Mekong-Delta en naar Cambodja!

Ja, Dat was erg gezellig geworden, dat borrelen met Adi op donderdagavond…  Vorral ook erg laat… We gingen gezellig bij de Go2-Club zitten en daar lekker aan het bier gezeten. Ik moest voor hem nog even wat Nederlands vertalen (voor een erg leuk nederlands meisje dat hij eerder had leren kennen), dus dat even voor hem gedaan. Toen ik daarmee klaar was, zagen een stelletje andere backpackers hem zitten en ze kenden hem van een eerdere ontmoeting. Dus wij gezellig bij ze zitten, bij Peter uit Zweden, Rachel uit Canada, en nog een jongen uit Denemarken en een meisje uit Zwitserland. Leuke internationale tafel dus, helemaal toen er nog wat Nigerianen bij kwamen zitten! En vandaar dus ook dat het erg laat werd… nog een biertje en nog een biertje… Gelukkig had ik de dag erna een relax-dagje ingepland, maar Adi moest om 07.00u de bus in voor zijn mekong-delta tour…. Pfff… en als het dan dus 02.00u al is… Dus wij richting hotel… Rolluiken dicht… uh-oh… dus maar voorzichtig op de bel gedrukt… gelukkig sliep er iemand in de receptie die dus voor de nachtbrakers de deur open moest doen… wij dus… oeps, sorry, good night! Dus Adi gedag gezegd, een fijne nacht gewenst (althans, wat ervan over was…) en een goeie reis naar Mekong-delta en Cambodja (en misschien zie ik m in Phnom Penh weer). Dus ik lekker mijn bedje in, geen wekker gezet, heerlijk uitgeslapen en lekker rustig wat ontbeten. Daarna even mijn foto’s op een cdtje gezet om naar mijn ouders te sturen en ook een kopie naar mijn zusje, zodat een van de twee wel aan zal moeten komen (toch?), en ik dus met een geruct hart de foto’s van mijn memorystick kan verwijderen. Toen even geluncht en richting het postkantoor om e.e.a. te versturen (naar mijn ouders even mijn vietnam-boek, wat kleding die ik niet ga dragen op de reis en al die frutsels zoals entreekaartjes, informatieboekjes enzo, en dus die cd naar mijn zusje). Daarna heb ik nog even een lekkere wijde baggy korte broek gekocht (nee, niet om de lege ruimte weer op te vullen…  maar gewoon omdat die wel erg relaxed zit…) en een boek van een Vietnamese vrouw, Le Ly Hayslip: ‘When heaven and earth change places’ (zij heeft als jong meisje de oorlog tegen de amerikanen en republikeinen meegemaakt… zeer indrukwekkend boek als je meer over de vietnamwoorlog wil weten..). Daarna ben ik naar een parkje gegaan om even in het zonnetje wat te gaan lezen en daarbij de echte backpackervoeten te kweken (lees: van die bruingekleurde voeten, maar met duidelijke witte afdruk van je teva-sandalen… hahaha). Toen ben ik weer richting het hotel gegaan om even te puzzelen (beetje hersens laten werken met de logikwizzen…) en me om te kleden om weer de deur uit te gaan voor het diner. Als toetje was ik dit keer langs de nep-McDonalds gegaan, voor een lekker sunday-ijsje… jummie!!! Daarna nog even 1 biertje gedaan bij de Allez Boo, mijn vriendinnetje het serveerstertje gedag gezegd en richting hotel gegaan. Kom ik daar toch stomtoevallig de 3 franse dames tegen die ik ook  op de trip van Halong Bay had leren kennen! Erg grappig dus, dus die weer ff gesproken. Toen op de kamer even niet gesmuld van die zo lekker uitziende pomelo van de supermarkt (getsie, die was vies… terwijl ik m normaal zo lekker vind, die grapefruit-maar-dan-zoeter-achtige vrucht…). Nog even boekje gelezen, chipje erbij en gaan slapen… Want ja, ik werd de volgende dag opgehaald voor de Mekong-Delta-trip!
 
