Halong Bay

Hoi allemaal,
 
ja, daar ben ik ff tussen de trips door. Ik ben net om 16.00u in het hotel aangekomen en word vanavond om 20.30 weer opgehaald. Ff mijn bagage in een andere kamer, die ik deel met 3 franse dames. Even weer vanaf zondagavond:
Nadat ik mijn verhaaltje van toen had getikt werd ik aangesproken door een nederlands stel (+/- 60 jr), die wat wilden weten over de msn-messenger op de pc’s hier. Nou die doen het gewoon. Ik had namelijk net met mijn zusje, mams en 2 oud-collega’s gemsnd. Was weer erg gezellig. Maar goed, het was ook wel leuk om ff wat nederlands te horen. Even gesproken over Vietnam en reizen enzo. Het was alleen wel etenstijd geworden en ik had enorme honger. Die mensen zouden ook maandag naar Halong Bay gaan, dus wie weet zag ik ze nog wel. Dus weer gedag gezegd en op zoek naar een eettentje. Dus even wat gegeten in een ‘ sportcafe, waar ze voetbal op een groot scherm hadden. Ach ja, dat kan wel ff. Tijdens het eten zag ik een jongen die er alleen een biertje zat te drinken ook al vaak kijken en hij kwam nadat ik mijn eten op had naar me toe. Het was een duitse jongen, uit Hamburg. Ook alleen aan het reizen.  Hij ging ook al maandag naar Halong Bay, dus wie weet zou ik hem ook tegenkomen. Daarna gaat hij ook naar Sa Pa, dus wie weet zie ik hem daar weer. Hij blijft daarna nog 5 dagen in Hanoi en gaat daarna naar Bangkok, waar een vriend van hem misschien ook naar toe komt. Maar goed, gezellig daar gezeten met een biertje erbij (nou ja, zeg maar gerust BIER, ze hebben hier van die lekkere grote pullen…), en nog een biertje (min -tje dus). En gezellig mee zitten kletsen over van alles en nog wat. Hij had ook meer backpackers hier verwacht, net als ik en was dus blij dat er iemand was waar hij gezellig mee kon kletsen. Nou idem dito hoor! Was wel ff leuk om een avondje vol te kletsen. Daarna gedag gezegd: tot in Halong Bay of Sa Pa en anders goeie reis verder! Ik had daarna nog ff op internet gekeken en gezien dat AZ zondag met 2-0 gewonnen had, en dus nog mooi bovenaan staat… yeah! Daarna mijn spullen gepakt (even een dagrugzak met spulletjes voor de trip, de rest bleef in mijn grote tas in de hostel, erg handig). Moest nog ff op zoek naar mijn shampoo-zeep… nbergens te vinden… gvd… toch niet in mijn vorige hostel laten liggen?? na 10 minuten erachter gekomen dat ie in een ander vakje zat waar ik dus net ff niet gekeken had… maar goed dat zal nog wel vaker voorkomen… al die zooi die je meesleept in allerlei verschillende vakjes enzo… tssss….
 
