oud reisverslag Brazilië maart 2004

Mail 1 Zondag 7 maart

Hoi allemaal,

we zijn dus goed aangekomen na de vliegreis van 12 uur van amsterdam naar sao paulo. Dat ging allemaal prima, maar ja, het duurt even he… maar goed, in brazilie aangekomen konden we vrij snel onze koffers krijgen en stapten we meteen in de bus. Daar zagen we ook meteen de rest van ons reisgezelschap. wij halen wel de gemiddelde leeftijd omlaag van de groep…. oftewel: 28 oudere mensen en slechts 7 jongeren… maar goed, wel redelijk vlotte mensen allemaal, dus het gaat wel goed.

De eerste nacht was dus in Sao Paulo, een heeeele grote stad, met meer inwoners dan in heel nederland!!!!! er wordt gezegd dat er officieel 10 miljoen mensen wonen, maar in werkelijkheid zijn het er wel 20 miljoen!!! errug druk dus. het werd ook afgeraden om ‘s avonds met zijn tweetjes op straat te gaan lopen, dus dat hebben we maar niet gedaan. we waren toch al moe van de lange dag met al het reizen enzo, dus besloten we om vroeg naar ons bed te gaan. de volgende dag ging de wekker immers weer om 6.00 uur….. maar ons lijf zat nog een beetje in de nederlandse tijd, dus voor ons gevoel konden we tot 10.00 uitslapen!!! er is namelijk een tijdsverschil van 4 uur.

Vrijdag en zaterdag waren we veel bezig met het reizen van sao paulo naar foz do iguacu. dus dat betekende lange tijden in de bus zitten. gelukkig maakten we op vrijdag een zeer interessante stop, namelijk in een nederzetting van ge-emigreerde boeren uit nederland! heel erg leuk om te zien hoe de eerste emigranten naar brazilie trokken in de jaren 50 en nu dus nog steeds een dorp daar hebben. er stond zelfs een heuse molen!!!! zaterdag was het voornamelijk reizen naar het hotel waar we nu zitten in foz.

vandaag zijn we naar de watervallen geweest van foz do iguacu…. overweldigend…. prachtig…. eigenlijk geen woorden voor, dus hebben we genoeg gefilmd en gefotografeerd, want het was echt heel erg mooi om te zien dat natuurgeweld…. er zijn in totaal 275 watervallen die varieren van kleinere tot megagrote… en aan alle kanten.  de watervallen zijn tevens een natuurlijke grens tussen brazilie, argentinie en paraguay. We gingen eerst met een bus het natuurpark in en stopten bij een plek waar we met bootjes de rivier opgingen…. heel erg leuk en errug nat!!!!! een paar leuke foto’s gemaakt, maar toen moesten al snel de camera’s in plastic worden verpakt want we gingen vlak langs de watervallen!!! even een lekkere douche gekregen en wij konden stiekem toch foto’s maken, want wij waren zo slim om een onderwatercamera mee te nemen!!!

morgen gaan we naar de argentijnse kant van de watervallen en het van die kant bekijken. dan zien we: de ‘keel van de duivel’…. gloep….! maar dan kijken we dus recht in de samenkomst van de twee rivieren die de watervallen veroorzaken… moet geweldig zijn!!!

we gaan ons nu klaarmaken voor de show en diner. het wordt een dansshow met dansen uit brazilie (‘we dansen de samba… we dansen de samba… lalalalala), argentinie (tango a la maxima) en paraguay (dit weten we niet wat voor dansen het zijn…). we hopen jullie weer snel op de hoogte te kunnen brengen van de nieuwe belevenissen en wensen jullie vanuit brasil een fijne werkweek!!! hihihi

Mail 2

Hoi people in het koude Nederland,

ja, hier hebben wij het wel een paar graadjes warmer hoor! het is niet elke dag heel erg zonnig, maar de thermometer wijst toch elke dag wel boven de 25 graden aan… in onze vorige mail vertelden we dat we de braziliaanse kant van de watervallen hadden gezien en dat we de dag erna gingen kijken aan de argentijnse kant…. dit was helemaal adembenemend…. nu konden we echt goed zien hoe de watervallen gingen. het begint bovenaan met een schijnbaar rustige, enorm brede rivier en klettert vervolgens zo´n 190 meter naar beneden…. en wij stonden daar vlak boven… echt prachtig om te zien, veel gefilmd en gefotografeerd en ook nog een boekje gekocht met nog meer prachtige foto´s van bovenaf gemaakt, dus die kunnen bekeken worden als we terug zijn!

