Cuba-trip, the story….

Even mijn mails die ik stuurde ivm mijn cuba-trip

Mail van 7-10-2005

Hallo allemaal!!!

Nou daar komt dan eindelijk een mailtje van mij hoor!!! Helaas was het wat moeilijker een internetgebeuren te vinden dan ik dacht maar goed, nu zit ik er dan eindelijk achter… gevolg is nu dus wel dat jullie meteen een heeeeeeeeele lange mail van me kirgen, maar goed, daar gaan we dan: Vrijdag de 30e was het dan dus eindelijk zo ver… ik ga naar Cuba!!! ´s ochtends vroeg door mamsie afgezet bij Schiphol en daar zou dan eindelijk mijn avontuur gaan beginnen… moet wel zeggen dat ik wel ff een traantje moest wegpinken… pffff…. maar goed, daar gaan we dan. Effe op de borden checken waar ik moet inchecken… wat is mijn vluchtnummer ook alweer… AF 1341…. staat niet op het bord…. Staat niet op het bord???????? gloep… begint al lekker…. maar goed, nog even rondgelopen, en nee, staat echt niet op het bord, dan maar op zoek naar die djosermedewerker die er moet staan met mijn tickets… niet te zien…. begint nog lekkerder…. gelukkig na even vragen bleek ze dus ongeveer 10 meter van me af te staan…. tja als je achter een rij verdekt opgesteld gaat staan lukt het natuurlijk niet om je te vinden… gelukkig kon mijn reis nu beginnen…. op schiphol nog geen cuba-gangers tegen gekomen, maar op Parijs-charles de gaulle kwam dat goed. Ik ontmoette daar Leonie, Mijke en Ilya. Ongeveer mijn leeftijd en het klikte meteen. Ook al snel wat anderen ontmoet, dus de groep was al snel helemaal compleet. In het vliegtuig zaten we echter behoorlijk verspreid, dus settelde ik me maar lekker relaxed in mijn ruime stoel… gelukkig zat er niemand naast me, dus had ik nog wat meer ruimte. tevens zat ik vooraan de rij, dus kon ik mijn benen bijna lekker languit voor me leggen. Vanuit Parijs hadden we een uur vertraging. zaten ze een beetje moeilijk te doen met de mensen die aan boord zatene, ´hier zat net ook iemand en nu niet meer´…???!!! lekker hoor, politie aan boord… en tja dan? zit je niet echt lekker meer hoor…. maar goed, we vertrokken dus een uur later en alles was blijkbaar dus toch oke. Het eten aan boord smaakte ook wel lekker en we kregen ee gratis flesje wijn erbij.. daar kan transavia nog wat aan tippen! het was een lange vlucht, maar met wat leuke films, mr and mrs smith en monster-in-law, was het aardig vertoeven. grappig was wel dat de films in het spaans of frans gesproken waren en engels ondertiteld waren. toen we eindelijk in havana aankwamen duurde het langvoor we door de visum-check waren en ook de koffers waren er niet meteen…. toen op naar de bus. De uiteindelijke groep was 16 personen, 4 personen hadden op het laatste moment geannuleerd. toen naar het hotel gereden. Daar de sleutels gekregen, op de kamer met Leonie, en even naar het restaurant voor een broodje ham. toen toch maar richting bed, de dag had al lang genoeg geduurd doordat ik 6 uur in de tijd terug ging…

Zaterdag 1 oktober begonnen we met een lekker ontbijt met pannekoekjes en wentelteefjes. Toen de stad in. Een stadwandeling ging door oud-havana, het ziet er toch wel onwijs mooi, gaaf, schattig uit allemaal. oude gebouwen, de een in een beter staat dan de ander. en die oude auto´s, prachtig al die chevy´s…. tussendoor een lekker suikerrietdrankje gedronken en veel ´kunstenaars´ tegen gekomen. dat zijn oude mensen die voor 1 peso op de foto willen… en pas op als je al een foto hebt gemaakt en niet betaalt…. maar goed, even doorlopen en ze haken al af…. ook zijn al de mannen nogal flirterig van aard… overal waar je loopt hoor je wel gefluit en gefluister… hahaha! toen gingen we lunchen in een mooi binnenplaatsje met een zingende big mamma…. daarna zelf even rondgelopen met Leonie Mijke en Ilya, helaas begon het toen te regenen en doken we maar een cafe in voor een mojito… smaakte ook prima. daarna door een miezertje nog verder gelopen en via een chocomuseum en winkeltje aardig droog naar het hotel gekomen. ´s avonds gingen we eten met de hele groep in een restaurant met een flamencodans en muziek groep. het was erg gezellig. na het eten zijun we nog even een echte cubaanse straat ingelopen, waar weinig toeristen zijn en daar de salsa geleerd van de cubanen.

