Relaxen tot de minibus vertrekt…

Zo, het was dus gelukt om de foto’s erop te zetten. Nu hopen dat ze het thuis nog kunnen opslaan op de pc, dan is het helemaal goed… :-))) Zondag was het erg gezellig met Koos, Dung, Minh Quan, Mai Linh en nog een ander stel met hun dochtertje. Om 16.00u afgesproken bij het Nikko Hotel, dat tegenover het park ligt. In dat park was het vol met activiteiten voor de kinderen, want het is Mid-Autumnfestival ofzo. Een soort nieuwjaarfeest voor de kinderen voor zover ik begrepen heb. Bij de ingang stonden de boxen op hun hardst met muziek en geratel, waarschijnlijk van iemand die iedereen welkom heette en vertelde wat er te doen viel ofzo, iedereen dus met de vingers in de oren erlangs om niet doof te worden… Dit feest werd allemaal gesponsord door Omo (je weet wel, die door en door schoon wast….) en dat was wel te merken aan de dingen die de kinderen konden doen: op een kliedermuur met je handen alles volkliederen (en nee, dat waren geen mooie vingerverftekeningen, echt: geklieder op niks af…) en kleien met de rode modderklei…. Tja: dan moeten de papsies en mamsies wel Omo in huis halen… ;-))) Helaas werden er geen proefpakketjes uitgedeeld zoals in Nederland bij dit soort gesponsorde activiteiten… Maar goed, wij gingen gewoon lekker in het park een rondje om het meer lopen met zijn allen, om ook de luide muziek een beetje uit de weg te gaan. De kids hebben daarna nog een rondje in de draaimolen gedaan en lekker in de zandbak met speelattribuut gespeeld (nee, ik bleef gewoon aan de kant staan hoor… :-P) Daarna zijn we met zijn allen naar een restaurant gegaan, met allerlei eten in buffetvorm. Met de vrouw van het andere stel ben ik daar langsgegaan om de echte Vietnamese specialiteiten te nemen (en niet alleen de standaarddingen), en nee, niet eens loempia’s… wel een soort rijstdeegflappen met kruiden, speciaal gekruid vlees en de echte fresh springrolls. Het smaakte allemaal heerlijk. Daarna werd ik weer netjes naar de hostel gebracht en heb ik daar dus nog even de foto’s op de site gezet.
 
Maandag 2 oktober was niet zo lekker begonnen voor mij, ik was niet echt lekker, maar toch even mijn ontbijtje genomen in de hostel… daarna naar mijn kamer en sprinten naar de wc omdat alles er razendsnel weer uit wilde… van boven en van onder… pffff hoe ga je dan op de wc zitten… hm? Daarna dus maar even een paar uur op bed gelegen, niets gedaan en geprobeerd nog wat te slapen, tussen de wc-bezoekjes door… Daarna voelde ik me weer wat beter en ging even een rondje lopen. Toen even geluncht (om 1430u ofzo pas…): soep en wat fruit. Dat bleef er gelukkig allemaal gewoon in. Daarna weer richting de hostel gelopen en ‘s avonds ging een kleine pizza en salade er wel in (even geen ‘lijst’ dit keer…). Daarna ben ik op zoek gegaan naar een bios, omdat ik had gehoord dat ze hier veelal films in het engels vertonen, met vietnamese ondertiteling. Maar helaas, de bios die ik gevonden had had alleen films in volledig vietnamees… helaas, geen superman returns in het engels voor mij… dus weer terug naar de hostel. Het was ondertussen begonnen met regenen, als gevolg van de tyfoon. Gelukkig geen harde plensbui ofzo, dus dat scheelde. Toen dus in de hostel ff het internet op gegaan, en met Sarah (engelse, die van Sapa-trip) zitten kletsen. Zij vertrekt ook dinsdagavond met de mini-bus richting zuiden, dus reizen we dan gezellig samen. Ze vertelde dat zij dinsdag naar het Ethnografisch museum wilde gaan, en laat ik daar nou nog niet zijn geweest! Dus gezellig afgesproken om dat samen te gaan doen.
 