Zaterdag 14 oktober stond ik om 7.45u helemaal ingepakt (weer die zware rugzak) en uitgecheckt (van het hotel) op de stoep, om de bus in te gaan voor de Mekong-Delta-trip, die dus eindigt in Phnom Penh, Cambodja! Heb ik meteen die oversteek ook gemaakt. Al snel had ik in de bus contact met Ciarda (die daarna door naar het noorden van Vietnam gaat en daarna Laos, dus die ik daar misschien weer tegenkom?) en Louise uit Ierland en met Lean uit Nederland, uit Maastricht (nee, zij kent Hoorn niet echt! en al helemaal geen Benningbroek!!!). Na een klein reisje (van een paar uur in de bus…) stapten we over op een boot om de Mekong op te gaan, wat een grote rivier zeg! Enorm breed! Toen gingen we naar een eilandje waar we lunch hadden (om een uur of elf al, was best wel vroeg voor lunch, maar goed. Was wel een lekkere lunch, en ik had nog even gesproken met een Israelisch stel. Grappig was ook dat zij ook Adi heette, net als de engelse jongen (met Indische achtergrond, vandaar de naam). De jongen ging nog even de honden de restanten van de noodles voeren die wij niet opkregen, met stokjes… heb nu dus gezien dat zelfs de honden hier met stokjes eten… hahahaha! Daarna gingen we weer richting de boot en naar een cocos-notenfarm, waar ze heerlijke cocos-snoepjes maakten (soort caramelachtige snoepjes met cocossmaak dus) die ik uiteraard wel moest kopen…😉 Ook was daar een bijenfarm, waar we dus heerlijke thee met honing en lemon kregen.. erg lekker zoals zij die verhoudingen deden (precies genoeg honing en lemon… hmmm…) Ook speelde er nog een bandje met live Vietnamese muziek… maar ik denk dat ik daarvoor in Cuba al teveel verwend ben… Deze muziek klonk me namelijk niet ec ht als mooie muziek in de oren. Ook was er nog de mogelijkheid om met een slang op de foto te gaan.. maar nee, dat heb ik niet gedaan… Wel even dat beest aangeraakt, om te voelen hoe een slang aanvoelt… getsie, jukkie, bah! Vervolgens weer de boot in die ons naar kleinere roeibootjes bracht, dus een vrouwtje die voorop roeide, Lean, Ciarda, Louise en ik erachter en daarachter een mannetje die ook roeide. Op de bootjes lagen ook nog de typische Vietnamese kegelvormige hoeden, dus dat werd een leuk fotomoment, allemaal een hoed op! Toen werden we weer aan land gezet om daar naar de andere kat te lopen waar de grote boot op ons wachtte, en daarbij liepen we nog langs een stelletje kinderen die een soort knikkerspelletje deden. De Israelische jongen deed even mee, wat ze natuurlijk prachtig vonden, want hij kon er niets van. Erg leuk! Aan de andere kant van de stukje land lag de boot en stapten we weer op. Die bracht ons naar de bus waarmee we verder gingen naar Can Tho, waar we ook zouden overnachten. Alleen om daar te komen, moesten we met de veerpont… en tja, onze bus was niet de enige die naar de overkant moest, enorme files dus! Dus wij alvast maar de bus uit om even  de benen te strekken en alvast richting de veerpont te lopen, de bus zou ons daar dan wel weer oppikken. Dit was wel erg handig, want toen we dus bij de Mekong stonden te wachten op de bus was er net een prachtige zonsondergang te zien, geweldig mooi, al die kleuren…! zucht… Toen kwam de bus eraan en gingen we op dezelfde veerpont, om aan de overkant weer de bus in te gaan en naar het hotel te gaan. Daar in het hotel gedropt (een aantal anderen gingen naar een bungalow buiten de stad) en ik heb nog even rondgelopen in Can Tho en wat gegeten en was daarna lekker richting bedje gegaan.
 