nadat we in argentinie waren geweest (ja, echt met paspoorten de grens over!) zijn we naar een enorme stuwdam gegaan die aan de grens ligt met paraguay. Dit was echt een hele grote dam met 18 generatoren die ongeveer 90% van paraguay van stroom voorziet en 25% van brazilie… dit was echt mega om te zien! Eerst bekeken we alles vanaf een afstandje op een uitkijkpunt en vervolgens gingen we met de bus over de dam rijden. hierbij zijn we ook een stukje paraguay in gereden, want de hele dam is een gezamenlijk project van brazilie en paraguay, dus ligt de grens ongeveer halverwege de dam! hebben we in 1 dag dus 3 landen aangedaan! hihihi!

´s avonds zijn we naar de dansshow geweest met dansen uit argentinie (echt hele mooie tango´s gezien), paraguay (typiche volksdansen gezien) en het eindigde met de braziliaanse samba en carnaval in rio-dansen… en uiteraard zijn wij ook het podium opgesleurd om mee te dansen… sta je daar in de polonaise….!!!!!

De volgende dag gingen we weer reizen… een hele dag in de bus zitten is niet echt een pretje (we moesten ongeveer 600 km doen… hele dag over gedaan…) dus we waren blij met elke stop die we maakten. deze reisdag eindigde in Curitiba, waar we nu ook nog zijn. diezelfde avond zijn we naar een echte churrascaria gegaan, met een rodisio. klinkt erg eng (ik weet ook niet zeker of ik het goed geschreven heb…), maar het houdt in dat er een buffet is waar je onbeperkt van kan scheppen en ze komen langs met spiesen met vlees en kip waar ze een stukje van afsnijden voor je (als je dat wil tenminste, want op een gegeven moment komen ze echt elke minuut langs, dus dan zeg je wel eens não = nee). ook kan je per tafel van 4 personen je tafel even op rood zetten… dit houdt in dat je een klosje wat op tafel ligt met de rode kant boven neerzet, en als je weer honger hebt doe je de groene kant weer boven. in principe stoppen ze dan met vragen of je een stukje vlees wil, maar in de praktijk bleek dit toch anders… ze bleven het vragen… dus wij propjevol weer het restaurant uit…. pfoe, we konden even geen vlees meer zien…

het was wel een heel gezellige avond, want de meesten aan tafel begonnen met een caipirinha. dit is een drankje van suikerrietlikeur, suiker, limoenen en een boel ijs… maar vooral veel alcohol… dus wij zaten tegenover een ouder stel en daarnaast zat ook een stel van hun leeftijd (tussen de 65 en 75). het stel tegenover ons had wel vaker sterke drank genomen, maar de vrouw van het andere stel hield het normaal gesproken bij een wijntje… dus ja, je begrijpt, zoveel alcohol in een keer… toen ze terug kwam van een kopje koffie die bij het buffet stond, moest de andere vrouw haar maar even ondersteunen en richting stoel dirigeren, want de ging echt al van links naar rechts… en heel erg hard lachen uiteraard, wat ook op de lachspieren van de anderen in de groep…. en dat na 1 caipirinha….

