Cu Chi-Cu Chi-ja ja-da da….. ;-)

Woensdag 10-10 begon lekker relaxed op mijn kamer, ik had de dag ervoor al broodjes gekocht en die lekker met mijn smeerkaas en jam opgegeten. Ik was nogal moe, dus heb lekker uitgeslapen (na mijn ontbijt nog ff…), ik had toch geen vaste plannen. Maar goed, uiteindelijk rond 11.00u de deur uit, en lekker een rondje lopen. Eerst even lekker een ijstheetje gedaan op een terrasje waar ze een soort nevelmachine aan hadden staan, waardoor het heerlijk koel zat daar. Daarna doorgelopen naar het grote postkantoor waar ik dinsdag ook met de citytour was geweest. Daar even wat kaartjes gekocht en verstuurd (nee niet naar iedereen, gewoon ff naar thuis, naar tante Tiny en naar Aunt Lydia in Nieuw Zeeland). Daarna geluncht, en nog langer geluncht want het regende als een tierelier… dus even een goeie regenponcho gekocht (even een goeie, want die noodponcho is echt drie keer niks…) en daarna richting het Paleis van de Hereniging gelopen. Dit is het bekende paleis waar in juli 75 de tanks van Noord-Vietnam door de poorten reden, waarmee de val van Saigon werd ingeluid en het land dus weer een werd… Dit paleis wordt nog steeds gebruikt, naast het toeristische karakter, door de president. De kamers waren enorm groot om te zien en het prive-gebeuren van de president (als hij dus daar verblijft) was erg sober en stijfjes. Ook was op het dak een helikopterplatform te zien. Toen ik de verdiepingen 1 t/m 4 bekeken had ging ik helemaal naar beneden, de kelder (Bunker) in. Hier waren de oude kamers nog bewaard gebleven zoals Saigon toen bestuurd werd, met de radiokamer, decoderingskamer en de kamer waar alle beslissingen werden genomen. Zoals in mijn Trotter staat: ‘hier beleef je de laatste dagen van een regime, en is er de voelbare dreiging van het Noord-Vietnamese leger’.
 
Daarna lekker een cappucinootje gedaan met een hazelnootlikeurtje erin en daarna richting hotel. Snel even omgekleed, wat gegeten bij Allez Boo (gezellige tent waar je meer globetrotters ziet) en door naar de bioscoop! Jawel ik had er eentje gevonden waar gewoon engels werd gesproken en met vietnamese ondertiteling (nee, die lees ik toch niet). Dus lekker even Miami Vice gekeken, met Jamie Foxx en (jummie-)Colin Farrell. Het was erg rustig in de bios… ik had gewoon een prive-bioscoop!!! hahahaha! helemaal voor mij alleen. Het was een klein zaaltje (remember Victoria II in Hoorn? nou zoiets, alleen waren de stoelen nog heel…), met allemaal tweezitsbankjes (hm, zit je dan in je eentje…) en ik zag achter me die grote filmrollen die gedraaid werden op zo’n ouderwets ding. Ik zag dat de film in totaal 6 filmrollen duurde. Echt grappig! Alleen rol 3 ging niet meteen helemaal goed, de onderste helft was bovenin beeld en andersom. Maar dat was met 3 seconden ook weer opgelost. En verder was het weer een lekkere film om te zien. Toen ik terug kwam in het hotel had ik even met Adi gesproken, een Engelse jongen die ik de avond ervoor even had geholpen met een Nederlands mailtje dat hij had gekregen. Dus even met hem wat gaan drinken in de Allez Boo. De serveerster van de avond ervoor vroeg meteen of ik nu dan wel een boyfriend had? Nou nee hoor… giechelmeid… hahaha!  Maar wel gezellig mee gezeten.  Wat ik trouwens hier op de straat ook heb gezien is een soort voet-badminton: een shuttle met veren en een soort plastic spiraal (zoals op van die speelgoedhamers) die de jongeren in het park met de voet aan elkaar overschieten. Erg grappig om te zien! En ook straatverkopers die met enorme stapels boeken lopen te zeulen (soms stapels die langer zijn dan zijzelf!!! zie je mij al met een stapel boeken van 2 meter hoog rondzeulen??), en maar geen boek kwijtraken… tsss…
 
Vandaag de 11e oktober ging om 07.00u de wekker weer, want ik had een trip naar de Cao Dai-tempel en de Cu Chi tunnels gepland. Om 08.00u de bus in waar de gids Chang zich meteen voorstelde als Slim Jim, mager mannetje als ie was… Weer een erg leuk mannetje, die veel wist te vertellen. Eerst ging de tour weer langs een handicapped-handicraft-factory, oftewel weer de lakwerken, eierschaalwerken en parelmoerwerken die door gehandicapten gemaakt werden (hm, heb dat nou wel eens gezien hoor…) en daarna door naar de Cao Dai tempel. (trouwens weer 2 nederlanders gesproken, Martine en Andre, die wat luxer aan het backpacken waren, gewoon voor vakantie dus) De Cao Dai is een bijzonder geloof, die volgens mij alleen hier bestaat. Het is een mengsel van allerlei verschillende geloven: boeddhisme, hindoisme, catholisisme, islam, confusiaansisme (leer van Confusius). En hierdoor geloven zijn dus ook in alle goden. Op zich een vreedzaam geloof: zij geloven gewoon het feit dat al die verschillende godsdiensten gewoon uiteindelijk in 1 god geloven! Zouden meer mensen moeten doen, hadden we tenminste geen geloofsoorlogen meer… De tempel was een mooie kleurrijke tempel, de vorm was als een katholieke kerk, maar dan in roze, geel, blauw, groen en allerlei andere kleurtjes en versieringen. In de tempel was het een net zo vrolijk geheel. De vloer liep geleidelijk over in een soort grote traptreden (10 stuks), waar het hoogste wat te bereiken was het Nirwana / Walhalla was. Als toerist zijnde kon je vanaf een balustrade de mis bijwonen die om 12.00u gehouden werd. Dit was er leuk om te zien. Je zag precies welke gelovingen het hoogst waren in de stappen naar het Nirwana. De mis was erg mooi om te zien, vanaf het koor hoog in de kerk werden de gebeden gezongen en de gelovingen in de kerk baden mee. Ook werd er vaak met een gong aangegeven wanneer ze weer moesten buigen en je zag dan de hele mensenmassa voorover gaan en knikkebollend voorover hangen.
 