Anywayz, maandagochtend er op tijd uit voor de trip naar Halong Bay. Ik moest ff snel ontbijten, want het duurde nogal lang voordat mijn bestelling er was. Dus maar ff snel die ei op mijn broodje gegooid en mee in een servetje. Toen werd ik en nog 3 franse dames opgehaald uit de hostel (die waar ik nu ook ff een kamer mee deel) en moesten we een stukje lopen naar een andere hostel. Daar kwam de rest ook aan, totaal een groepje van 14 man. De gids gaf aan dat het wel nogal slecht weer was in Halong Bay en we waarschijnlijk niet op de boot konden slapen (storm enzo…). He, dat zou jammer zijn… Daarna ff met een groepje Australiers gesproken, een gezinnetje met 2 dochters en de tante was mee. Ik werd in zin 3 geloof ik al uitgenodigd om langs te komen bij hun in Queensland (ze wonen iets onder Brisbane). Hahaha! Maar goed, daarna kwam de gids met goed nieuws: we kunnen wel op de boot slapen, want de storm is wat geluwd. Dus toen we aankwamen op de boot konden we op het dek gaan zitten. Daar hoorde ik een ander stel nederlands praten… hey, dat is toevallig, nog een stel hollanders!! Nou waar komen jullie vandaan? Nou uit een plaatsje boven amsterdam. Oh, ik zeg: ik woon in de buurt van Hoorn. Huh, wij wonen in Hoorn! hahahaha!!! wat is het toch een klein wereldje he… Ik kenden ze verder niet, maar Marjolein en Walter bleken dus in de buurt van de Huesmolen te wonen, waar ik ook vlakbij woonde. Toen ook nog met de franse dames aan tafel gezeten tijdens de lunch, alleen dat is niet zo handig en gezellig, want die praten dus alleen maar frans, niets van te volgen voor mij… 
Daarna vaarden we naar de grot Sung Sot. Tijdens het varen zagen we ook nog hoog op een van de eilandjes in de baai een pagode staan. Heel apart om te zien. De grot was mooi om te zien en er waren een aantal dingen heel mooi verlicht… bijzondere stenen enzo… waaronder eentje in de vorm van een … ehm… fallus…. (om het maar ff netjes te houden voor mijn ooms en tantes die dit lezen…)… mooi rood verlicht uiteraard…  en de gids die ons er maar wat graag allemaal op wilde wijzen…. tssss… Na de grot vaarden we weer verder, nu naar dat eilandje waar die pagode op stond. Dit eilandje heet Titop. Het weer begon alweer wat minder te worden, het begon wat te waaien en te regenen. Vervolgens daar naar boven gelopen naar de Pagode. Dit was een behoorlijke klim, gelukkig wel op een gewone trap. Maar daarboven aangekomen hadden we wel een mooi uitzicht over de hele baai. Toen we weer naar beneden liepen begon het wat harder te regenen en beneden aangekomen snel naar een overdekt terras gelopen om te schuilen, want het begon werkelijk te hozen…! Dus snel de boot maar weer op een lekker een biertje gedaan met de hollanders. Ben wel een beetje ziekjes geworden (diarree… wat verkeerds gegeten zeker…) dus dat is wat minder op zo’n boot… Maar goed, we kregen ons diner voorgeschoteld en dat zag er weer lekker uit, dus dat ging er wel weer in. Daarna nog ff nageborreld en toen richting de kamer gegaan. Ik voelde bij mijn bed al een stevige spinnedraad en toen ik verder liep schoot er opeens iets met hele lange poten weg onder het bed…. ehm… nee, ik hou niet van spinnen…. getver!!!! Dus toen ik ff wilde kijken (hoe groot is dat ding?) liep ie weer weg en ging tegen de muur op… en precies achter mijn hoofdeind in een klein hokkie zitten (een gat als een oude contactdoos)… Ja daaaaaaaaaaaag daar ga ik zo niet slapen… dus maar weer ff naar boven gegaan en ik wacht wel tot mijn kamergenote (een van de franse dames) ook naar bed gaat, zien we dan wel weer of het beest dan weg wil… Dus toen ik nogmaals naar bed ging zag ik de spin weer rondlopen… richting de deur…. jaaa… goed zo… die kant op….. mijn kamergenote stond nog ff buiten te roken en schrok ook behoorlijk toen ze het beest zag… hij rende toen gelukkig verder en over de reling van de boot weg… hopelijk de zee in ofzo… jukkie!!! Voor de spinnenkenners, hij was erg groot, meer dan 10 cm doorsnee, lange poten, maar toch behoorlijk lijf, zwart wit patroon op zijn lijf, en leek een blauwige gloed te hebben… en nee, ik wil niet weten of ik een gif-spin op mijn kamer had…..😛 Maar goed.. slaap lekker daarna…. ehm… diep in mijn lakenzak verscholen, het erg warm hebben… uiteindelijk toch wel oke geslapen…
 
Op dinsdag, 26 september, op tijd weer ontbijt en om 08.00u vertrok de boot weer, nu naar het grootste eiland in de Halong Bay: Cat Ba Island. Daar afscheid genomen van de Australiers, met e-mailadres van Bec: de ene dochter van de Smiths, en van de Nederlanders. Deze bleven allemaal maar 2 dagen / 1 nacht en de rest (ik, 3 franse dames en 3 andere aussies) 3 dagen / 2 nachten. Dus die vaarden terug naar Halong City om mt de bus terug te gaan. Daar verder gegaan naar het National Park van Cat Ba. Het weer werd weer wat minder, dus ff een regenjackie gekocht, in ieder geval voor mijn spullen. Het was een behoorlijk lastige klim naar boven, eerst nog wel netjes traptreden, maar later alleen nog maar wat stenen, boomstronken en bomen om je op naar boven te helpen. Onderweg naar boven nog wel een slang tegen gekomen (een gifgroene, die gistig was volgens de gids, en nee hij maakte geen geintje. Ter info: het was dus een gifgroene met een ‘puntige’ kop) en een hagedis. Helemaal boven aangekomen een mooi uitzicht over heet Cat Ba Island. De weg naar beneden was nog lastiger, het begon harder te regenen, dus werd de weg ook wat glibberiger… en ja, ff lekker de achterkant van mijn broek viesgemaakt, door er ff op te gaan glijden… hm… dat wordt wassen… Beneden aangekomen weer een flinke hoosbui op ons kop gekregen en daarna weer de bus in… lekker ijskoude airco aan… hmm… handdoekje over mijn schouders, want ik heb geen zin om ziek te worden met mijn natte kleren aan…
 
