Vientiane, Vang Vieng en nu in Luang Prabang!

Wat een rit was dat weer zeg… Van Pakse naar Vientiane met de nachtbus. Het was wel de VIPbus, dus wel lekkere zachte stoelen, een dikke deken (airco stond uiteraard ook lekker hoog), een happie eten, een flesje water, lekkere snoepjes en een verkoelend doekje. En verder was het een prachtige Kitch-bus… Jawel, met een grooooote K! Want: prachtige gordijntjes met kwastjes op de ramen, een mooie Kitch-print op de buitenkant van een prachtige palmboom, en het toilet had…. jawel… tromgeroffel…… een paars-metallic wc-bril!!! Ongelooflijk! Maar ja, ondanks die zachte deken en zachte stoel kon ik de slaap niet echt vatten. En dan is het een lange rit, die 10 uur… Dus bekaf in de hoofdstad Vientiane aangekomen om 6 uur ‘s ochtends, een tuktuk in en naar het M.I.C.-guesthouse gegaan. Dit zou het goedkoopste guesthouse in town zijn, dus daar maar heen gegaan. Het was maar voor 1 nachtje en ik had een kamer met 3 bedden (voor het geval ik ging slaapwandelen ofzo?😉 ), dus tja: het was niet de mooiste kamer die ik had gehad, maar voor 1 nachtje was het wel te doen…. Dat, plus het feit dat ik dolgraag meteen ff in bed wilde liggen en geen zin had om de stad te doorzoeken naar een betere kamer… hahaha! Dus meteen in bed gedoken en een paar uurtjes geslapen./ Daarna op zoek naar een goeie tent voor een lekker ontbijtje. En gevonden: de Joma Bakery! Lekkere muesli met fruit met yoghurt genomen. Erbij nog een paar lekkere volkoren-koekjes en Maaike is weer helemaal voldaan. Toen nog even naar de Guesthouse gelopen om mijn camera’s te pakken en ik kreeg daar van een Lao meteen een Lao-biertje aan geboden. Nou dank je wel, maar ik ga wel zo nog wat dingen bezoeken hoor, ik ben hier maar 1 dag! Dus biedt hij, westerse naam: James (zijn Lao-naam ben ik weer vergeten… James was makkelijker te onthouden!), meteen aan om mij gratis rond te rijden op zijn scooter! Nou, dat scheelt weer de tuk-tuk-kosten! Dus eerst naar de Patuxai gegaan, dit is een soort Arc de Triomphe, maar dan met Lao-versieringen erop en geen begraven soldaat eronder. Wel kan je ook helemaal naar boven en heb je een mooi uitzicht over de stad. Daarna zijn we naar de That Luang gegaan, een grote gouden tempel die je niet van binnen kan bezichtigen maar van buiten net zo mooi is. Ook is er een schilderijen -tentoonstelling, met allerlei Lao-taferelen. Na daar een rondje gelopen te hebben zijn we langs de Mekong, waar aan de overkant Thailand ligt (grappig eigenlijk, een ander land zo aan de andere kant van de rivier), op weg gegaan naar het Boeddha-park. Ook onderweg nog de Vriendschapsbrug gezien, die uiteraard tussen Laos en Thailand ligt, over de Mekong. Het was een behoorlijk tochtje naar het park, maar zeker de moeite waard! In het park, die niet eens zo groot van oppervlak is, stonden enorm veel verschillende vereringsbeelden van Boeddha, en andere goden. Ook stond er nog een grote ‘wereldbol’ waar je in kon gaan! Tja, zonder James had ik dat niet geweten hoor! Dus via de bek van een soort draak (leuke foto: ik tussen de tanden van die draak…) naar binnen gegaan, de hel gezien, die uiteraard midden in de bol zat, en het gewone dagelijkse leven en via allerlei krappe trappetjes in het donker helemaal naar boven tot de uitgang op het dak, bij de boom van de hemel die boven op de bol stond. En van bovenaf had je een mooi uitzicht over het hele boeddha-park! Erg handig dus, die James! Na het bezoekje hebben we nog even een colaatje gedaan, die ik maar voor hem had betaald, aangezien hij mij kosteloos wilde rondrijden. Hij helemaal blij! Toen weer terug richting de stad, waar hij graag nog even langs zijn broer wilde gaan en of ik mee wilde. Nou dat is wel leuk: het dagelijkse leven in Vientiane zien! Dus toen we daar aankwamen werd moeders de vrouw direct naar de winkel gestuurd om Beer Lao te halen, en daarna de keuken in om te koken. Er werd genoeg Lao-bier in geschonken en ook was er voldoende eten. alleen, James en ik aten als enige, de familie wachtte tot wij, als gasten, klaar waren en daarna gingen zij eten. Het was wel erg gezellig en ondanks het feit dat geen van de mensen wat engels sprak (behalve ‘Hello’), begreep ik van James dat ze erg happy waren met mijn komst daar. En ik moest door blijven eten en drinken hoor! Jeetje, heb toen maar beleefd gezegd tegen James dat ik wel erg moe was na de reis naar Vientiane en dat ik toch echt richting guesthouse wilde. Dus toen inderdaad maar gegaan. En dus snel naar bed gegaan… Maar eerst nog heel ff het internet op, waar ik naast een thaise ‘dame’ (ehm…) kwam te zitten die even wilde weten of haar (ehm,… zijn?) vriend nu wel of niet naar Bangkok zou komen, aangezien haar (ehm, zijn?) engels niet zo goed was… Even uitgelegd dat vriendje wel wilde komen maar wilde weten wanneer haar (zijn?) vakantie was. Maar goed, zij (ehm, hij, ehm ‘het’ dan maar!… met alle respect overigens, was een leuke het!) ook weer helemaal blij! En daarna dus gaan slapen.
 