Dinsdag ben ik op tijd mijn bed uit gegaan om mijn tas weer in te pakken. Een deel in mijn dagrugzak die ik in de mini-bus bij me kan houden en de rest weer goed opgeborgen in mijn grote rugzak. En nog even een deel in mijn schoudertas, die ik overdag nog meeneem naar het museum enzo. Best wel een georganiseer dan hoor… ;-)) Toen even ontbeten, waar ik Sarah weer achter de pc vond, die vertelde dat de Australische Marnie ook meeging: gezellig! Hoe meer zielen hoe meer vreugd toch! Dus met zijn drieen een taxi aangehouden, omdat het museum nogal buiten de stad ligt en dus niet te belopen is. Daar aangekomen het museum ingegaan en veel gezien over de verschillende bevolkingsgroepen die Vietnam rijk is. Erg bijzonder om te zien hoe elke ‘stam’ zijn eigen gebruiken, kleding en rituelen heeft. Ook was er veel te zien over de geschiedenis van Vietnam, in de zin van tijdens moeilijke tijden met bijvoorbeeld eten op de bon. Er waren ook veel teksten geschreven door mensen die het zelf meegemaakt hebben en hoe zij ermee omgingen. Ook heb ik gezien met wat voor speelgoed de kinderen zoet werden gehouden en wat de mensen deden om aan extra geld te komen: zoals breien (met werkelijk een eigen catalogus om hun werk te verkopen), pinda’s roosteren en die in cafes laten verkopen (‘s ochtends voor het werk bij het cafe brengen en dan ‘s middags opbrangst weer halen) en andere handwerk-klusjes. Daarna buiten het museum om de verschillende huizen bekeken van de verschillende stammen. Heel bijzonder om te zien hoe het ene huis er heel solide en stevig uitziet en het andere weer met meer ‘pracht en praal’ gebouwd is. Er was bijvoorbeeld een enorm hoog huis (werkelijk meer dan 20m hoog! en dat zonder bovenverdiepingen, alleen open ruimte) bij dat als een ontmoetingsplaats voor een bepaalde stam moet fungeren. Ook was er nog een soort grafhuis (waar mensen dus in begraven werden) met aan de buitenkant wel erg bijzondere houten figuren… De beelden moeten vruchtbaarheid voorstellen… en laat ik zeggen dat de kamasutra wat subtieler is… Daarna weer terug de taxi in met zijn drieen, waar de chauffeur een leuke cd aan had staan, dus met zijn drieen al zingend: Whitney Houstons ‘The greatest love’ en Mariah Careys ‘I can’t live (if living is without you)’. Erg gezellig dus! De taxi zette ons af in de Cha Ca straat… want daar moesten we natuurlijk heen: naar de Baguette & Chocolat!!! Lekker een broodje gedaan met een heerlijke Hot Chocolat (ja ik weet het is hier warm, maar deze moest ik hebben: met echte chocolade… jummie!!!!). Daarna nog even een paar broodjes en chocolaatjes aangeschaft (…oeps…) en richting hostel gelopen. Straks om 18.30u vertrekt de minibus dus richting het zuiden en in principe hoop ik morgenmiddag in Hoi An aan te komen. Ben erg benieuwd hoe het er daar uitziet nu de tyfoon daar langsgeweest is. De tyfoon is nu helemaal over, alleen de gevolgen zijn nog wel zichtbaar uiteraard… ik hoop een droge en complete hostel te kunnen vinden om te overnachten daar… :-S En daarnaast hebben we nu wel wat last van regenbuien, maar ik vind dat dat nog wel meevalt hier in Hanoi. Misschien is daar ook richting het zuiden meer van te merken…? Het zal mij benieuwen allemaal. Zo nog ff een happie eten met Sarah en daarna dus de bagage uit het opberghok pakken en richting minibus…
 
Liefs en dikke zoen,
Maaike

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Relaxen tot de minibus vertrekt…

  1. Pien says:

    Ghalllooo!
     
    Pien heeft ff gegluurd in de pics doos! Mijn camera vinger krijgt jeuk!
     
    Hey…als je ergens zo’n mega grote vleermuis tegenkomt hé (die schijnen daar rond te fladderen), wil je die dan ook kieken voor moi?
     
    Tok toe joe soooon!
     
    Pien

Leave a Reply