Zondag de 2e gingen we eerst naar een begraafplaats waar ook columbus zou liggen (maar die ligt ook in spanje geloof ik…) en kregen daar een geweldig leuke rondleiding van octavio, die begon over een man die voor zijn vrouw een mooie diorrrr-jurkje kocht en gucci-gucci-gucci-shoes (spreek dus uit al koetchiekoetchie…) en dat begin vorige eeuw.,.. hahaha toen naar hotel Nacional geweest waar je prachtig kan zitten en een mooi uitzicht hebt, ook nog langs een john lennonbeeld geweest, die nog oor castro is onthuld, omdat de beatles cuba als inspiratie gebruikten. daarna weer zelf de stad in gegaan met de meiden. Helaas werd toen al snel Mijke´s fototoestel gejat… enorm balen dus… Leonie en ik gingen toen maar met zijn tweeen verder. even geluncht, het capitolio gefotografeerd en naar het museo de la revolucion. ´savond met de meiden gegeten.

maandag 3-10 naar de obelisk gegaan van jose marti, met een prachtig mooi uitzicht over de hele stad. daarna via een botanische tuin naar pinar del rio. lekker bij het zwembad gerelaxed en op het park gegeten. ´s avonds salsales gevolgd en nu kan ik het toch echt wel hoor! het was wel erg warm om te dansen, maar wel gaaf.

dinsdag de 4e hebben we een mooie wandeling gemaakt door de vallei Los Dos Hermanos. Erg mooi gebied en bij een lief vrouwtje koffie en lemonsap gedronken. het was door de regenval wel een beetje drassig geworden, dus met vieze voeten verder gelopnen… daarna naar een tabacco-house geweest waar de tabak in ligt te drogen. en ook gezien hoe de sigaar wordt gedraaid. vervolgens naar een likeurfabriek met uiteraard de nodige proeverijtjes… hahaha ´s avonds een echte cubaanse boerenmaaltijd gegeten en met de muziek van de band konden we niet stil zitten en hebben we weer lekker gedanst en veeeeel gedraaid….

toen was het alweer woensdag. we hebben die dag eenlange rit gemaakt. met wat stoptjes bij de varkensbaai waar de uitgezette cubanen de aanval op cuba pleegden naar het plan van de cia. toen even heeeeerlijk krokodil gegeten.. nou, het smaakt een beetje als kip of varkensvlees. toen langs het museo Giron, die over de aanval gaat. na die lange rit gingen we langs cienfuegos en hebben we daar nog wat mooie plaatjes geschoten. ook nog even langs een moors palies geweest. toen gingen we door naar het park waar we die nacht weer verbleven. daar was duidelijk te zien dat de orkaan dennis had huisgehouden. die avond hadden we op het park gegeten en daarna tot laat in de nacht aan de cuba libres gezeten!

donderdag 6 oktober (San, nog gefeliciteerd met je verjaardag): begon lekker met wat snorkelen. daarna bij het zwembad gelegen, dat was erg warm… toen na de lunch doorgereden naar Tribidasd, de muziekstad. helaas was hier erg veel regen nu.. hoosbuien en veel wind. het leek wel op een tropische storm… pfff heb ik dat ook weer meegemaakt… ook stond op een gegeven moment een enge vent voor het raam door kieren van het gordijn te gluren … aaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhh maar goed, toen ik naar het raam liep rende hij weg en heb ik de beveiliging gewaarschuwd. die houden het nu goed in de gaten. bleek later dat hij bij meer mensen zat te kijken. dus maar een kluisje geregeld… altijd handig… daarna even gegeten en toen maar lekker naar bed…. en nu dus in trinidad beetje rondlopen en mailen… :-)))) het weer hier is erg wisselvallig, veel zon en veel regen…. en dat dus in een kort tijdbestek achter elkaar…. nou ik ga weer vandoor, even naar een van de mooiste stranden van Cuba!!! Tot de volgende mail!

