekt raakten, nog meer bloedzuigers op ons kregen en ook het pas heerlijk glibberig werd, nou daar gaan we dan, lekker afdalinkje!!!!! (Marian, je broek was wel een beetje boel vies geworden, maar ik heb m weer redelijk schoon gekregen hoor!) we eindigden bij de waterval van de film The Beach (waar ze vanaf springen met zijn drieen). nou eerst even wat eten. meteen even de sokken en schoenen controleren op bloedzuigers. John moest ook zijn nek even checken want daar hing ook al eentje te zuigen! peukie er tegenaan en wegschieten. Johnny heeft alleen een klein rood vlekje in zijn nek. maar een aantal anderen waren ook te pakken genomen en hadden behoorlijke zuigplekken op hun lijf! gelukkig is het niet gevaarlijk.

Op een van de volgende dagen kwamen we bij een parkje waar we verbleven in blokhutjes. gezellig met zijn allen aan de karaoke, lekker lachen om de valse nummers en met zijn allen bleren op bekende nummers. ook de Thaise gidsen lieten even hun karaoke-kunsten horen van de Thaise liedjes, daar waagden wij ons maar niet aan! Vandaag even lekker een stukje gefietst door een park met veel tempels en vervolgens bij een hotel lekker in het zwembad gelegen. (hadden we eindelijk weer even de tijd om even te bakken in de zon, want dat doen we niet zoveel) het is wel heerlijk weer, met veel zon en af en toe wat bewolking. Ook het eten is lekker, elke dag weer ‘lijst’ (rijst dus….) met lekkere hapjes die af en toe ook wel erg spicy kunnen zijn, waardoor we weer wat pepertjes uit onze mond mogen vissen en veel water drinken!!! De eerste week is erg goed gegaan, geen enge ziektes opgelopen en we genieten nog steeds hierzo!!! Wie weet kunnen we over een weekje weer wat belevenissen toemailen, zodat jullie mee kunnen genieten met onze avonturen. we moeten alleen even afwachten wanneer we weer kunnen mailen, want we gaan bijna de jungle in voor onze trekking van drie dagen, en electriciteit hebben ze daar nog niet, dus een pc’tje met internet wordt ook wel erg lastig daar! Nou tot mails dan maar weer!!!!!

Mail van 11 april

Hoi people in het koude Nederland!!!

Ja, wij zitten hier met 35 tot 40 graden celcius lekker van het zonnetje te genieten! Even gauw een berichtje sturen voordat we de jungle ingaan, want je weet het maar nooit….. grappie hoor! we gaan morgen lekker beginnen met een olifantentocht tot aan een waterval en vervolgens wat lopen in de jungle tot we een leuk dorpje tegenkomen waar we kunnen overnachten (hopen dat we kunnen slapen, want het schijnt dat er veel kippen en hanen zijn, nee hoor geen kippenpest…, maar die beesten schijnen nogal van de rel te raken als er vreemden zijn, waardoor ze de hele nacht door gaan kraaien en tokken!!!!! aaahhhh, maar Maaike gooit haar gehoorapparaatjes uit en hoort lekker niets van de herrie!!! hahaha pech voor jou Johnny!) daarna gaan we een daggie lopen, ook weer langs een waterval, waar we hopelijk wat verkoeling kunnen vinden. en vervolgens weer overnachten in een klein bergdorpje bij de plaatselijke bevolking. laatste dag in de jungle begint weer met een wandeltochtje en eindigt met een ‘wild-water-avontuur’, althans we hopen dat het een beetje spectaculair wordt, we gaan namelijk op een vlot lekker over een rivier raften…..

Vandaag was het weer heel wat lachen, want we waren naar een olifantentraningskamp geweest. een heel erg leuke show gezien, waarbij de olifanten gingen spelen op een mondharmonica (en daarbij een leuke dansshow weggaven, daar kan animo-aerobicdance nog een puntje aan zuigen…. grappie!), gingen voetballen (leuk voorbeeld voor Nederlands elftal, hier gingen meer penalty’s in het doel…), prachtige schilderijen maakten (Vincent van Gogh is er niets bij! sommigen waren wel wat abstracter bezig met het schilderij, maar er waren er ook bij die een prachtige boom of wat bloemen maakten) en nog meer leuke dingen, maar dat zien jullie wel op de video terug. Oh ja ook nog een baby-olifantje geaaid, was nog maar 7 weken oud…. aaahhh gossie…Verder hebben we ook weer wat tempels bezocht, en andere handwerkbedrijfjes bezocht, maar dat horen julie allemaal nog wel. wij gaan nu maffen, want het is hier inmiddels al vrijdag geworden… (en bij jullie is het nog maar donderdag 19.00) nou jullie horen het wel weer van ons!!!!! TOT NA DE JUNGLETREKKING!!!!

13 april

Happy new year!!!!!