Toen weer richting de bus en na een lunch naar de Cu Chi Tunnels gegaan, waar tijdens de oorlogen de Cu Chi-guerrilla’s in verbleven om de vijand te verrassen. Dit waren tunnels onder de grond, op een plaats waar de Amerikanen zelf een kamp op bouwden, zonder te weten dat de vijand (‘Charlie’) onder hun was. Eerst kregen we een film te zien, die erg oud was, dus slechte beelden had en slecht geluid, waardoor het verhaal niet echt duidelijk te volgen was, maar goed… Daarna het bos in, waar we een kratergat te zien kregen die het gevolg was van een B52-bom van de amerikanen, mijn god wat een gat zeg! Ook kregen we de verschillende boobytraps te zien die de Viet Cong gebruikten tegen de amerikanen (niet mis hoor… alles met scherpe punten en lekker vals verscholen) en een gat in de grond die als schuilplaats werd gebruikt (lekker krappe ingang van het gat met een dekseltje van 30 bij 50 cm ofzo…). Vervolgens kregen we de mogelijkheid om met een amerikaans of chinees geweer te schieten (vraag me niet wat voor geweer, maar eentje met een pittige knal…), maar dat heb ik dus NIET gedaan!!! Alsjeblieft zeg, hoeveel Vietnamezen zijn daarmee wel niet gedood? En daar moeten wij voor de lol mee knallen? Have some RESPECT..!!! Maar goed, toen een paar mensen van de groep wel respectloos aan het knallen waren geweest, gingen we naar de tunnels… Van tevoren wel een erg benauwd idee… tunnels onder de grond (3 meter), die vroeger slechts 80 cm hoog en 60 cm breed waren, maar nu voor de toeristen groter gemaakt waren, ongeveer 80 breed bij 120 hoog ofzo… (Mam, denk aan de vliegtuigslurven, maar dan dus ieniemienie…) Pfff… durf ik dat wel?? Maar goed, mijn tas aan Martine gegeven, die er niet inging en met mijn videocamera en hoofdlamp in de aanslag de tunnel in… mijn god, wat was dat klein zeg… Van tevoren dacht ik nog: als ze voor me maar doorlopen…. maar nee… wat opstoppingen enzo… maar op de een of andere vreemde manier was het niet zo beangstigend als ik van tevoren dacht. Ik was natuurlijk wel ff lekker bezig met filmen, wat je gedachten ook wel een beetje verzet, en je loopt ook wel heel raar waar je zelf ook meer op zit te letten. Nou ja lopen, de gids noemde het eenden-pas: op je hurken, met je knieen ter hoogte van je buik / borst, een beetje naar voren waggelen. Ik heb het maar gefilmd, want dit is wel erg raar uitleggen zo. Maar goed, bedenk maar dat je door een tunnel van 80 bij 120 moet… De tunnel kon je tot 100 meter doorlopen, maar om de 30 meter kon je eruit. Ik ben er wel meteen na de eerste 30m uitgegaan, maar achteraf bedacht ik me dat ik eigenlijk wel verder had gekund, zo erg viel het me mee. Stoer van me, he!! :-))) Daarna nog even in een nagemaakte ondergrondse keuken (maar dan wel bovengronds) cassave gegeten (smaakt als aardappel) met een pindaprakje om in te dopen, en een theetje gedronken. En toen weer met de bus terug Saigon in. En wat was het druk zeg zo rond 17.00u!! Al die scooters en auto’s.. Er stonden elke keer voor het stoplicht zeker 200 scooters te wachten… je weet niet wat je overkomt als je die horde dan ziet vertrekken als het groen is… Trouwens onderweg nog wel een ongeluk gezien, of tenminste, de twee scooters die op de weg lagen, de bestuurders waren beiden al weg (met ambulance?). En verder reed onze chauffeur als een gek, mijn god! ben blij dat ik dit verhaal kan tikken nu!!! Enorm snel rijden, ook door dorpjes enzo, dan weer remmen en uitwijken voor een scooter en zelfs een enorme uitwijkmanoeuvre voor een hond… ik dacht dat de bus ging kantelen joh!!! Zo erg als de bus met een behoorlijke snelheid naar links en weer terug naar rechts schoot! Pfff…. maar ik leef nog… gelukkig maar…
 
Net ff lekker een gebarbecued kippetje naar binnen gewerkt en een lekker ijsje toe genomen met zo’n cute parapluutje erin… je kent ze wel… heerlijk jeugdsentiment.. dus die mee genomen en ermee op de foto… sorry, moest gewoon ff… hahaha!!! En ik ga zo weer ff met Adi weer wat borrelen, die zojuist naast me is aangeschoven aan een pc. Weer ff een Saigon-biertje pakken, hij vertrekt morgen richting de Mekongdelta en daarna Cambodja.
 
 
Veel liefs en een heleboel xxx,
Maaikie

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