gister zijn we met een treintje van curitiba naar morretes gegaan. op zich leuk,ware het niet dat we net aan de verkeerde kant van de trein zaten… dus keken we voornamelijk tegen bergen en bossen aan en aan de andere kant waren prachtige valleien te zien…. en dat twee en een half uur lang…. maar goed langs de anderen aan de goede kant konden we toch een beetje meegenieten. we eindigden dus in morretes, een schattig dorpje, waar we op een pleintje even onderuit zakten met een biertje… (flesje bier is hier trouwens 600 ml…. lekkerrrrr) We konden daar even rondlopen en gingen na een uurtje met zijn allen eten. Dit was erg grappig, de ober begon een verhaal in het braziliaans af te steken (oftewel: onverstaanbaar snel ratelen) en legde uit hoe het eten gemaakt moest worden. we hadden op tafel een bak met cassave-meel en een bak bouillon met vlees en dit moest op de juiste manier gemengd worden tot het een mengsel was dat in je bord bleef hangen als je het ondersteboven hield… en dat werd uiteraard bij iemand van de groep gedemonstreerd. gelukkig voor hem bleef het in het bord hangen… het eten was niet echt lekker, maar goed we kregen weer wat binnen. gisteravond even een pizza naar binnen gewerkt en in de stad hing een gezellige sfeer: curitiba FC had gewonnen met 2-0.

en vandaag hadden we een dagje vrij, dus we hebben even een rondje door curitiba gelopen. vanavond nog een leuk restaurantje zoeken en ons voorbereiden op morgen… dan gaan we namelijk 700 km reizen naar Recende…… dus tot mails maar weer

PS we hadden vanochtend ook al gehoord van de ramp in madrid, dat was even schrikken…

PPS leuk om even van het thuisfront te horen! weten we ook hoe het thuis is en hoe de vakantie was!

PPPS AZ had lekker gewonnen van den haag!!! schreeuwen jullie ook voor ons zondag??!! want het moet weer een alkmaars-vijfminuutje worden!!! hahaha

Mail 3 Goooooooaaaaaaaaaaaaaaaaallllllllllllllll

Hoi allemaal,

jaha, hier hebben we ook een echt braziliaans doelpunt gezien…. maar daarover straks meer (trouwens shit dat az heeft verloren…. volgende keer schreeuwen wij ook weer mee hoor!!! want blijkbaar helpt dat wel!)

onze vorige mail vertelden we dat we een lange reis tegemoet gingen… en dat was ook zo…. een hele dag in de bus… van curitiba naar resende… meer dan 700 km… maar goed, tussendoor even stoppen en ook nog een heus sundae-ijsje bij mac donalds gehaald! dus dat lukte allemaal wel. ´s avonds even lekker uit eten geweest en de volgende dag gingen we naar het national park daar. dat was erg mooi om te zien, een mooie waterval weer en weer genoeg gefilmd en gefotografeerd. ook kwam er bij maaike iets op haar hoofd zitten, maar na een schreeuw van john vloog het weer weg… we weten nog steeds niet wat het was…. bij het verlaten van het national park stopten we nog even bij een likeurenhandeltje (uiteraard alles uitgeprobeerd… hoort erbij he!) en daar hadden ze ook een soort bakje hangen waar kolibrie´s op af vlogen… dus die hebben we ook op de video staan! daarna gingen we naar een plaatsje genaamd penedo… dat kennen jullie toch wel? het is het zomerverblijf van de kerstman… dus die hebben we ook op de foto genomen (een beeldje van Santa Claus dan) was wel grappig om te zien. het is een plaatsje waar veel finnen naar toe waren getrokken en die hadden dus ook het santa-claus-zomerverblijf-verhaal meegenomen…

de dag erna gingen we richting rio… eindelijk!!! we stopten tussendoor nog wel bij een plaatsje genaamd petropolis. dit plaatsje had namelijk de

zomerverblijven van Don Pedro I en Don Pedro II. mooi museum gezien, met alle kamers nog in de oude staat. heel erg mooi. ook een aardig kroontje gezien, met veel diamanten en parels. gewicht? bijna 2 kilo… je zal het maar op je hoofd hebben… wel erg veel bling bling!!

