Sa Pa en weer terug in Hanoi

Hoi allemaal!!!

Ja, daar ben ik weer, om een mooi lang verhaal in te tikken. J Want ja, ik ben er weer een paar daagjes tussenuit geweest en heb weer genoeg te vertellen! Dus even diep ademhalen… en daar gaan we!!!

Woensdagavond vertrok ik vanaf mijn hostel samen met Sarah Booth, een vrouw uit Engeland. Zij is ook een wereldreis aan het maken, alleen dan wat anders dan wat ik deed: zij is vanaf Engeland naar Frankrijk gegaan en verder alles over land getrokken, door Duitsland, Polen, Estland, Letland, Rusland, Mongolie, China en nu dus in Vietnam. Een bereisde dame dus! Was wel heel gezellig om met haar dan deze trip te doen. In de trein deelden we een coupe met Maxine and Bob from New-Zealand, wat ook erg gezellig was. Toevallig is het verhaal van Bob hetzelfde als ome Rikus toen: hij was vanuit Engeland in India gelegerd en was toen doorgegaan naar Nieuw-Zeeland waar hij Maxine ontmoette, en ging pas jaren later weer terug naar Engeland om zijn neus even te laten zien. Maar goed, in de trein was het erg lastig slapen… wiebelig, gehorig…. en als er dan gestopt wordt zit je toch ff te kijken: huh, zijn we er al?? Nee, he shit, weer in slaap proberen te komen… L Maar goed, na een nacht rijden kwamen we ’s ochtends in Lao Cai aan. Daar stond mijn naam op een lijst om naar het hotel in Sa Pa gebracht te worden, maar Sarah’s naam stond er niet bij? Heel raar, maar goed, we hebben maar weer gedag gezegd en wie weet tot later? Toen ik in het hotel aankwam, kwam Sarah ook vrij snel na mij aan, later bleek dat bij mijn naam een 2 stond, wat stond voor 2 personen. Hm, zullen ze daar Sarah mee bedoelen? Zal wel! Rare boel, want we kennen elkaar niet eens. Waarschijnlijk omdat we allebei bij dezelfde hostel onze trip hadden geboekt?

In het hotel in Sa Pa even ontbeten en om 9.45u op pad met ons groepje: ik, Sarah, Claire en Nick (zus en broer, ook engels), wandelen naar het dorpje CatCat. Prachtige uitzichten daar zeg, over de rijstvelden die trapsgewijs over de bergen verspreid liggen… weer heel wat foto-momentjes… Ook veel buffels gezien en het weven en verven van hennepdoek met indigo van een plant (ja, wiet groeit in het wild daar!). Na CatCat kwamen we aan bij een mooie waterval waar we even in de nevel konden afkoelen (nee, helaas niet zwemmen…). Deze trip was tot nu toe echter alles naar beneden, dus ja, om weer terug te moeten, hadden we weer een flinke trip naar boven! De gids stelde al voor om wat van de marihuana te plukken langs de weg, om dan na een joint wat makkelijker te kunnen lopen…😉 Maar we hadden het op eigen krachten gered hoor… In het hotel aangekomen even geluncht, wat wel lekker smaakte na de wandeltocht! De rest van de dag hadden we vrij om door Sa Pa te lopen en rond te neuzen. Dus ging ik na de lunch eerst ff relaxen op mijn kamer, want van al dat kuitenwerk van de afgelopen dagen (ook naar Halong Bay veel gelopen) had ik dat wel ff nodig!het was alleen wel behoorlijk mistig en koud geworden tijdens de lunch, het trok echt helemaal dicht daar tussen de bergen! Maar toen dat weer wegtrok, kon ik heerlijk in het zonnetje op mijn balkonnetje zitten lezen, heerlijk zeg! Daarna nog even door Sa Pa gelopen, maar dat stelde niet zo heel veel voor allemaal. De kerk was gesloten, dus kon ik die niet eens ff bekijken. En over de markt had ik al gehoord dat Claire daar vastgepakt werd en zo ongeveer niet werd losgelaten voor ze wat gekocht had… tsss, niet ff lekker om rond te snuffelen dus…. Om 18.30u met Sarah, Claire en Nick afgesproken om te gaan eten en daar dus gezellig lang getafeld. Daarna nog met Sarah naar een internetcafeetje en wat geinternet en daarna op tijd richting bedje, want na die afgelopen nacht in de trein lonkt zo’n mooi hemelbed wel hoor… je begrijpt: het sliep heeeeeerlijk!