 

Mail van 18-10-2005

Hallo allemaal,

helaas, het zit er alweer op allemaal, ik zit weer in het KOUDE Nederland te
klappertanden…. brrrr…. dat scheelt ff met de dagelijkse 30 graden die
ik in Cuba had…. Maar goed, zoals beloofd de laatste update van mijn
avonturen in Cuba…

Ik was geloof ik bij 7 oktober, vrijdag. Toen had ik in Trinidad bij een
internetcafeetje een mail aan jullie gestuurd. Daarna gingen we naar een van
de mooiste stranden van Cuba. Dat viel helaas nogal tegen… de mooie
palmbomen die er stonden waren voornamelijk door de Orkaan Dennis
weggevaagd, en ook de restaurants en strandtentjes zagen er niet meer uit…
Ook wilde het weer niet echt meezitten, dus viel er weinig te zien en te
beleven daar. alhoewel… toch even pootjebaden en toen Ilya het water
inging liet ze haar slipper vallen. Snel pakken voor de stroming haar
slipper meenam… en tja, toen kwam er nog een golf aan… over haar, haar
kleding en haar tas heen…. helemaal koppieonder…. toen ze in de bus haar
broek even uitdeed en wisselde voor een korte broek die de chauffeur nog had
liggen kwam er genoeg zand, steentjes en zeewier uit om een nieuw strand te
beginnen in de bus… hahaha! na het strand gingen we weer naar het hotel en
gingen we met een deel van de groep Trinidad weer in om even rond te
wandelen. Trinidad is een mooi dorpje (bijna stadje) die op de
werelderfgoedlijst staat van Unesco. En het is inderdaad een schattig
pittoresk dorpje om rond te lopen. Overal prive-hotelletjes en
muziekrestaurantjes. Nadat we even wat geluncht hadden gingen Leonie (mijn
‘zus’, zoals iedereen daar dacht, ook een blondje) en ik verder wandelen met
zijn tweetjes. We hebben veel mooie plaatjes kunnen schieten daar, van
kinderen die op straat spelen tot mannen die hun auto repareren (standaard
straatbeeld). Toen het begon te regenen mochten we schuilen bij Lorenzo, die
een prive-hotelletje had met wel 2 kamers… Daar hadden we even sumo de
naranja gedronken (voor de niet spaanstaligen onder ons: sinaasappelsap).
Toen het weer droger werd liepen we weer verder. Helaas kwam de volgende
regenbui er weer aan (helaas hebben we het in Trinidad echt slecht getroffen
met het weer), en schuilden we ditmaal voor een kopje thee bij Jose Lopez,
een lief oud mannetje. Toen het niet leek op te klaren belde hij een taxi
voor ons die al snel voor de deur stond. een dikke vette knipoog van de
chauffeur en onze dag kon niet meer stuk! hahaha!

Zaterdag de 8e: vertrek uit Trinidad, via een uitzicht over een vallei, een
kijkje bij slavenverblijven en een bezoek aan het stadje Sancti Spiritus,
kwam we in Camaguey aan. Daar gingen we met zijn allen een fietstour maken
in fietstaxi’s. de fietsers waren een stelletje gekke cubanen die ons
Camaguey wel zouden laten zien. Via diverse pleinen en mooie gebouwen kwamen
we weer in het hotel aan waar we lekker aan de cocktail gingen… ik nam de
Cuba bella, waar echt superveel alcohol inzat… hips…. ‘s avonds aten we
van het buffet van het hotel, genoeg keus en voor ieder wat wils. onze
buschauffeur ging ons wat spaanse woorden leren… bord, lepel, mes, vork en
alles wat maar op tafel lag… daarna zijn we de hotel-piano-bar ingegaan en
hebben daar tot in de kleine uurtje voor cuba libres gedronken, salsa’s
gedanst en heb ik er zelfs nog een merengue tegenaan gegooid mert de
dansleraar… hij wilde niet geloven dat ik die voor het eerst deed. ik
vertelde dat ik alleen de basis kende… (thanks EG, hahaha). Het was wel
een supergezellig avondje en heb de cubaanse mannen wel van me af moeten
slaan… haha.

zondag 9 oktober
We hadden tot 1200u nog de tijd om in Camaguey rond te lopen en begonnen
toen aan een flinke lange busrit naar het sierra maestra-gebergte in het
zuiden / oosten van Cuba. Daar aangekomen hebben we even het park verkend
waar we verbleven en hebben we even bij het riviertje gezeten. ‘s avond weer
onder het genot van muziek van een cubaans bandje lekker gegeten. Alleen
jammer dat ze alles zo snel achter elkaar opdienden en de volgende gang na
de soep al klaar stond… mmmm koude kalkoen en koude rijst…. en als
toetje een mierzoet barbieroze taartje…. tanden vallen nu weer uit mijn
mond als ik er weer aan denk….

