Trips in het vooruitzicht…

Zo, daar zit ik dan in een ander guesthouse. Hier maar een uurtje gratis internet, dus moet ik wat sneller tikken… Maar het wel weer goedkoper per nacht. En ze organiseren goeie trips dus vandaar dat ik nu hier zit. Maar goed, na mijn verhaal van gister dacht ik: ik zit hier toch gratis op het net, laat ik de msn ff aanzetten… En ja hoor, mijn zusje was online (as usual..) En het was toch 17.15u in nederland ,dus  was mijn papsie ook net thuis van zijn werk. En mijn mamsie kwam om 17.30u thuis. Dus gezellig met alledrie zitten msnen. En ook met nog wat anderen, maar daar had ik niet zoveel tijd voor… sorry…Het bleek trouwens dat mijn vader stiekem het maria-hangertje in mijn tas had gedaan, ter bescherming. Het is een hangertje die van mijn oudtante Tiny gekregen was, een kloosterzustertje, zo’n lief mens… oh ja: mam: kan je me haar adres nog ff mailen… vergeten mee te nemen… :-S Na de msn maar richting kamer gegaan en nog snel ff wat ingepakt in mijn tas, ik moest er immers weer mee sjouwen. En toen weer gaan slapen.
 
De volgende dag weer een beetje op tijd uit bed, ontbeten en even mail gecheckt, daarna ff op mijn kamer gepuzzeld en toen naar de receptie om uit te checken. Daarna hoefde ik maar een klein stukje te lopen naar mijn andere guesthouse, Queen Cafe II, of Hanoi Spirit House zoals het nu heet. Na het inchecken en mijn spullen naar de kamer brengen even wat trips geboekt. Ik ga nu maandag, 25 sept, een trip doen naar Halong Bay en Cat Ba island. Dit schijnt erg mooi te zijn, met grotten en national park. Dit is voor 3 dagen en 2 nachten, waarvan ik 1 op een boot en 1 in een hotel slaap. Als ik dan op 27 sept weer terug kom om 16.00u, ga ik die avond meteen weer door voor mijn volgende trip, die naar Sa Pa. Dit wordt dus een trip van 4 nachten en 3 dagen. Woensdagavond met de nachttrein erheen, dan daar in de buurt een aantal dagen trekkings doen, en bij lokale bevolking overnachten en in hotels, en dan zondagochtend kom ik weer terug met de nachttrein. Ben erg benieuwd naar deze trips, weer eens wat anders dan de stad!
 
Daarna was ik van plan naar een noedelsoeptentje te gaan, maar kwam een mannetje met een riksja tegen. Dus ik dacht, ach laat ik maar even een tripje wagen. Het is best wel grappig om daar in te zitten, maar zo snel ga je niet he.. bij elk kruispunt dacht ik, hello hij staat op oranje en jij rijdt nog door… ehm, lekker langzaam doorfietsen dus en al het verkeer om je heen laten gaan… hahaha… Daarna sprak een motobiker, An, mij aan om een tour door de stad te doen, hij brengt me naar allerlei musea enzo en dat voor 1 totaalprijs van wat dollars. Nou, dat is handig, want sommige musea zitten wel een eindje uit elkaar, dus om dat allemaal te lopen is wat ver. Dus eerst naar een noedelsoeptentje, want ik had nog niet geluncht. Hij wachtte netjes buiten tot ik klaar was en daarna bracht hij me naar de Literatuurtempel. Dit is een mooie tempel met verschillende buitenplaatsen en verschillende gebouwen, allemaal gemaakt van voornamelijk versierd houtwerk. Dit was oorspronkelijk een school van Confusius en later het eerste nationale ‘ hogeschool’ exclusief voor de beste leerlingen van het land. Op de binnenplaatsjes stonden allerlei mooie bonsai-boompjes en mini-tuintjes, zag er erg leuk uit. Vervolgens doorgegaan naar het Legermuseum.  Dit was nogal indrukwekkend om te zien, allerlei overblijfselen van de Vietnamoorlogen, met de Fransen en de Amerikanen. Er lagen Wrakstukken van vliegtuigen, een helicopter, een tank, foto’s van moeders van slachtoffers (mevrouw …., moeder van 7 kinderen, allen in de oorlog verloren), en wat er ook heel apart uitzag was een helm van een Amerikaan, doorzeefd met kogelgaten, je zag precies waar de een erin en weer eruit was gegaan. Wat erbij stond was: als bewijs van de overwinning… wel ff kippenvel hoor. Ook lag er een brief van een Amerikaan, in verschillende talen stond erop: ik ben amerikaan, ik spreek uw taal niet, ik ben erop uitgestuurd voor voedsel, medicijnen e.d., kunt u mij helpen, en mij veilig weer terugbrengen naar mijn kamp, mijn regering zal u belonen. Best impressive dus. Ook stond er nog een vlaggentoren, van een vesting die er ooit had gestaan. Dit was door de Fransen met de grond gelijk gemaakt, behalve die ene vlaggentoren. Daarna met de motobiker rondgereden langs het Westlake, het Paleis, de Long Bien brug (heel lang de enige brug over de Rode Rivier) en vervolgens weer terug naar ‘mijn’ Hoan Kiem Lake, waar mijn hostel vlakbij is. De motobiker bedankt en betaald en hij gaf nog zijn nummer, zodat ik hem kan bellen als ik ergens heen moet (yeah right, op elke straathoek staan er 10 te trappelen, dus hoef ik niet te bellen hoor…).
 
Daarna ff bij een cafeetje een ananassmoothie gedaan, lekker koud met dit weer (had enorme dorst van die warmte gekregen…) en daarna nog zo’n verse ice-tea. Daarna naar het hotel gelopen en mijn tas ff in mijn kamer gezet. Daarna even een fles water gekocht langs de straat, en weer langs die ene markt gelopen. Wat ik nog vergeten was te vertellen, was dat de kippen hier met kop en al worden gebraden… dus op de markt liggen die kippen, met hun kop er nog aan en hun nek in een rare kronkel gefrituurd en wel klaar voor de verkoop… hm… niet echt very tasty… idem dito overigens voor de eenden… kijkt zo’n eend je aan, al hangend en gefrituurd aan zo’n stalletje… yukkie…. Hm, het is wel weer etenstijd hier (gewoon rond 18.30u, niet zoals in sommige mediterrane landen pas om 21.00), maar ik moet nog even mijn eetlust opwekken geloof ik, na het zien van die kippen….
 
Dikke zoen,
Maaike

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Trips in het vooruitzicht…

  1. Tessa says:

    Hey maaikie,
    Ik ben vandaag (zaterdag 22 sep) naar de kapper geweest en ik heb een gekke kleur in mijn haar gedaan😀

Leave a Reply

