Miss Saigon… ;-)

Zo, dat was even heerlijk relaxen in Mui Ne zeg, zondag… Lekker op het strandbedje met een boekje geinstalleerd, lekker in het zonnetje, het geruis van de golven, echt relaxen! Grappig om te zien dat zodra het erg stil was op het strand (iedereen dus op zijn strandbedje lag), de kleine krabbetjes tevoorschijn kwamen uit het zand. En dan gingen wandelen, peuteren, eten en doen, erg geinig om te zien (heb dus een leuke Discovery Channel docu gemaakt… ;-)). Toen het wel erg schemerig begon te worden, ging ik naar een hangmat, waar ik lekker even verder heb gelezen, zo, wat was dat lekker zeg! Toen ff douchen, omkleden en een eettentje gezocht langs de weg. Ik moet zeggen dat de eettentjes in Mui Ne er erg mooi aangekleed uitzien, met plantjes, bamboestokken en lantaarntjes. Beter dan die ik eerder heb gezien, van die witte, neon-verlichte panden. Na het eten een filmpje gekeken op de tv en daarna naar bed, meer is er hier toch niet te doen.
 
Maandag 9 oktober werd ik op tijd wakker en besloot ik te ontbijten bij de aardige dames van de lunch van de dag ervoor. Ze waren weer erg blij me te zien. Even een lekker broodje jam en eentje met kaas naar binnen gewerkt. In mijn kamer daarna mijn tas weer eens gepakt en met mijn boekje naar de hangmat. Helaas begon het wel te regenen, maar ik lag daar droog onder het afdakje. Dus kon ik lekker blijven liggen..! Toen om 12.00u uitgecheckt en met tassen en al naar een tentje om te lunchen. Tijdens de lunch kreeg ik nog live-muziek van moeder en dochter (+/- 3) die tegen elkaar aan het zingen waren, erg schattig dus… Daarna kon ik de bus in. Helaas was er een Vietnamese dame naast me komen zitten die gedroogde vis mee had genomen… hmmm… daar zat een luchtje aan… maar goed, hoofd andere kant op en de lucht viel wel mee… Onderweg nog leuke dingen gezien: de planten van de dragonfruit: soort cactusachtige plant met hangende ‘takken’ zeg maar, waaraan die leuke knalroze vruchten hangen. Ook gezien: hoeveel bananen passen er achterop een scooter??? een heleboel!!!! mijn god, ik zag het mannetje dat er voor zat niet eens toen we erachter reden! En dan ook nog eens 1 meter in de breedte, ongeveer 1m bij 1m bij 1m aan bananen achterop dus… ongelooflijk! Ook vlak voor Ho Chi Minh City (oftewel HCMC oftewel Saigon) de red bull fabriek gezien, netjes aan de grond, zonder vleugels dus… ;-)) Bij het binnenkomen van HCMC lagen er soms enorme plassen op de weg, veroorzaakt door de regen en niet direct goed weggespoeld dus. Tja, dan zal je daar maar met je scootertje langs een grote bus rijden, terwijl die net heerlijk hard door de plas heen gaat… Splash!!! Vaak genoeg gezien hoor!
 
Ja ik had er wel zin in, na al dat relaxen: Saigon, de grote stad! Het is wel een moderne stad. Het scheelt zo ongeveer 50 jaar met Hanoi wat betreft de moderniteit… Hanoi is echt een hele mooie oude stad wat dat betreft. Hier zie je ook veel meer duurdere winkels  en de Kentucky Fried Chicken en een nep-Mc Donalds heb ik al gesignaleerd. In Saigon kon ik meteen het hotel in waar de bus voor stopte, zit hier nu voor $7,- per nacht en dat incl internet ‘at any time’… Dus kon ik mijn tas lekker kwijt in mijn kamer en meteen wat te eten scoren. Bij de buren, lekker dichtbij dus. Had wel honger, want het was al 19.00u, dus wat lekkers besteld… Wel erg hete hap… Pfff… maar ja daar moet ik maar aan wennen hoor… Mijn serveerster vond mijn blonde haar wel erg mooi, vertelde dat zij bij de kapper wel eens een ander kleurtje laat doen, maar het kan nooit zo mooi blond worden natuurlijk. Daarna ben ik naar een cafeetje in de buurt gegaan Allez Boo, waar het gezellig druk was. Wat een verschil met de eerdere plaatsen waar ik ben geweest, daar was het vaak heel erg rustig waar ik binnenkwam. Heb ook vaak genoeg alleen in een restaurant gezeten… En dan maakte het echt niet uit in welk restaurant ik ging zitten, het was gewoon overal heel erg rustig. Maar goed, bij Allez Boo gezellig met de serveerster zitten kletsen. Daarna in het hotel nog even wat gemaild en gemsnd (met paps, mams en mini) tot een uur of 0.00…
 