maandag 10 oktober
met een open vrachtwagen (die uiteraard naar cubaanse begrippen keurig op
tijd was maar naar onze maatstaven een uur te laat…) werden we naar 960
meter hoogte gebracht in het gebergte. Toen we voor de ingang van het park
waren kwamen er drie mannen aanlopen met nederlands op het t-shirt. Eentje
van onze groep riep toen heel vrolijk: goedemorgen, nederlanders?! Nee
belgen, was de reactie. Deze jongens waren met zijn drieen na hun studie
lekker even op een trip door Cuba. En we kwamen ze hierna nog een aantal
keer tegen in het gebergte aangezien ze dezelfde trip deden, maar dan met
een andere gids. De toch in het gebergte was modderig en glad (maar gelukkig
wel lekker zonnig zodat het errug warm was om te lopen…) en iedereens
schoenen waren na de tocht dan ook onherkenbaar en allemaal van hetzelfde
kleurtje bruin…. Na een korte stop bij een boerderijtje voor een lunch
gingen we verder een ‘militair gebied’ in. Helaas mochten de camera’s niet
mee. Dit was vroeger het gebied waar Fidel, Che en hun kornuiten tegen het
leger van Batista vochten. Hier hebben we dus de hutten gezien waar zij
hebben gezeten en over dezelfde paden gelopen als zij 50 jaar geleden…
best indrukwekkend als je naast het bed staat waar Fidel ooit heeft
geslapen… of naast de deur staat waar Che de wacht hield… Na de
modderige wandeltocht gingen we weer naar het park waar we even de rivier
indoken om weer een beetje schoon te worden… ‘s avonds was het eten weer
van dezelfde kwaliteit als de avond ervoor… koud en een knalroze toetje
toe…🙂

Dinsdag de 11e
De trip ging verder naar Santiago de Cuba, de vroegere hoofdstad van cuba
(voor een aantal jaartjes waarna Havanna de hoofdstad werd). Voor we in
Santiago waren hadden we eerst nog een stop in Bayamo, waar we onder het
genot van een vruchtencocktail weer de klanken van Guantanamera, Che Guevara
en Quizas mochten aanhoren van een grappige band. Ook lieten zijn het
Cubaanse volkslied horen. Daarna zijn we nog langs een kerk geweest waar een
zwarte maagd maria staat die de cubanen geluk brengt en een bvegraafplaats
waar o.a. mr Bacardi (ja die van de bacardi…), Compay Segundo (van buena
vista social club) en de vader de vaderlands Carlos Manuel de Cespedes
(soort willem van oranje zeg maar) begraven liggen. Ook hebben we de zéér
indrukwekkende wisseling van de wacht gezien bij het graf van Jose Marti een
volksheld voor de cubanen, (in elke stad heb je wel een standbeeld en een
plein voor hem). die wisseling vindt ieder half uur plaats tussen
zonsopkomst en zonsondergang. Echt heel indrukwekkend met luide muziek en
veel militair geshow…. Daarna reden we door naar ons hotel in Santiago
waar we even lekker bij het zwembad hebben gezeten. ‘s avonds gingen we
Santiago in om bij een Paladar te eten (lamsvlees, ongelooflijk lekker
klaargemaakt….). Stappen we die paladar binnen: zitten die drie belgen
daar weer!!! hahaha! Ze waren echter bijna klaar met eten dus vroeg Irene
van onze groep of zij ook naar de casa de la trova (muziekhuis) gingen. Nou,
jullie gaan daar zeker ook naar toe, nou nee….. maar toen we na het eten
in Casa de la Trova zaten kwamen toch de belgen nog binnenlopen…. hihihi!
Vervolgens ben ik maar even bij ze gaan zitten en heb even gezellig met
Wouter Bert en vooral Dimitri zitten babbelen…. toen we weer om 12.00 naar
het hotel moesten wisselde ik met Dimi even e-mailadressen uit en ga ik
binnenkort wellicht een keertje stappen in Antwerpen… haha.

Toen was het alweer woensdag de 12e….
We gingen eerst even langs kasteel Del Morro, een burcht voor de baai van
Santiago, waar de saldaten zaten die de baai beschermden. Daarna gingen we
met een groepje Santiago in om uiteraard een rummuseum te bezoeken (en van
de rum te proeven…) en om even langs een markt te gaan waar de
varkenskoppen mooi uitgestald liggen, jekkie… Aangezien het zonnetje flink
zijn best deed, werd het om 1400u tijd om richting hotel en het
daarbijhorende zwembad te gaan…. ‘s avonds aten we bij het hotel in de
pizzeria en hebben we nog even een dansshow bekeken (Wilma, ik heb best
leuke ideeen opgedaan voor onze dansen, maar de outfits zijn hier wel erg
minimaal….)

