En dan is het alweer donderdag…

Na mijn ontbijtje van vanochtend ben ik ff lekker op mijn kamer gaan relaxen, boekje erbij, tvtje aan… en rond een uur of elf / half twaalf weer met de benenwagen de stad door (nee, even geen scooter voor mij… ;-))) Alleen door dat geneuzel van mij, was ik dus precies te laat voor het historisch museum van Vietnam. Die houden namelijk even siesta ofzo… dus maar even naar een cafeetje gegaan en daar een ijsthee genomen. Een verse wel te verstaan… Heel vers…. Ja, het theezakkie hing er nog in!!!??? Dat heb ik nog nooit meegemaakt…? hahahaha! Ook nog een salade erbij gedaan, het was immers weer lunchtijd (gister beetje overgeslagen geloof ik…), was wel een aparte salade, komkommer, tomaat en sla, op zich normaal, maar dit was werkelijk bedolven onder een berg rauwe ui… Juk, nee Mini, dan lust ik het ook niet hoor… ;-))) Na het cafe ben ik weer terug richting museum gelopen. Langs het Hilton… (oh I wish… ;-)) en nog langs het Opera-gebouw. Zag er erg mooi uit.
 
Daarna dus het museum in. Mijn foto-camera kreeg ook een toegangskaartje, anders moest ie achter slot en grendel en zijn lens dicht houden… maar ja, ik wil wel wat foto’s laten zien, dus dan ook maar een kaartje voor mijn cameraatje. In het museum veel mooie dingen gezien. Ook wel wat standaarddingen van opgravingen enzo (kijk weer een scherf… en goh een botje…) en weer eens de uitleg dat wij van de apen afstammen… gaaAAP…. Maar er waren ook een aantal typisch vietnamese dingen, van de oorlogen uiteraard, maar ook de Boeddha’s, en Siva’s en andere goden. Ook Feniksen, grote Gongs, en meubels van hout met parelmoer ingelegd. Wat wel heeeeeel erg apart was (en ik dus uiteraard een foto van moest maken… lucky cameraatje…) was een beeldje van een soort zandsteen, van een monstertje, oooooverduidelijk mannelijk… met zijn handen omhoog en hetgeen wat nog meer omhoog kan ook… moest even denken: gelukkig waren I. en D. niet mee, anders gingen ze daar ook met hun handjes aanzitten, stelletje (billen)knijpers… In de tuin om het museum stonden nog wat andere beelden en ook hele aparte grote bomen, met allerlei wortels als stam en hangende lianen vanaf de takken.. moest me inhouden om er niet aan te gaan hangen.
 
Vervolgens weer de kleine straatjes ingegaan. Wat heel grappig is in Hanoi is dat ze allerlei ‘ambachtenstraatjes’ hebben, dus een straatje dat alleen ijzerwaren verkoopt, alleen horloges verkoopt, alleen brillen verkoopt, alleen schoenen verkoopt (daar zit ik op de een of andere manier heel vlakbij, toeval???), alleen garen en ritsen verkoopt. Best wel grappig om te zien (denk alleen niet dat ze zoveel verkopen). Ik ben ook nog over een markt gelopen, met onder andere verse vis… dus bakken met levende palingen, krioelende garnalen, knijpende kreeften en dikke vette vissen… ik zag zelfs een bak met kikkers… (voor de kikkerbilletjes neem ik aan….). Gelukkig eindigde de markt met bloemen, zodat mijn neus weer even kon ademhalen… ;-) Hierna liep ik weer richting hotel om even wat te lezen. Want ik was van plan om ‘s avonds naar het Theater te gaan van de watermarionetten.
 
En dit was geweldig lachen… Er was een voorstelling van een uur van die water-puppets (Wuppets dus…? of mag dat niet van de wup?) waarin het vietnamese leven werd vertoond. De muziek werd live verzorgd door 6 mensen die ook de teksten (ehm, geluiden voor mij dus, ik versta nog niets van het vietnamees…) deden en zongen (vooral de dames, erg hoog… heel hoog…). De verhaaltjes die ze vertoonden zagen er grappig uit, doordat de poppen onder water dus door stokken werden voortbewogen, veel zwiepende bewegingen dus als de stok van links naar rechts werd gesleurd… ook het verhaal van de Schildpad en het zwaard werd vertoond (nee ik geloof het nog steeds niet…). Ook hier moest ik voor mijn foto- en video-camera betalen, mijn videocamera was zelfs 3 x zo duur als mijn eigen kaartje… pfff… opschepper, altijd eerste rang… Maar dit was zeker de moeite waard, ik heb heel wat leuke beelden vast kunnen leggen. Hierna ben ik naar het restaurantje Little Hanoi gegaan, voor springrolls (soort loempiaatjes) en noedels met kip. Het smaakte weer lekker, en met een vietnamees biertje erbij (Biriva). Morgen ga ik verhuizen, naar het Queen Cafe II. Dit is een hostel, veelal voor backpackers, en zij verzorgen zelf ook goede en redelijke geprijsde trips naar het noorden. Ik ben van plan om naar Sa Pa en naar de Baai van Halong te gaan (met het eiland Cat Ba), dus even horen wat zij mij te bieden hebben. Verder ga ik zondag vroeg (moet er voor 10.30 zijn, maar het leifst om 07.30…) naar het mausoleum van Uncle Ho (een vroegere leider), die daar opgebaard ligt. Ik heb al van diverse mensen gehoord dat dat een aanrader is en ik ben benieuwd of het inderdaad zo impressive is…
 
Nou, nu mijn spulletjes weer ff netjes opbergen in mijn tas, zodat ik morgen verhuizen kan… :-)))
 
 
Liefs Maaike
 
PS het weer is trouwens lekker, gister wat bewolkt, maar vandaag lekker zonnig. hopen dat het zo blijft… :-)))
 
PS II de enige Mac die ik hier heb gezien is de Mac Dynasty… hm, klinkt erg apart, de witte haren van Crystle en de rode nagels van Alexis er doorheen…? (voor de vroegere soap-kijkers onder ons dus, van de tijd van Dallas en Dynasty…)… maar dat stond dus naast de andere dynastieen van de vietnamese cultuur… Er schijnt al wel een eerste KFC hier te zijn gekomen laatst.
 
PS III Verder ben ik inderdaad best wel een bezienswaardigheid hier, maar dat zijn de meeste toeristen wel… veel nee zeggen dus…
 

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