dit was natuurlijk allemaal erg leuk, maar we keken natuurlijk erg uit naar Rio!!! toen we daar aankwamen hadden we al een plan voor de avond: meteen naar het maracana!!!!!!! het grootste voetbalstadion van de wereld en op die avond was er een voetbalwedstrijd: flamengo – botafogo!!! dus wij even wachten tot de koffers veilig op de kamer waren en toen meteen de taxi ingedoken. we hadden onze braziliaanse chauffeur meegenomen, dus die kon mooie kaartjes regelen en wist de weg ook. toen we bij de ingang waren werden we kort gefouilleerd, even met een scanner over de broekzakken en toen konden we naar binnen. daar was meteen een mooie eregalerij, met foto´s van de bekende braziliaanse voetballers, zoals pele, romario en ronaldo. errug leuk en gelukkig konden we het fototoestel wel meenemen, dus john staat met romario en met pele op de foto! (de foto´s van hun dan..)  vervolgens in de rij gaan staan voor de lift, die ons naar ons vak bracht…. de liftdeuren gingen open en …! ……… waaaaaaaaauuuuuuuuuuuuwwwwwwwwww daar stonden we sprakeloos, met kippevel. want dat was echt wel wat indrukwekkender dan een alkmaarder hout of een arena of kuip hoor, mensen! plaats voor 140.000 man (en vrouw!) biedt het stadion nu (dat was vroeger, voor de strengere regels van de fifa wel 200.000!!!). het was nu helaas niet geheel gevuld, maar van beide ploegen was een fanatiek vak aanwezig. wij zaten ertussen in, dus konden we mooi meegenieten van de liederen van beide fan-groepen. echt heel leuk om te zien hoe ze zingen en met vlaggen zwaaien. daarbij ook nog eens klappen en swingen. prachtig om te zien! alleen in het vak van flamengo waren wel wat ongeregeldheden, dus de M.E. moest eraan te pas komen! het was maar goed dat we op de neutrale, speciale tribune zaten…. maar goed, hebben we dat ook weer gezien. de einduitslag was 0-1, met een gooooooooooooooooool van Alex Alves (voor de geinteresseerden onder jullie). we hebben ook de krant van de dag erna gekocht,! dus jullie kunnen het hele verslag nog nalezen… als jullie portugees kunnen lezen dan… gister hebben we een stadstour door rio gedaan, met een bezoek aan het grote beeld van jezus boven op de berg (jeeezus, wat is dat beeld groot!) met een treintje naar boven, 710 meter omhoog, en naast het fotograferen van het beeld hebben we ook prachtige uitzichten van de stad kunnen zien! zo hebben we ook in

het maracanastadion kunnen filmen, even inzoomen op een stoeltje en we zaten er weer helemaal in. alleen jammer dat we geen video-opnamen hebben kunnen maken tijdens de wedstrijd. het beeld van jezus kon trouwens ook mooi meegenieten van de wedstrijd! en kon meteen naar het jezus-beeld in portugal de stand doorseinen! (want hij staat die kant opgericht). vervolgens zijn we de suikerbroodberg opgegaan, met een kabelbaan. gingen we weer ongeveer 600 meter omhoog, en konden we weer mooie uitzicht-foto´s en video kunnen maken. het was helaas niet zulk lekker weer…. dat viel wel even tegen! maar gelukkig was het vandaag prachtig weer, dus hebben we lekker op het copacabana-strand kunnen liggen! beetje bijkleuren, want door al die tijd in de bus waren we nog niet zo verkleurd. dus vandaag uiteraard wel flink verkleurd! Goed met de after-sun gesmeerd en we gaan zo weer even wat eten en uiteraard wat drinken op de copacabana-boulevard!

de brazilianen zijn trouwens erg vriendelijk, ze proberen wel van alles te verkopen maar zodra je nee zegt gaan ze meteen weer! erg prettig! wel wat leuke souvenirs gekocht hier, o.a. een voetbalshirt van flamengo en een nummerbord met de tekst: maracana-rio 2004. nou we gaan nu echt even wat eten en morgen weer op het strand bakken. ´s avonds gaan we met de hele groep voor het laatst uit eten en donderdag vertrekken we helaas weer. eerst een busreis naar sao paulo en dan vliegen naar nederland… en dan zit het er helaas weer op! bedankt voor de gezellige mailtjes van iedereen, want dat ‘veel plezier’ is wel gelukt hoor!!!

Groetjes uit een zeer zonnig Rio (30 graden ofzo…!!!), en tot thuis maar weer…..

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged . Bookmark the permalink.