Donderdag 13 oktober
Dit was de langste bus-dag die we hadden… een 8 uur durende rit van
Santiago de Cuba naar Santa Clara…. We kwamen dus best gebroken aan in
Santa Clara, maar goed, meteen maar even de stad in voor een mojito. Daarna
gingen we bij een paladar eten, helaas duurde het eten een beetje lang, maar
het smaakte wel lekker. tot slot nog even de hoteldisco ingegaan en even
gedanst.

Vrijdag 14-10
We gingen naar de gepantserde trein waarmee Batista Che wilde stoppen.
Helaas voor hem werd het zijn eigen ondergang, toen Che en zijn leger de
trein tot stoppen konden krijgen, met een bulldozer om wisten te krijgen en
in brand staken… de trein werd hierdoor een oventje waardoor de soldaten
van Batista moesten vluchten. Batista zelf vluchtte ook en vanaf dit moment
kon Fidel naar Santiago om het volk toe te spreken dat ze bevrijd waren van
Batista en kent Cuba sindsdien het communisme onder Fidel. Na we dit gezien
hadden gingen we naar een standbeeld van Che Guevara met een kind in zijn
armen en naar het monument van Che, waar ook zijn museum en het mausoleum
waar hij begraven ligt (schijnt, er gaan immers meerdere verhalen…) met
zijn strijdmakkers van Bolivia. Daarna reden we naar Varadero waar onze
strandvakantie kon beginnen. Daar aangekomen gooiden we de spullen snel op
de kamer om vervolgens gewapend met bikini zonnecreme en handdoek op het
strand te gaan liggen. We hadden hier all-in geregeld dus konden we lekker
eten en drinken wat we wilden. lekker relaxed… ‘s avonds in het hotel weer
een dans en muziek-show bekeken.

Zaterdag de 15e gingen we op tijd ontbijten en direct door naar het strand.
na de lunch gingen we met zijn vieren (ik, leonie, mijke en ilya) naar een
souvenirmarkt om even wat inkopen te doen. vervolgens reden we door met een
taxi naar een winkelcentrum en heb ik daar even een kort mailtje gestuurd
aan jullie. hierna gingen we met een paard en wagen weer terug naar het
hotel, dit was ook wel lachen. vooral toen de man zijn paard even wilde
laten stoppen zodat wij een foto konden maken en dat beest lekker eigenwijs
even stilstond om vervolgens steeds weer een stapje door te gaan lopen…
hahaha! ‘s avonds in het hotel weer gegeten en daarna even een muziekquiz
gekeken. (antwoorden: madonna, frank sinatra, tom jones… etc etc… lekker
moeilijk dus…)

Zondag 16 oktober….
de dag van het vertrek…. :-((( om toch nog even optimaal van de zon te
genieten lagen we dus om 0800 al op het strand…. gaap… slaap…. hahaha.
rond een uur of half elf moesten we maar naar de kamer om te douchen, om te
kleden en de laatste spullen in te pakken. we moesten namelijk om 1200 de
kamer uit. vervolgens gingen we nog even wat cuba libres drinken en een
hapje eten en om 14.45 vertrokken we dan echt uit het hotel. onderweg naar
het vliegveld nog een paar kleine stops gemaakt, bij standbeeld van Piet
Heyn en een mooie vallei, en daarna werd het tijd om in te checken, de
laatste pesos op te maken (nog een flesje rum erbij…) en naar huis te
gaan….. op schiphol even afscheid genomen van de groep en vooral van
Leonie, Mijke en Ilya…. maar daarmee heb ik al afgesproken binnenkort een
gezellig avond te gaan maken in Rotterdam ofzo….

Nou… nu zijn jullie allemaal op de hoogte van mijn avonturen in Cuba…
hope you enjoyed it… foto’s volgen nog. ik moet ff kijken of ik ze ergens
kan plaatsen waar iedereen ze kan bewonderen… (iemand nog tips hoe ik dat
kan doen??? graag!!!)

Seeya! Greetz en dikke zoen, Maaik

 

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Cuba-trip, the story….

  1. egeetje says:

    Verslag had ik natuurlijk al gelezen…krijg zelf helemaal de kriebels…leuke foto’s hoor! Super!! je bent overigens net op tijd weg daar, als ik ‘t zo hoor op ‘t nieuws…brr…Maar op de foto’s is daar nog helemaal niets van te zien…leuk lesje salsa/merengue gehad ;-)Salsaludos!"Sherlock"

Leave a Reply