Hahahahaha, ja, het thaise nieuwjaar is begonnen, dus we moeten iedereen gelukkig nieuwjaar wensen! daarbij worden ook de nodige emmers water gegooid, dus we kwamen zeiknat bij de trekking vandaan! en we overdrijven echt niet, er worden echt een heleboel emmers water gegooid, en met watersupersoakers geschoten en zelfs tuinslangen/brandweerslangen doen mee!!!!! vanmiddag toen we terug waren van de trekking dus maar niet omgekleed, maar weer de straat op en wat emmertjes gekocht, zodat we terug konden gooien! dus wij lekker bij een kanaal staan, zodat we constant bij konden vullen, want de emmers waren in no-time weer leeggegooid hoor! langs het kanaal liep een weg waar de auto’s in een lange file stonden, in verband met dit songkran-festival. De meeste Thaise mensen hebben van die open truckjes waarbij de mensen achterin staan of zitten in de laadbak. de meeste auto’s hadden daar ook een grote bak water staan, dus werd het echt een geweldig watergevecht. we stonden met zijn vieren bij elkaar en spraken daarbij af en toe af op wie we ons zouden richten, dus werd er weer een scootertje of groepje mensen de klos, vier emmers water tegelijk in de nek!!!!! en vervolgens wij uiteraard weer helemaal drijfnat gegooid!!! echt een zooitje hoor, al die liters water door de lucht en maar happy new year roepen!!!

Maar goed, de jungle-trekking: dit was erg vermoeiend, maar heel erg geslaagd om te doen. het begon op vrijdag met een olifantentocht, hoog op de olifant zitten in een bakje, beetje heen en weer geschud enzo, en af en toe een banaantje voor de olifant, die gooide zijn slurf soms achterover zodat wij weer een banaantje konden geven. (dit was trouwens nadat we een autorit hadden gemaakt in zo’n truck met een dakje, maar die aan de zijkanten open was, en als je bedenkt dat het songkran hier zo’n 5 dagen duurt en vanaf vrijdag was….. ja inderdaad, ook flinke plenzen water in ons nek gekregen, dus een beetje droogwaaien op de olifant) na een uurtje op de olifant waren we toe aan een lunch, uiteraard ‘lijst lijst en nog eens lijst’…..

Vervolgens gingen we lopend verder, de bergen in. flink wat beklimmingen en afdalingen, dus de kuiten voelden we wel! en ook was het behoorlijk warm, plus nog eens een rugzak op, dus het was wel even een zware tocht om te doen. na twee en een half uur lopen kwamen we bij een klein dorpje aan, met een waterval, dus wat gingen wij doen? plons!!!!! lekker even douchen! shampootje erbij, want in de dorpjes waar we verbleven deze trekking waren de sanitaire voorzieningen niet echt je-van-het! dus lekker even gepoedeld in het koude water en even bijgekomen van de wandeltocht tot zover.

Toen hoefden we nog maar een half uurtje te lopen en kwamen we bij onze overnachtingsplek aan. daar aangekomen moesten we onze slaapvertrekken even inrichten met de nodige klamboe’s en lakenzakken, maar we wilden dat we ons eigen matras mee hadden genomen, want we sliepen daar op bamboeplaten en een dun dekentje, dus echt lekker zacht en comfortabel was het niet….. maar goed, het had ook wel weer wat! toen even wat eten, maar niet voordat we gedeet hadden! (vraagteken vraagteken??? ja Deet is dat antimuggenspul, en als we dat weer opdeden zeiden we tegen elkaar dat we even gingen deten!) kaarsjes aan (namelijk geen electriciteit daar) en wat biertjes achter over gegoten! gitaarmuziekje erbij (het is wat improviseren daar) en de meesten gingen al rond 21.00 naar bed…. vroeg zeg! dus wij nog maar een paar biertjes erbij en wat zingen en muziek maken. toen onze tandjes poetsen (spuug maar over de reling van de veranda heen, want een wasbak is er toch niet) en slapen.

Alhoewel slapen…… toen we net lagen begonnen de honden te blaffen en de koeien hun bellen te rinkelen….. vervolgens begonnen de varkens te knorren en de hanen gingen ook de hele nacht door met hun gekraai. tel daarbij op dat je op bamboeplaatjes ligt te slapen, een paar liggen te snurken en als iemand zich omdraait de hele toko kraakt…. ja geradbraakt waren we en waren we blij dat we weer uit het hok mochten. met tandenstokers tussen onze ogen (tenminste als ze die daar zouden hebben) even ontbijten en vervolgens weer ‘de paden op, de lanen in….’

Deze dag zouden we vier-en-een-half uur gaan lopen… lekker warm zonnetje erbij dus het werd weer zweten. weer flink wat geklommen de bergen in. we liepen maar een beetje voorop achter de gidsen, want die konden tenminste een beetje tempo houden. achter iemand lopen die te lang nadenkt over de volgende stap, loopt niet echt lekker. dus wij vlogen zo’n beetje de berg op en bij elk stopje konden we vaak zo’n 5 a 10 minuutjes wachten tot de groep weer compleet was. ach, konden wij weer een beetje uitrusten. tussendoor weer een douche- en badderstop gehouden om ons weer een beetje schoon te maken, een aantal gebruikten deze stop ook maar om even te scheren. zonder spiegeltje wat lastig, dus liepen de 2 mannen met een snijwondje de rest van de dag verder.