Vandaag (10-10) om 07.00u de wekker gezet, even douchen, aankleden en bij de buren even een ontbijtje nemen. Daarna in de lobby van het hotel gewacht tot ik opgehaald werd voor de Saigon tour. Want ik dacht: geen idee waar ik nu precies ben: eerst maar ff een city-tour doen! Maar het weer zat niet erg mee vandaag: regen regen en nog eens regen… (het hondje dat voor het kantoortje waar we nog even moesten wachten leek er minder erg in te hebben, liep gewoon vrolijk heen en weer.. snoepie zeg…) Gelukkig had ik wel een optimische gezellig gids, Chau, die ons de dag wel doorsleurde. We hadden een leuk klein groepje: 2 aziaten, 2 franse meiden en 2 andere hollanders naast mij. En tja even gevraagd waar deze hollanders nou weer vandaan kwamen, nou uit Baarn… (hey, eens geen mensen uit west-friesland?) Oh nou ik woon in de buurt van Hoorn. Oh, zegt de vrouw: ik heb heel lang in Hoorn gewoond… Tsss… nou vraag ik je!!! Mag ik eens nederlanders tegenkomen die NIET weten waar Benningbroek ligt??😉 hahaha! Maar goed, de city-tour: als eerste gingen we naar het Museum voor oorlogsmisdaden tegen Vietnam. Wel een eenzijdig beeld van de gruwelijkheden van de Amerikanen, geheel uit het oogpunt van de Vietnamezen (ook vast geen lieverdjes), maar wat een gruwelijke beelden zeg…. kreeg tranen in mijn ogen bij het zien van de foto’s van mensen en kinderen (!) die door Agent Orange of Fosforbommen gruwelijk verminkt waren… ook alle foto’s van de kinderen van soldaten die met Agent Orange in aanraking waren gekomen (sommigen waren wel enorm gehandicapt, werden maar 60 cm groot en konden niet lopen enzo…)… afschuwelijk… Daarna nog kindertekeningen gezien van kinderen die getekend hadden over de oorlog, de gevolgen en over vrede op de wereld… was wel erg mooi om te zien hoe zij met kinderlijke onschuld die dingen toch zo treffend wisten vast te leggen. Ongelooflijk… Vervolgens naar een fabriek geweest waar gehandicapte mensen aan het werk waren met de prachtigste lakwerken, parelmoerinlegwerken en eierschaalkunstwerken (ministukjes eierschaal op houtwerk). Daar uiteraard wat souvenirs gekocht: mijn eigen mooie eetstokjes! En een uitklapspiegeltje met op de voorkant een met parelmoer ingelegde dame, en een vietnamees poppetje met de welbekende kegelvormige hoed. Daarna door naar de Giac Lam Pagode, waar een aantal vietnamese mensen een wens deden. Ze moesten deze wens opschrijven, samen met hun naam en leeftijd, en een fles olie kopen. Deze olie werd dan in een soort standaard gegoten, terwijl hun naam, leeftijd en wens werd uitgesproken, die dan dus zou gaan uitkomen… Daarna met de bus nog wat rondgereden en een aantal mooie gebouwen gezien, zoals het stadhuis en het theater. Daarna was het tijd om te lunchen. Na de lunch richting China-Town gereden en daar over de Binh Tay Markt gelopen, was wel leuk om te zien. In het midden vand e markthallen was een soort open binennplaats met een gedenksteen voor de mensen die de markt opgericht hadden. Ook nog langs de medicijnwijk gelopen waar van de meest aparte dingen ‘medicijnen’ worden gemaakt, haaievinnen, zeepaardjes en uiteraard de slangen op sterk water (yuk). En een katholiek kerkje gezien in de Chinatown-wijk, ook erg apart. Vervolgens ging de tour langs de Thien Hau tempel en het Centrale Postkantoorgebouw (leek wel een soort stationshal zo groot!). Ook nog een kerk bezocht die de Notre Dame van Saigon wordt genoemd, maar dat is puur vanwege de grootte, niet omdat het op de Parijse versie lijkt. Wat wel raar was, was dat de op zich mooie beelden van Jezus, Maria, Anna, Yves en allerlei andere franse heiligen met rare neon-verlichting omlijst waren… zie je het voor je? een maria beeld met daaronder in roze en blauwe letters: Ave Maria… tsss…. Daarna zouden we nog naar het Museum van de Hereniging, maar helaas ging die net sluiten. (maar daar kan ik morgen ook wel heen gaan? hm, maybe.) Dus richting de Nha Rong Werf gereden waar een soort Ho Chi Minh-museum was. Ik moet zeggen dat ik deze leuker vind dan die in Hanoi, veel minder protserig en meer info en leuke beelden van Uncle Ho.
 
Nou, ik heb nu erge trek, dus ga ff een Sushi-bar of iets dergelijks opzoeken, om in gedachten met de Le:en-ers in Nederland mee te doen…😉
 
 
Veel liefs,
Maaikie, alias Miss Saigon ;-))

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

