Ho Chi Minh…

Zo, na die kippen van gister had ik weinig eetlust hoor… Dus maar ff rondgelopen op zoek naar een lekker hapje langs de straat. Nou, helaas, niet echt gevonden. Had een rijstesoep gegeten, maar dat is niet echt een aanrader. slappe drab, alsof je de rijst veel te lang hebt gekookt in veel teveel water, en dat gewoon zo hebt laten staan. Ook kwam het net van het vuur, dus niet echt dooreten allemaal.. vanavond maar wat lekkerders zoeken… Daarna nog ff door de straatjes gelopen en  op tijd richting hotelkamer, even gedoucht en mijn bed in. Maar helaas, ik kon ook niet echt de slaap vatten, dus lag ik wat te draaien en te woelen in mijn lakenzak (dunne slaapzak van een zijden lakentje zeg maar). Heb ook nog mij wekker op de grond gepleurd in mijn half slaap en die weer neergezet, zonder te merken dat door de val ook de batterij eruit gevallen was. En vanochtend wilde ik echt op tijd eruit, ivm het bezoek aan het Ho Chi Minh mausoleum (alleen ‘s ochtends te bezoeken voor 10.30). Maar gelukkig werd ik om 6.30 wakker, te bedenken waarom mijn wekker niet ging… ff kijken… hey shit, de batterij ligt eruit… pffff…. maar goed, evengoed wel op tijd wakker geworden. Dus even wassen, aankleden en ontbijten in het restaurant van de hostel. Was weer een lekker vers mini-stokbroodje met jam, dat ging er wel in. Daarna ff tanden poetsen en mijn tas pakken om rond 7.45 richting het westen van de stad te lopen. Het was wel een pittig stukkie lopen, maar wel te doen. Ik had wel netjes een lange broek aan en een shirt met mouwtjes (ivm het mausoleum), dus het was wel een warme trippel om te doen.
 
Bij het mausoleum moest ik eerst mijn tas bij de bagagedepot achterlaten, en liep ik verder met mijn portemonnee, camera en fototoestel. Die moesten nog even door de scanner, alles dus erg beveiligd. Maar goed Ho Chi Minh is dan ook niet de eerste de beste (en zeker niet de knapste nee Nien, daar heb je helemaal gelijk in…. ;-))) dus vandaar de beveilging. Even kort: Ho Chi Minh was de stichter van het onafhankelijke Vietnam. Hij is nu opgebaard op de plaats waar hij in 1945 de verklaring van onafhankelijkheid had uitgesproken. Geheel tegen zijn wil in overigens, hij wilde gecremeerd worden en zij as moest over drie bergen in het Noorden, midden en Zuiden van Vietnam uitgestrooid worden. Maar nee, het communistische regimebesloot anders: wij baren hem op en iedereen kan hem komen bekijken. En dat doet iedereen ook, dus ik ook. Het was erg druk, in een lange stoet van mensen naar het mausoleum toe. Daar naar binnen toe en als in een lange doorlopende voorstelling allemaal langs de kist lopen. En als je maar een beetje stil stond spoorden de bewakers je wel aan om door te lopen… maar goed, heb ik hem ook gezien… wel apart als je bedenkt dat hij dat niet wilde en daar gewoon nog ligt en jaarlijks gebalsemd wordt terwijl ie allang ‘ Dust in the Wind’ wilde zijn… Na het mausoleum kreeg ik mijn camera’s weer terug, die niet mee naar binnen mochten, dus van buiten nog wat gefilmd en gefotografeerd en daarna de tour vervolgd. Langs het paleis, waar hij liever niet woonde, langs de plek waar hij wel  een poosje woonde en werkte en langs zijn auto’s (een Peugeot 404 had ie…). Daarna langs zijn huis op palen, die hij had laten bouwen om later in te wonen en werken. Heel bescheiden woningen overigens, geen protserig vertoon. Daarna nog even langs de Pagode op 1 pilaar. Dit zag er heel apart uit, zo’n pagode 5 meter boven het water hangend op 1 pilaar (en een trap die er inmiddels naar toe loopt…). Daarna nog even langs het Ho Chi Minh museum gegaan, maar dit was wel een protserig vertoon van beelden en dingen van vroeger. Een enorm gouden beeld van Ho Ch Minh, veel pracht en praal om een paar plaatjes en briefjes, gauw doorlopen en lekker een ice-tea gedaan in het restaurantje ernaast.
 
Vervolgens ben ik een klein stukje verder gelopen, naar de Pagode / Tempel Quan Tranh, een toaistische tempel. Dit is een eerbetoon aan Tran Ho, de beschermgeest van het noorden. Van hem is een enorm beeld gemaakt, bijna 4 meter hoog en 4 ton wegend (nee, niet gevoeld hoe zwaar…. ;-)) Vervolgens even aan het meer van Witte Zijde een ice-tea en een water gedaan, lekker relaxed. Toen weer richting hostel gegaan, onderweg nog een bezoekje aan de Dong Quan markt gedaan, dit is niet goed met een lege maag, langs wat stinkende garnalen-stalletjes… blegh… heb wat lekkers te eten nodig… dus even een fruitlunch gedaan en daarna door naar de hostel. Daar mijn spulletjes op de kamer gelegd en met een boekje naar het Hoan Kiem meer gegaan, dat hier dus in de oude binnenstad ligt (1e dag ook bezocht). Lekker op een bankje, in de zon, maar beetje achter de boomblaadjes, lekker relaxed lezen… scheelt ook weer verkooppraatjes, die: hallo-ik-ben-aan-het-lezen-dus-stoor-me-niet-houding…. De vietnameesjes die engels wilden leren en met me wilden praten hadden ook ff pech, ik wilde gewoon ff relaxed lezen… dus no I can’t teach you english…  Hopelijk zagen ze niet dat ik een engels boek aan het lezen was…? hihihi!!! Nee, het was ff heerlijk quality-time in the sun for me…!!! Nu dus ff achter de pc gekropen (ondertussen msnen met mijn zusje…) en straks weer op zoek naar een hapje eten… op straat of in een restaurantje, moet ik nog ff zien… Morgen naar Halong Bay, voor 3 daagjes. Geen idee of ik daar kan internetten. En daarna meteen door naar Sa Pa, en daar dus idem dito mbt internet… dus het kan zijn dat ik even niets kan vertellen… even geduld dan dus…. ;-))
 
Nou, als ik dan terugkom zie ik graag een en al berichtjes staan… ;-)))
tot dan!!!
 
Liefs Maaike
 
 
 
 

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