Zondag er weer vroeg uitgegaan, wat ontbeten en daar zie ik toch opeens Sarah voorbij rennen! Dus gauw haar naam geroepen en ze hoorde me. Dus haar weer gesproken, zij zou ook richting Chau Doc gaan de volgende dag en de dag daarna naar Cambodja. Dus wie weet waar we elkaar nog meer zouden tegenkomen.
 
ehm……. sorry moet nu het internetcafe verlaten, sluit hier opeens om 21.45? Ik zal dit verhaal dus morgen afmaken… :-)))
 
Zo, daar ben ik weer hoor! een dagje verder, maar nu kan ik mijn verhaal ff afmaken. Anyways, Sarah dus even gesproken en mijn ontbijt even verder opgegeten. Vervolgens gingen we naar een boot, waarmee we naar de floating market gingen. De floating market in Vietnam is echt voor de locals, en bestaat dus uit grote boten die op de rivier zitten (niet die kleine bootjes in de kleine khlongs van Thailand die echt toeristisch geworden zijn). Wat erg leuk was om te zien, is dat de verkopers zich onderscheiden door op een grote mast te laten zien wat ze verkopen. En dan dus geen bordje met tekst, maar het product die aan de mast hangt! Dus een mast met daaraan een cassave, een ananas, een kool en een wortel, om te laten zien dat de kopers voor die producten bij hun terecht kunnen. Erg grappig dus! Ook waren wij een leuke attractie voor de mensen op de boten, vooral de kinderen zwaaiden hun armpjes uit hun lijf om maar naar die gekke witte mensen te zwaaien! hihihihi! We hadden ook nog even een ananas gekocht met de vier meiden, die netjes van zijn schil ontdaan werd en daarna netjes in vieren verdeeld was. Erg lekker! Ook nog even naar Sarah gezwaaid, die ook de floating market op was gegaan. Vervolgens gingen we met de boot verder naar een rijstnoedelfarm. Hier werd de rijst tot een soort pap gekookt (rijst dus niet meer herkenbaar) en die werd in grote dunne pannekoeken gestoomd. Vervolgens werd de gestoomde pannekoek op een rietenplank gelegd en in de zon gelegd om te drogen. Na het drogen werden ze een snijmachine ingedaan en kwamen er de mooie dunne rijstnoedels uit! Weet ik dat ook weer! Daarna gingen we nog door naar een tweede floating market, maar eigenlijk was dat nogal hetzelfde als de eerste. Grappig was dat de boot onderweg nog even moest tanken en we dus naar een tankstation aan het water gingen. Gewoon de benzineslang de boot in en tanken maar! Toen was het weer tijd om naar de bus te gaan en richting Chau Doc te gaan. Onderweg zijn we nog gestopt bij een krokodillenfarm en daar heb ik dus een heleboel krokodillen bij elkaar gezien, een paar duizend! En dus van klein tot groot. Daarna zijn we doorgereden naar de Sam mountain, waar een mooie tempel was, onder andere met een Lady Boeddha. Ook zijn Lean, ik en nog een andere man de berg op naar boven gelopen. Niet helemaal naar boven, want ik geloof dat ik dan helemaal al mijn vocht uit mijn lijf kwijt zou zijn… jeetje, wat was dat warm zeg!!! Dus weer naar beneden gelopen en met een fles koud water en een ventilator de temperatuur weer een beetje omlaag gehaald. Toen werden we naar het hotel gebracht en hadden lean en ik samen een kamer, lekker gezellig! Even nog naar de markt gelopen om wat fruit te halen en daarna richting een eettentje waar Lean en ik een gezellig vietnamese rijsttafel hadden besteld. Niet officieel een rijsttafel, maar doordat we allerlei verschillende gerechtjes hadden genomen zag het er wel zo uit. Vooral de varkensvlees in sojasaus, gekookt in kokosmelk was verrukkelijk!!! Alle bordjes kwamen leeg! Daarna nog even op de msn en met Sarah gemaild, die ook in Chau Doc was, maar dan in een ander hotel. Wie weet kom ik haar weer tegen in Phnom Penh of op de boot.
 
