Naar Laos…

Maandag 6 november had Anneke geen wekker bij zich, dus hoopte ze dat ze wel op tijd was voor het ontbijt van half acht, wat ze met Liesbeth had afgesproken. Gelukkig voor mij was het kwart voor zeven (ik vertrok om 7 uur), dus kon ik gezellig met haar ontbijten. Daarna dus afscheid genomen, haar nog heel veel succes gewenst met de weeshuizen en de tuktuk ingegaan om naar het busstation te gaan. Daar even wachten tot de bus er was en ik werd aangesproken door een Cambodjaanse jongen, die dus in de Star guesthouse werkt in Kratie waar ik naar toe wilde, oftewel Harry (zijn westerse naam). Dus even met hem en zijn broertje gekletst en de bus in. Er was een beetje gedoe over welke plaats nou welke plaats was en ik kwam naast een blonde jongen te zitten. Na een eerste stop raakten we aan de praat en bleek het dus een Nederlander te zijn. Guus heet ie, alleen hier op reis noemt ie zichzelf Ben… Dat is tenminste overal goed uit te spreken! Slim verzonnen! Verder ook nog in contact gekomen met Chris en Marieke, die op wereldreis zijn. Best knap van die meid, want ze is namelijk bijna volledig blind! Ongelooflijk ook wat ze allemaal heeft gedaan en heeft meegemaakt zo. In Kratie aangekomen dus naar de Star Guesthouse gegaan, waar echter alleen nog een double room vrij was, dus namen Chris en Marieke die. Maar in Star II zouden nog wel singlerooms zijn, dus Guus en ik die kant op. De singleroom, voor maar $2.50, had 2 bedden, dus besloten we om die kamer maar te delen, net zo makkelijk en lekker goedkoop!🙂 Daarna was ik richting een restaurantje gegaan om een lekkere tofuburger te eten, ondanks dat ik geen vegetarier ben smaakte die de vorige keer ook zo lekker, dat ik die wel weer wou. En voor het toetje ging ik weer naar de Red Sun Falling voor een kop jasmijnthee en een overheerlijke brownie.. (hij was nu nog lekkerder, Lean…!) Daarna weer terug richting guesthouse en ik zag Guus (a.k.a. Ben), Chris en Marieke op een terrasje zitten, dus daar bij gaan zitten. Marieke en ik hadden inmiddels het idee opgevat om samen een film te maken, zij schrijft en ik maak de film, maar helaas was ons grandioze idee al uitgevoerd.. See no Evil (Marieke), hear no evil (ikke..)…. hahahaha! Daarna even gedoucht en naar bed gegaan.

De volgende dag, 7 november, weer op tijd eruit, want ik zou naar Laos vertrekken! Dus de minibus in, en maar wachten… waarop? Geen idee? De chauffeur vond het nodig om eerst de andee kant op te rijden, een doodlopende straat in te rijden en weer terug te gaan (zonder iemand op te halen ofzo…) en daarna weer de verkeerde kant op te gaan… Geen idee wat ie nou moest, maar wij in de bus waren het al helemaal zat. Dus weer terug richting Kratie en daar stapten 4 andere Nederlanders boos uit, zij zouden wel een taxi nemen… Maar goed, nadat een tolk (iemand die dus wel engels spreekt…) even had bemiddeld, was geregeld dat de minibus direct zou vertrekken en zonder stoppen naar Stung Treng zou rijden, aldus geschiedde… Daar aangekomen werd ik naar een guesthouse verwezen waarvandaan de bus en boot naar de grens geregeld zou worden. Nou nee dus…. ja, dat gaat moeilijk in de middag…. en ja, alleen voor een persoon is dat helemaal een gedoe.. of ik dan maar een nachtje gratis daar wilde blijven… Nou vooruit dan maar… Zat me niet helemaal lekker, maar goed, ik kon er echt weinig tegenin brengen, ze gingen echt niet voor mij alleen al die moeite doen… Dus een nachtje in Stung Treng dan maar, waar verder ook niets te beleven viel… Gelukkig kwamen later op de dag Guus, Chris en Marieke ook, dus kon ik gezellig met hun een hapje eten. Aan de tafel naast ons zat een Engelse meid, die we maar uitgenodigd hadden om erbij te komen zitten. Haar naam is Shireen (ja Pien, bijna hetzelfde als dat van jou! hahahaha) en zij was ook langere tijd aan het rondreizen in Azie. Dus zaten we met zijn vijven gezellig te eten en daarna nog lekkere te borrelen. Shireen verbleef in hetzelfde guesthouse als mij en zou ook de dag erna naar Laos vertrekken, dus zouden we gezellig samen verder gaan. Ook hebben we trouwens nog een prachtige volle maansopkomst gezien… ongelooflijk, een prachtige grote oranjegele maan die langzaam opkomt en naar zijn lichtgele kleur gaat en steeds verder stijgt…. prachtig.. (ook Marieke kon iets ervan zien, namelijk ‘een klein stipje daar ergens..’? Ja, zoiets…)

