Hoi An, Hoi Maaike … ;-)

Gisteravond even gezellig met Sarah gegeten, lekker kip met cashewnoten, smaakt altijd lekker! Daarna de tas uit de luggage-room gehaald en het taxibusje in. Ook nog wat andere reizigers ontmoet, waaronder John, uit Nederland… uit Blokker… What’s next: iemand uit Nibbik en daarna iemand uit Benningbroek? hahaha! jeetje, ongelooflijk, alle Hollanders die ik heb gesproken komen wel uit Noord-Holland vandaan! Door het taxi-busje werden we allemaal naar de touringcar gebracht, waar de tassen onderin gedaan werden en wij ons in de bus installeerden. De bus werd goed volgestouwd, dus hadden we geen extra stoelen over waar we wat makkelijker konden liggen. Na ongeveer 2 uur rijden hadden we een stopje bij een restaurant, voor degenen die nog niet gegeten hadden en om even naar de wc te gaan en tanden te poetsen enzo. Hm, nou, wc? een goot langs de muur… that’s it!!! De buiten-pisbakken in de Alkmaarder Hout waren volgens mij makkelijker om als dame de behoefte boven te doen… Gelukkig was er ook nog een heerlijke ouderwetse hurk-wc met de bijbehorende geuren en kleuren… Altijd fijn… snelsnel gedaan dus… daarna buiten de tanden gepoetst en de tuin in gekwat… Net tussen de geiten en varkens in…. Nee, het was niet bepaald een luxe-wegrestaurant!!!
 
Daarna de bus weer in en een poging doen om wat slaap te vatten… nou dat gaat moeilijk in een bus die constant toetert omdat hij wil inhalen, dan weer moet remmen omdat dat niet echt lukt… hm… nou lekker tochtje gaat dat worden!!! Daarnaast werd ook regelmatig uitgeprobeerd of de lichten in de bus het nog wel deden. Ja hoor, dus konden ze weer uit… om tien minuten later weer te proberen…. En dan de airco die aan en uit gezet werd… om ons wakker te houden? En ook de muziekinstallatie, met de meest afgrijselijke muziek moest ook midden in de nacht even uitgeprobeerd worden.. why oh why??? Maar goed, brak en zonder gevoel in mijn kont (mijn god, ik wist echt niet meer hoe ik moest zitten…) kwamen we aan in Hue, waar ik helaas niet ga verblijven. Dit ivm mijn tour naar het zuiden, omdat ik de 20e oktober Vietnam weer moet verlaten… Mijn plan: Hoi An (ook hallo), Mui Ne en daarna Saigon (Ho Chi Minh City). In Hue aangekomen afscheid genomen van Sarah, die wel in Hue blijft. Maar goed: misschien komen we elkaar nog tegen in het zuiden of in Cambodja, waar zij ook heen gaat. Ik weer de bus in en kijk nog even naar buiten, waar ik mijn tas betjes tegen de muur van het hotelletje zie staan!!! NEEEE!!! mijn tas moet wel mee!! Ik blij dat ik nog even goed keek (ik vertrouwde het al niet helemaal…) en mijn tas direct weer in de bus gezet. Daarna in de bus en tijdens de korte ontbijtstop even een duits en een amerikaans stel gesproken en een groepje russen (alhoewel daar niet echt goed mee te praten viel… mijn russisch is niet zo goed, en hun engels was ook niet echt denderend…). De rit ging overigens ook nog door een 6 km lange tunnel, die er net sinds 1 jaar is, dat scheelde weer een rit door de bergen! Nu zit ik in hotel AnPhu in Hoi An, dit is net leuk voor een paar daagjes. Dus voor morgen een tripje naar My Son geboekt en vrijdag overdag maar even de bezienswaardigheden van de stad bekijken (niet al teveel musea meer… heb er in Hanoi al genoeg gezien) en dan vrijdagavond de bus is richting Mui Ne, waar er mooie zandstranden schijnen te zijn en hoge duinen.
 
Overigens is het hier wel een bende vanwege de tyfoon, die nu gelukkig helemaal over is. Er zouden nog wel regenbuien komen, als gevolg, maar hier in Hoi An is het stralend mooi weer, ik moet flink insmeren met hoge factor om niet te verbranden. Wat ik onderweg heb gezien: betonnen electriciteitspalen die geknakt waren (alsof het luciferhoutjes zijn…!), daken kapot (en mensen die het weer probeerden te repareren), boulevard van Danang die helemaal aan flarden was (palmbomen omgewaaid en zelfs de stenen uit het pad eruitgerukt! jeetje!), en verder overal bomen en takken op de straten. Ook is het nogal rustig in de straten, weinig toeristen enzo. Dus de verkopers klampen zich aan iedereen vast om maar iets te verkopen (ja, daar heb ik dus geen zin in…). Net ook nog gelezen op internet: een vliegende baby had de tyfoon overleefd! Het kindje van 13 maanden oud werd met wieg en al over een 2 verdiepingen hoog gebouw geblazen en kwam verderop in een vijver terecht waar het in de takken bleef drijven… alleen wat kleine wondjes, maar verder niets aan de hand… ongelooflijk!
 
Ik heb net bij een leuk restaurantje de plaatselijke specialiteit gegeten: Cao Lau. Dit zijn dikke noedels (doorsnee is vierkant), met varkensvlees, sla, croutons en een rijstpannekoekje (knapperig gebakken crepe, als een soort proekoek.. ehm kroepoek erop), en dat dat op smaak maken met een soort muntsaus en sojasaus. Smaakte goed en het was dus een gezellig knus restaurantje (Miss Ly – cafetaria). Het is hier ook volop het Mid-Autumnfestival dus momenteel komen er steeds kinderen langs over de straat met trommels, bellen en chinese draken. Erg leuk om te zien hoe de kinderen op de maat van de trommels de draak laten bewegen (heel leuk staccato). Nou, ik moet mijn arme gevoelloze kontje even wat rust gunnen door er niet meer op te zitten, dus ik ga lekker in bad in mijn hotel en daarna met een boekje richting bed, denk ik… kan ik morgen in de bus en boot weer zitten voor My Son (de Cham-vindplaatsen).
 
 
Veel liefs en knuffels,
 Maaike

PS: Thinking of you too, lieffie…

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