En toen was het alweer vrijdag (29 september). Om 08.00u ontbeten met Sarah en ik had daarvoor al mijn tas ingepakt. Want vandaag zouden we gaan lopen naar een dorpje waar we ook verbleven. Dus de hoognodige dingetjes mee voor de overnachting en de wandeling en de rest in het hotel achtergelaten. De tocht was wel lekker de berg af, dus goed te doen. We liepen dwars door de rijstvelden heen en het is nu oogsttijd. Erg leuk om te zien hoe dat allemaal gedaan wordt! Ze hebben verschillende manieren van de rijst van de stengels af te krijgen. De een slaat met de stengels in een ijzeren bak zodat de korrels eraf rollen, de ander heeft weer een machine, en de volgende een machine, die wel met de voet aan gezwengeld moet worden. Onderweg weer de jongen uit Hamburg gezien en gesproken. Hij had het ook erg naar zijn zin gehad in Halong Bay en nu ook weer een leuke tocht dus! Halverwege hadden we met een grote groep een lunch gehad, wat weer heerlijk smaakte, volop fruit, en gewoon brood en kaas (nee, niet altijd lijst dus… zelfs niet als je tussen de lijstvelden luncht…). Ook tijdens deze tocht hadden we prachtige uitzichten. Toen kwamen we aan in het dorpje van de H’Mong-stam (speciale klederdrachten). In het huis waar wij zouden verblijven hadden ze een grote zolder met allemaal matrassen op de grond, dikke kussens en dikke dekens (want ja in de bergen wordt het koud ’s avonds…). En uiteraard ook klamboe’s erboven hangend, hadden we allemaal een eigen klamboe-hutje daar. Toen we de spullen neergelegd hadden gingen we in bikini naar de rivier om even lekker te zwemmen en op te frissen. Sarah, Claire en ik gingen lekker ff zwemmen en Nick bleef op de kant. Toen we een beetje uitgezwommen waren zat Nick even te kijken wat er eigenlijk daar bij de kant in het water zat… een slangetje…!! hm… ik ga niet meer zwemmen hier… hahaha! Nadat we nog even lekker in de zon hadden gelegen gingen we richting onze guesthouse waar het diner bijna opgediend werd. Er zaten nog 2 andere stellen, en tja dan kom je er dus achter dat ze allebei Nederlands zijn! Het ene stel was wel Engels en woonde sinds kort in Nederland, dus sprak nog niet zo goed nederlands, maar het andere stel, zestigers, kwamen uit Alkmaar!!! Ik heb ze nog even kunnen verblijden met het nieuws dat AZ door was in de uefa-cup (nipt, maar toch!!! Joehoe!!!!), want het zijn ook AZ-fans! Erg gezellig mee zitten kletsen, biertje van ze gekregen. Toen kregen we het voorafje: heerlijke patatjes met knoflook en kruidensmaak… jummie!!! En daarna uiteraard weer een mooie rijsttafel met allerlei lekkers. Erg gezellig werd het ook toen de waterfles met ‘ Happy Water’  op tafel kwam. Ja, gewoon in een waterfles maar het was dus rijstwijn… zo, dat is een pittig goedje zeg…. De gidsen kwamen er ook bij zitten en eentje wilde wel erg graag weten of de dames (ik, Sarah en Claire) nog single waren.. want ja, dat is toch wel reuze interessant… keep on dreaming boy… hahaha! Toen maar gaan tandenpetsen en naar bed…

