Lekker rondlopen…

Zo, daar ben ik weer even. Nu is het wat makkelijker typen nu de instellingen van deze computer wel op engels staan… Nadat ik gisterochtend de theeblaadjes uit mijn keel had gehoest… geproest… ging ik even rondwandelen in Hanoi. Eerst even een bank opzoeken, zodat ik mijn euro’s even kon omwisselen naar Dongs. Ben nu miljonair!!! Honderd euro is bijna 2 miljoen Dong. hahaha!!! Ik had dit gewisseld bij de ANZ-bank, dit is de Australie-Nieuw-Zeeland-bank. Klonk mij wel betrouwbaar in de oren. Overigens gaat dat allemaal heel netjes bij de banken hoor, je hoeft eigenlijk niet eens je geld na te tellen. Ze zijn te bang voor een slechte naam en de baliedames zijn te bang om hun baantje kwijt te raken. Toen weer verder gelopen, lekker om het Hoan Kiem Meer. Dit meer zit vlak bij mijn hostel. Toe ik even op een bankje ging zitten (om even rustig in mijn Vietnam-Trotter te lezen…), kwam er een Vietnamese jongen naast me zitten. Ik dacht nog: nee, ik hoef niets te kopen of wat dan ook. Maar nee, hij wilde gewoon zijn Engels oefenen. Dus gezelig een uurtje met hem zitten kletsen over Vietnam en over Nederland.
 
Daarna ben ik weer verder gegaan en de tempel / pagode op het meer bezocht. Deze was via een brug te bereiken en is een ode aan een volksheld. Ook is hier een opgezette schildpad te vinden. Hierover bestaat een legende. Toen er in de 15e eeuw een keizer langs het meer liep, kwam er een schildpad aanzwemmen met een zwaard in zijn bek. De keizer nam het zwaard aan en vocht ermee tegen de chinezen. Na enkele tientallen jaren vechten (en vooral winnen) liep de keizer weer eens langs het meer. Als door een magische kracht werd zijn zwaard terug getrokken in het meer en de schildpad zwom ermee weg. En nu werd er laatst dus in 2000 een schildpad gevonden in het meer met een steekwond (van het zwaard uiteraard…), die dus zo’n 600 jaar oud zou moeten zijn… ehm, misschien mijn Hollandse nuchterheid, maarre: yeah right… ;-)) Maar goed, zij hadden die schildpad dus gevonden en opgezet en daar geplaatst. Er is ook nog een andere kleine pagode op het meer, waar je niet naar toe kan gaan, maar deze was toen al speciaal voor de schildpad gemaakt. De Vietnamese jongen vertelde nog dat er op de bodem van het meer ook nog een gouden schildpad was. Ehm, nog meer: yeah right… maar ach, als zij dat willen geloven… ik kan er alleen maar vriendelijk om glimlachen… :-)))
 
Daarna weer even langs het hotel gelopen om mijn geld op te bergen. Ik hoef niet constant met mijn miljoenen op zak te lopen… Vervolgens weer verder gelopen. Ik kocht een kaart van Hanoi, zodat ik die niet steeds in mijn boek moet opzoeken. Toen ging ik even bij een restaurantje zitten, voor een koppie thee en een glas water. Dit restaurant zat op de derde verdieping, dus ik had een mooi uitzicht over de straat die erlangs liep. Erg grappig om even van bovenaf te zien hoe die verkeersdrukte door de straten gaat. En hoe mensen aan het oversteken zijn. Dus even leuke video-beelden van gemaakt. Daar boven zittend kon ik tenminste even rustig mijn boek doorkijken over de must-see’s van Hanoi (zonder dus lastig gevallen te worden door boekverkopers enzo). Ik zag dat een stukje verderop een markt zou zitten, dus besloot die kant op te lopen. Lekker door de straatjes struinen (niet in een lange straat er naartoe gegaan, gewoon lekker door de smalle straatjes gegaan, dan weer links, dan weer rechts…) Toen even over de markt Dong Xuan gelopen. Hier is van alles te koop, beetje a la de zwarte markt. Dus bij een petten-stand, liggen dan werkelijk honderden petten… en elke dag maar weer neerleggen en weer opruimen… wat een gedoe… maar stel je voor dat je geen voorraad hebt van 100 dezelfde petten… hihihi!
Toen ging ik op straat op zoek naar een leuk plekje om te eten. En die gevonden. een krukje van zo’n 20 cm hoog, waardoor mijn knieen boven het tafeltje uitkwamen. Rechtstreeks aan de straat, midden op de stoep… Jawel, een heus straatetentje… dit zie je hier heel veel en er wordt daar ter plaatse soep en noedels gebrouwen. Dus ik nam de Mien Ha, dit is kippennoedelsoep. Dus al slurpend in de goot gezeten… ofzo…
 
Daarna ben ik naar een hoek van de straat gelopen, waar veel jongeren staan met hun scootertjes om mensen op te vervoeren. Dus ik het adres van Koos Neefjes gegeven, de broer van mijn balletlerares. Dit was wel een beetje buiten de stad, maar ik had toch geregeld dat hij me daar voor 2 dollar heenbracht. Het is wel een beetje eng hoor, zo achterop zitten zonder helm terwijl hij zigzaggend allerlei auto’s inhaalt… ik moest even aan mijn reisverzekering denken… zit dit er wel bij inbegrepen: bij een idioot achterop een scooter… ;-)) Maar goed, hij wist alleen de weg niet helemaal daar, dus moest hij het onderweg nog even vragen (pff even stoppen…). Uiteindelijk gevonden. Helaas was Koos niet thuis ivm een meeting, maar was zijn vrouw ook op de hoogte dat ik langs zou komen vanavond. Dus gezellig met haar, Dung, en hun twee kinderen, Minh Quan en Mai Linh, zitten kletsen. De kinderen leren ook Nederlands, dus moest ik uiteraard even een Nederlands boekje voorlezen. Dung wilde ook nog wel wat eten voor mij klaarmaken, en dat ging er nog wel in. Dat soepje alleen was toch nog niet zo vullend. Dus lekker kleefrijst en groenten gegeten. Koos was pas laat thuis, maar hij wilde me nog wel even naar mijn hostel brengen. Dus bij hem achterop de scooter naar mijn hostel. Wat overigens beetje lastig te vinden is in het donker. Helemaal als de hostel dus niet zo goed verlicht is. Ehm hier ergens moet het toch echt zijn… Oh verrek we staan er al voor… hahaha! Daarna maar gauw mijn bed ingedoken en besloten om hier nog een extra nachtje te blijven. Ik had geen zin om er vroeg uit te moeten om alles goed in te pakken om dan weer over straat te lopen naar een volgende hostel. Vandaag maar wat bezienswaardigheden bekijken hier in Hanoi. Ik heb van Dung een paar tips gekregen, dus ik ben benieuwd!!
 
Dikke zoen,
Maaik

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