Maandag de 16e moesten we weer om 07.00u gereed staan en gingen we meteen de boot in. Als eerste vaarden we naar een fishing farm, waar uiteraard een heleboel vissen waren. Dit hele dorp dreef op het water en onder de schuren van de huizen hadden ze dan de bassins waar de vissen in zaten. Ook hadden we de vissen nog even gevoerd, wat een gekrioel van jewelste in het water veroorzaakte! Wat een boel vissen! Ook was het leuk om te zien dat op de paadjes tussen de huizen (lees: de loopplankjes) een paar hondjes lagen te maffen. Erg lief… Vervolgens gingen we naar een ethnische minority village, waar weer de mooiste kleden werden geweven (maar nee, toch geeneentje gekocht). Ook had het gezin daar een tweeling rondlopen van een jaar of 3m die koekjes verkochten… Dit waren werkelijk zulke liefve schatjes, dat ik maar even koekjes gekocht had… En uiteraard even wat foto’s gemaakt! Ook werden we nog mooi aangekleed in de kleden en omslagdoeken die ze maakten en mochten we ermee op de foto. Ook Sarah was hier en ging verder met ons mee op de boot naar Phnom Penh, Cambodja. Dus terug op de boot even bijgekletst en elkaars foto’s bekeken. Zij had ook wel een hele leuke tour gedaan vanaf Dalat naar Chau Doc, met een motorrijder (was alleen wel 50 dollar per dag…). De bootocht naar de grens duurde zo’n 3 uur, maar het was wel een leuk tochtje. We gingen onder andere door een klein kanaal langs wat dorpjes, waar weer genoeg Vietnamese kids naar ons stonden te zwaaien. Ook moesten we op een gegeven moment met zijn allen voorin de boot gaan zitten, want anders konden we niet onder een brug door… hihihi! Na dit kleine kanaal zaten we weer op de Mekong en vaarden we tot de grens met Cambodja. Daar moesten voor een aantal mensen nog de visa gereed gemaakt worden en gingen we even lunchen in een tentje daar. Even voor de laatste keer de Vietnamese Pho (noedel-soep) genomen. Toen gingen we een andere boot op… nou ja, een andere boot in dan… want dit was een dichte boot… een loeihete dichte boot wel te verstaan… jeetje echt ongelooflijk warm was het daar. Gelukkig kon je wel op en kleine voordek komen om wat frisse lucht en een briesje mee te pakken. Ook deze tocht duurde 3 uur, wat werkelijk meer dan genoeg was! Bij Phnom Penh aangekomen stapten we een bus in (niet meteen, want het was niet meteen duidelijk dat wij in die bus moesten, maar goed… lekker begin weer…😉 ) en reden we de stad in. Ik zag meteen alweer verschillen tussen Vietnam en Cambodja; de kleding (de vrouwen dragen hier meer sarongs en doeken als kleding, waar in vietnam die pyjama-pakkies werden gedragen), er waren hier regelmatig tempels te zien (gewoon in een dorpje langs de weg waar dan opeens een grote tempel staat) en de tuktuks (de meerpersoons karretjes achter een brommertje). Nu verblijf ik de de Okay Guesthouse (klonk wel okay… ;-)), waar ik samen met Lean een kamer heb voor 3 dollar per nacht. Sarah sliep in de dorm (meer persoonskamer die je deelt met onbekenden dus), aangezien die daar maar 1 nachtje zou blijven. Dus even gezellig met zijn drieen gegeten en daarna richting internet cafe waar ik en Sarah om 21.45u dus uitgezet werden. Toen richting bed, eerst Sarah nog gedag gezegd, want die kom ik nu vrijwel zeker niet meer tegen aangezien zij maar kort in Cambodja verblijft en daarna een totaal andere reis gaat doen (naar India, voor de Himalaya-run en daarna terug naar Phnom Penh om 6 weken te kijken hoe hier het ziekenhuisgebeuren gebeurt.
 
Vanochtend lekker relaxed zonder wekker uitgeslapen tot 08.30u… (ja langer lukte niet…), rustig aan gedaan en zojuist met Lean het Nationaal Museum bekeken. Straks maar even kijken of het Koninklijk Paleis weer open is (hebben lange lunch geloof ik waardoor ze altijd tussen 11 en half 3 dicht zijn…)…
 
Ben benieuwd wat Phnom Penh en straks de rest van Cambodja me nog meer te bieden heeft!!!
 
Liefs en veel xxx,
Maaike

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Mekong-Delta en naar Cambodja!

  1. egeetje says:

    Nou ja zeg, da’s wazig…dat je zo vroeg ‘t internetcafé uitgezet wordt, haha…
     
    We kijken morgen wel weer ;-))
     
    Ciao!
    xx

Leave a Reply