Zaterdag op tijd wakker geworden van het licht en de geluiden in het dorpje. Het badje was wel hard, maar met die dikke dekens erop heb ik toch wel heerlijk geslapen hoor. Even goed ingesmeerd met zonnecreme (want dat ging best hard daar in de vallei…) en aangekleed. Toen een lekker pannekoekenontbijt gekregen, wat goed vulde voor de komende wandeldag! Daarna gingen we weer op pad, weer omhoog de bergen in. Weer langs rijstvelden en ditmaal ook door een bamboebos. We hoorden later dat de Alkmaarders met hun gids nog een dikke slang tegen waren gekomen op hun pad… hmm.. gezellig….😉 Toen we een heel stuk omhoog waren gekomen kwamen we bij een rotswaterval uit, waar we even gingen zitten. Het water gleed dus mooi over de rotsen naar beneden, een mooi gezicht. Daarna weer een steile afdaling naar beneden waar we over een soort mini-Golden-Gate-Bridge de rivier overstaken en vervolegns weer omhoog gingen. Daar aangekomen gingen we over de weg verder. We waren wel nogal teleurgesteld, want we liepen liever lekker door de bush-bush en langs de velden, en niet over asfalt. Maar nee, volgens de gids was er geen andere weg… hm… raar…. Toen zouden we 1.5 uur moeten lopen voor we bij onze lunchstop waren… en daar waren we na 40 minuten al… ja, ongelooflijk hoe snel wij kunnen lopen he…? Volgens mij klopte er geen bal meer van. Tijdens de lunch kwam er nog een andere groep helemaal rood en bezweet aanlopen en die hadden dus wel een bush-bush-route gelopen… en die zou niet bestaan volgens onze gids? Wat een rare boel! Na erg lang wachten kwam er eindelijk een jeep aanrijden die ons weer naar Sa Pa zou brengen. En ja hoor: halverwege kregen we een lekke band… jeetje… maar goed, er kwam al snel een andere jeep waardoor we toch door konden naar Sa Pa. De tweede chauffeur reed ook wat beter dan de eerste (dacht dat ik een whiplash kreeg in dat ding zeg…..). In het hotel even gedoucht en daarna met Nick en Claire naar een heerlijke chocolaterie gegaan… lekker een sapje met een citroentaartje erbij (die choco-taartjes leken me iets teveel van het goede zo vlak voor het diner…). Toen we daar op het terrasje zaten kwamen er ook nog een stel buffels langs… en ja hoor, gingen die gewoon rechtsaf de trap af…? Ik heb nog nooit buffels / koeien een trap zien nemen….! Later toen wij ook over de trap weer richting hotel moesten zagen we wat heerlijke buffelvlaaien liggen… Vast van eentje die niet durfde ofzo, zei Claire al… hahaha! Toen het diner in het hotel genomen, wat helaas niet helemaal naar binnen ging, in verband met het taartje wat net in mijn maag zat… hihihi. De Alkmaarders ook daar nog even gezien en gedag gezegd (en wie weet kom ik ze nog tegen, want die gaan ook naar Cambodja toe). Daarna de bus in weer naar het treinstation van Lao Cai en afscheid genomen van Claire en Nick (maar wie weet kom ik die ook nog wel tegen op weg naar het zuiden of in Cambodja). Sarah zou ik nog wel in Hanoi in de guesthouse zien. Daarna de trein in, moest ik toch verdorie in een hardsleeper coupe ipv softsleeper! En geloof me, hardsleeper is echt HARD! Sjezus amper een oog dicht gedaan en een zere rug. Ook zijn die bedjes niet echt gemaakt op mensen van 1.78m… Gelukkig had ik nog wel een pain au chocolat mee, voor de volgende ochtend… toch nog een mooi vooruitzicht… jummie! Die smaakte erg goed als ontbijt!

Daarna naar de hostel in Hanoi gelopen en gelukkig kon ik toen om 07.00u meteen mijn kamer in (en heb mijn grote rugtas weer bij me). Toen even ontbeten en een wasje gedaan in de douche en mijn kleren aan mijn waslijn in mijn kamer gehangen (ventilator erop, wordt zo droog!). Daarna nog ff gepind, wat inkoopjes gedaan: antimuggenspul van Soffell, wat een tip van Claire was: werkt als een tierelier geloof ik, en 2 bandjes voor in mijn videocamera, want bandje 1 van een uur begint al aardig vol te raken. Daarna even geluncht, een soep en een overheerlijke salade van gerookte kip, mango, avocado en mosterddressing…. jummie! Toen ff douchen, nu even internetten en ik ga zo met Koos (broer van mijn balletlerares), Dung en de kids naar een park en daarna uit eten. Vanavond hoop ik trouwens mijn foto’s tot nu toe op de site te kunnen zetten…!!!

Heel veel liefs en een dikke zoen,

Maaike

PS: – Pien, erg leuk is het volgende, je kan hier in Vietnam een biertje bestellen door Ba Ba Ba te zeggen…. (is nl het biertje 333 hier…) Dus gewoon, zoals je altijd al doet… hahahaha!!!

– Suus en Ap: van harte gefeliciteerd met de geboorte van Max Vormer!!! Een heuse stamhouder voor de familie!!! Ben ook erg benieuwd naar foto’s dus ont-digibeet jezelf nog meer😉 en mail ze naar mij toe!!

 

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