Bij het volgende dorp aangekomen, waar we deze nacht zouden verblijven, zagen we al dat er hier gelukkig wat minder dieren waren, dus dat wordt wel wat lekkerder slapen. verder wat extra dekens onder ons gelegd, moet wel wat zachter liggen dachten wij. weer even wat gegeten en gedronken en maaike zag even een leuk spinnetje op een balk boven ons zitten. nou ja spinnetje….. zeg maar gerust SPIN! dwarsdoorsnee van spin, met poten erbij, tien centimeter……… aaahhh dat is leuk……. minder dieren, maar meer insecten en andere rare beesten dus!!!! dat wordt toch weer een onrustig nachtje… helemaal toen johnny op spinnenjacht moest bij iemand in zijn klamboe!!!! spin uiteraard weer ontsnapt omdat een of andere thai een elastiekje naar het beest schoot net op het moment dat johnny hem probeerde te vangen onder een glas…. en ja, waar is die spin dan naartoe gegaan… slaap lekker….. nou toch nog maar een biertje gedaan en toen de eersten gingen slapen werd er toch nog een spin gevangen. fjoew, dat scheelt er weer eentje. nou maaike en johnny waren weer eens de laatsten die naar bed gingen, want wij wilden nog even sterretjes kijken vanaf die hoge bergtop in het verre thailand. even tandpasta en tandenborstels halen….. zaklampje erbij, even pakken…. schijnt maaike even wat hoger zit er weer zo’n gezellige spin op onze klamboe!!!!! johnny er bij, maar spin schoot weer weg. dus toen we uiteindelijk in bed gingen liggen, eerst alles gecheckt!!! maar echt lekker slaap je dan niet hoor! deze nacht kregen we ook weer een heel snurkconcert van onze medetrekkers en de honden en hanen lieten ons ook niet met rust.

Weer bekaf van het amper-slapen wakker geworden en een ontbijtje achterover gewerkt. toen gingen we ongeveer een uurtje lopen en deden we onze tassen weer in grote plastic zakken, we gaan weer naar de wat meer bewoondere wereld en met het oog op songkran-festival, was het zeer aanbevolen om alles goed te verpakken. dus spullen in de truck en wij achterop…. ja weer de nodige emmers water vlogen ons om en in de oren (oh ja roos, je bergschoenen zijn niet echt waterdicht, wist je dat al??? lekker soppen…) toen gingen we op bamboevlotten de rivier over . wat ook niet zonder het nodige watergespetter was, want op veel plekken langs de kant stonden ze weer water te scheppen! wij uiteraard terug gooien, dus we kwamen doorweekt aan op de lunchplek. daar lekker aan de noodles gezeten en toen was de trekking afgelopen. maar we mochten weer terug naar chiang mai in de truckjes met dakje, dus wederom wat was opgedroogd tijdens de lunch, werd weer drie keer zo erg nat gegooid. nou ja, daarna dus zelf nog even wat water gegooid bij het kanaal en toen maar even een echter normale douche genomen in ons hotel.

Even 2 uurtjes geslapen en toen even bij de pizzahut wat eten naar binnen gegooid. Toen nog de markt over en uiteraard even iedereen weer op de hoogte brengen van onze avonturen hier via de mail! morgen gaan we weer van het noorden van thailand met een nachttrein naar midden thailand: Bangkok toe. we vertrekken hier om 17.00 en na 12 uurtjes zijn we dan in bangkok. vervolgens gaan we lekker naar het eiland ko samed, waar we nog even (nog) bruiner gaan bakken en wat luieren in de zon, want dat hebben we wel verdiend na al die avonturen!!! mochten we daar nog wat spannends beleven hopen we dat we alles ook op het eiland op de mail kunnen gooien, zodat jullie weer mee kunnen genieten!

tot dan en sawatikrab/sawatika!!!

De laatste dagen op het eiland Ko Samed waren voornamelijk: luieren, relaxen en weinig doen…! Hierna weer terug naar Bangkok om ons klaar te maken voor de terugreis naar Amsterdam. Deze 23 dagen rondreizen in Thailand waren werkelijk onvergetelijk…. …

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged . Bookmark the permalink.

One Response to oud reisverslag Thailand april 2003

1. egeetje says:

Volareeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee MM > especially for you, VolarePienso que un sueno parecido no volvera masY me pintaba las manos y la cara de azulY me improviso el viento rapido me llevoY me hizo a volar en el cielo infinitoVolare, oh ohCantare, oh oh oh ohNel blu dipinto di bluFelice di stare lassuY volando, volando felizYo me encuentro mas altoMas alto que el solY mienstras que el mundoSe aleja despacio de miUna musica dulceSe ha tocada solo para mi Voor de meer gevorderden onder ons: http://fun.from.hell.pl/2003-02-18/volare-karaoke.swf Greetz, the Icequeen, LOL