Woensdag de 8e Dus weer op tijd opgestaan, gedoucht en aangekleed en naar beneden met backpack en al om t ontbijten. Na het ontbijt liepen Shireen en ik met het mannetje van de guesthouse naar de pont om naar de overkant van de rivier te gaan, waar de minibus op ons wachtte. Dus wij de longtailboot in en zagen dat op de veerpont ee auto de grootste moeite had om erop te komen… achterkant in het water en maar gas geven…. tssss… in plaats van dat er een beetje een fatsoenlijke oprit is…. hahahaha! Maar goed, aan de overkant aangekomen moesten we een klein stukje lopen en konden we een fijne airco-bus in. Die bracht ons naar de grens, waar wij zonder problemen ons exit-stempeltje kregen… Ook die dollar in he paspoort had vast geholpen… Hadden we namelijk al als tip gekregen, voordat ze ons om meer zouden vragen… Die dollar werd overigens zonder wat te zeggen eruit gehaald, alsof het wel heel gewoon was.. Maar goed, wij mochten doorlopen… Ja een stukje door niemandsland lopen dus.. We waren de cambodjaanse grenspost voorbij en moesten zo’n 700 meter lopen voordat we bij de laotiaanse (ofzo) grenspost waren. Shireen zei al voor de gein dat we in dat stukje dus eigenlijk even alles zouden mogen doen wat bij de wetten verboden is… Immers, op dat stukje is geen enkele authoriteit… Maar goed, we hadden toch maar netjes onze kleding aangelaten, onze drugs niet gebruikt en niemand vermoord… Bij de laotiaanse grenspost weer nieuwe stempeltjes gekregen en samen met een canadees gezin, die met hun zoon op een reis va een paar maanden was. Grappig was dat zij oorspronkelijk uit Enschede komt, dus nog wel wat nederlands sprak. Ook was het erg gezellig dat vader en zoon hun gitaren mee hadden en ons wachten dus opvrolijkten. Daarna gingen we dus met zijn allen de minibus in en naar de boot toe. Een longtailboot bracht ons tussen alle eilandjes door naar het eiland Don Det… Een van de 4000 Islands hier in de Mekongrivier in het zuiden van Laos. Een prachtige relaxte omgeving, met veel groen en veel water. Op Don Det hadden Shireen en ik al snel een bungalowtje gevonden die we konden delen, waardoor we per persoon maar 50 cent hoeven te betalen… lekker cheap dus! Voor de middag hadden we allebe een fiets gehuurd, waardoor we lekker richting de watervallen op Don Khone konden gaan. Via een oude spoorbrug (een grote stenen brug) konden we naar het andere eiland en de watervallen opzoeken. De watervalle waren prachtig om te zien. Niet echt zo’n hoge val van dat water, maar meer allerlei stroomversnellingen, rotsen en klotsend water. Erg mooi. Daarna waren we doorgereden naar een strandje, waar we even relaxed hebben rondgehangen. Helaas begon het toen te regenen, waardoor we snel even moesten schuilen. Maar het was maar een kort buitje dus konden we daarna weer droog overkomen naar onze bungalow. ‘s Avonds hadden we weer lekker gegeten en bij het restaurantje van de bungalow-eigenaren nog even een biertje (van een halve liter..) gedaan. En toen helemaal ingesmeerd met antimuggenspul en onder de klamboe heerlijk in slaap gevallen.

Vandaag zijn we met de bus naar Pakse gegaan. De bus vertrok rond een uur of 9, toen deze helemaal volgestouwd was met mensen en vooral veel cocosnoten…. Mijn god, ik weet nu dat er een heleboel cocosnoten in een bus kunnen…. hahahaha! Onderweg kwamen we nog een minibusje tegen die om de een of andere vreemde reden met de rechterwielen in een greppel vast was gelopen en dus helemaal scheef hing… Onze buschauffeur had nog geprobeerd om m met de bus weer eruit te trekken, maar helaas, het lukte niet… ik hoop maar dat ze inmiddels wel weer onderweg zijn…? Maar goed, rond een uur of een kwamen we aan in Pakse, waar Shireen en ik een leuke guesthouse hadden gevonden voor de komende nacht(en). Daarna even geluncht (lekker indisch!!), het internet gecheckt (AZ lekker met 10-1 door in de beker…!!! joehoe!!!) en even wat gelezen. En ja, dan is het weer eens tijd om je space bij te werken! Dus bij deze, zijn jullie weer op de hoogte…

Zometeen even een hapje eten (het is hier nu 19.45u) en dan uitzoeken hoe we morgen naar Wat Phou (oude tempel, net zoals de Angkor Tempels, in dezelfde stijl, waarschijnlijk een van de eerdere Khmer-tempels) kunnen komen voor een beetje een normale prijs…

Veel liefs en xxx,
Maaike

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , . Bookmark the permalink.