Daarna gingen we naar een hospitaal om te bezichtigen… en ja dan verwacht je een groot wit gebouw met een rood kruis erop ofzo… nee. we gingen een trappetje op en de grotten in! Jawel, een hospitaal die vroeger werd gebruikt oor de Vietcong tijdens de amerikaanse oorlog! Goed verscholen dus. Het was heel donker (gelukkig wel lampies mee) en erg apart om te zien hoe dat er allemaal uitzag. Veel verschillende kamertjes en ze gebruikten regenwater, wat werd opgevangen, als waswater. Er was ook nog een grotere ruimte waar zelfs een zwembad was…? heel apart ja… ik heb uberhaupt nog nooit een zwembad in een ziekenhuis gezien! Daarna reden we weer door naar Cat Ba City en gingen we het hotel in. Daar onze spullen neergelegd en geluncht. Vervolgens weer de bus in en naar de boot die ons naar onkey Island zou brengen. Nou ja, daar zullen toch wel geen echte monkeys te zien zijn…  Maar toch: hoog in de bomen een stelletje van die bijdehante beesten gezien. Daar ff lekker op het strand gezeten en gezwommen. Vervolgens ging Ann (aussie) even naar de wc. Langs de waarschuwingsborden: stay away from monkey, they may bite. Zie ik haar ff later keihard terugrennen. ik dacht vanwege de bloedzuigers die daar in de wc rondhingen… ook niet echt al te lekker…. maar goed, Ann rende het strand op en zo’n 2 meter achter haar een aap!!! hahaha!!! Bleek dat toen ze op de wc zat, ze opeens een bons hoorde boven zich en later een apekop die gewoon naar binnen keek…. hm… broek omhoog en weg, dacht ze! later kwamen er nog 2 apen bij die dus op het strand en het huisje erbij rondhingen… uiteraard al die toeristen (onze boot en nog 3 andere boten) foto’s maken en filmen. En dan zo’n lolbroek die zijn voetbal lekker naar die beesten gaat zitten gooien… ja dan zorg je wel dat zo’n beest je niet echt mag… dus een van die apen rende naar hem toe, bijna in zijn been bijtend!!! hm… oke genoeg gefilmd…! iedereen weer een beetje aan de kanten en de apen gingen ook weer de jungle in… Dus de rust was weer weder gekeerd op Monkey Island… We vaarden weer terug naar  Cat Ba City en daar in het hotel gegeten. nar het diner ben ik met de 3 aussies (Ann, Glenn en Kris, een gezinnetje) naar een terrasje gegaan voor een biertje (minus -tje dus weer…). Toen weer terug naar het hotel en nog even met Sophie, mijn franse kamergenote, nog zitten kletsen. Zij wil graag engels leren en proberen, dus met woordenboek erbij toch nog een behoorlijk gesprek gevoerd! De andere franse dames doen er eigenlijk weinig moeite voor. Daarna weer lekker naar bed gegaan, en heerlijk geslapen, zonder enge spinnen in de buurt enzo…
 
De volgende ochtend weer op tijd uit bed gegaan… ehm, tja de wekker stond niet helemaal goed…. dus niet op tijd genoeg… Dus moesten Sophie en ik snel ontbijten. Daarna weer met de bus het hele eiland doorgereden naar het noorden waar de boot weer op ons lag te wachten. Daar aan boord gegaan en na ongeveer half uurtje varen nog even gezwommen. Ik had daarna nog even gedoucht om al het zout van me af te spoelen. De boot voer weer verder naar Halong City en daar namen we afscheid van onze ginds Thanh. Hij zei nog dat als iemand die ik ken naar Vietnam gaat, ik zijn e-mailadres mag geven, want hij wil graag helpen. Dus just ask if you want to!! In Halong nog even geluncht en toen met de bus naar Hanoi teruggegaan. Nu dus ff gauw internetten… ik ga zo een hapje eten en mijn spullen klaarmaken voor mijn trip naar Sa Pa vanavond (eerst nachttrein nog in…)…
 
Tot laters!!!
Liefs Maaike
 
PS I Hamburger nog niet tegengekomen (die duitser dus), misschien Sa Pa
PS II ben al lek gestoken door rotmuggen in National Park Cat Ba… tja ben een sweet girl he… ;-))

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Halong Bay

  1. egeetje says:

    Heej meiss,
    Je maakt wat mee joh in zo’n korte tijd!! En je bent nog maar net weg hihi..
    Volgens mij verveel je je nog niet echt met zoveel te zien en te doen …
    Enjoy!
    Lfs

  2. Pien says:

    Heeeey ghallo!
     
    Zeg…. hoe bestel ik morgenavond een biertje in het vietnamees bij mijn stamkroeg?!?🙂
     
    groetels
    Pien

Leave a Reply