Dinsdag de 14e weer een lekker ontbijtje genomen bij de Joma Bakery en de bus naar Vang Vieng genomen. Dit was een ritje van een paar uurtjes, en verliep verder goed. In Vang Vieng direct naar een guesthouse gegaan die me door Guus was aangeraden, maar helaas, ze zaten vol. Dus toen maar naar de Kamphone-guesthouse, die daar vlakbij zat. Weer een kamertje met eigen badkamer en met warm water zelfs! Dat had ik een tijdje al niet gehad! Maar hier was het wel lekker, want aangezien het wat hoger ligt is het ‘s avonds en ‘s nachts wat frisser. Daarna tijd voor een lunch (het was al 14.00u), dus was ik naar de Organic Farm Cafe gegaan. Daar gefrituurde groenten besteld en ik kreeg een erg grappig bordje met gefrituurde aardappel, banaan, wortel, ui en ….. bladeren! Jawel, gewoon bladeren van een of andere boom Geen idee welke…? Maar het was eetbaar en smaakte best lekker! Grappig toch zoals je toch weer wat nieuws eet. Verder de rest van de dag rustig aangedaan, ik had voor ‘s avonds met Ciarda en Louise afgesproken (dus Lea: de groetjes aan jou!), de ierse meiden die ook op de Mekong-delta-trip in Vietnam zaten. Zij waren met zijn tweeen vanuit het zuiden van Vietnam naar het noorden getrokken en nu dus ook in Laos! Dus gezellig met hun wat gegeten, nadat ik een tripje voor de volgende dag had geboekt. Lekker even bijgekletst en zij hadden ook een leuke tijd gehad in Vietnam. Nu zouden zij een paar dagen in Vang Vieng blijven, waar ze engelse les zouden geven via de Organic Farm. Helaas was ik nogal moe van de dagen ervoor (ongelooflijk, al die rust en nog niet uitgerust…) en zij gelukkig ook, dus zeiden we op tijd weer gedag.
 
De volgende dag kon ik uitgerust een ontbijtje nemen bij de Organic Farm, waar je buiten je schoenen en sandalen moet laten staan, en waar ik dus naar huis ging met een stel nieuwe Teva’s (sandalen dus)? Iemand was zo stom geweest om mijn gare teva’s aan te trekken en diens eigen, mooiere, teva’s te laten staan. Gelukkig zelfde maat, dus ik heb nu vernieuwde teva’s! Hahahaha! Tja, geen idee van wie ze waren, maar moest die maar niet zo stom zijn…! Ik weetnu wel dat ik voortaan mijn sandalen in de gaten hou, want voor je het weet worden ze weer verruild voor gare teva’s…😉 Maar goed, daarna naar xplore-asia-kantoortje, waar ik mijn trip geboekt had. En daar samen met 3 koreaansen, 2 fransen, 1 zwitserse en 3 schotten (niet te verstaan die gasten…) in een busje naar een grot. Dit was echter niete en gewone grot, maar eentje die onder water stond! Dus allemaal in zwemkleding, in een rubberband al tubend (in de rubberband = in de tube) de grot in! Dit was echt erg gaaf om te doen, allemaal een hoofdlamp op (met een dikke accu die op je buik hing), aan een touw voorttrekkend door die grot heen. Erg leuk om te zien, mooie ‘plafonds’ met stalagtieten en inhammen, en soms een glinstering alsof er een edelstenen-grot was. Prachtig! Helaas wilde mijn lamp het op de terugweg niet echt goed meer doen, dus al knipperend met mijn discolamp was ik teruggetubed. Gelukkig had ik wel genoeg gezien, maar helaas kon ik dus geen foto’s maken in dat water. Daarna liepen we terug naar de bus, waar we nog een lekkere barbecue-lunch kregen, lekkere nasi-goreng met shaslick-stokkies en een broodje. Toen nog even een grot bekeken met een paar boeddha-beelden erin en een olifantenrots (ze zien hier werkelijk overal een olifant in geloof ik…) . Vervolgens met het busje een stukje verder gereden naar een plek waar de kayaks te water konden! Al kayakkend, samen met een schot (lekkere communicatie dus… ik hoorde hem toch al niet omdat ik mijn gehoorapparaatjes uit moest doen… hahaha), over de Mekong een stukje gevaren. Erg leuk om te doen en vooral helemaal natgespat door de rest van de groep, die het uiteraard ook allemaal van elkaar en ons moesten ontgelden. Na een uurtje ofzo kwamen we aan bij een relax-plek, met allerlei kleine open hutjes, een trapeze en vooral veel luide muziek en Beer Lao! Dus daar aangemeerd voor een drankje en voor degenen die dat wilden: rondslingeren aan die trapeze, heel wat meters boven het water (mij niet gezien hoor!) en je in het water laten plonzen! Ook kwamen daar een heleboel mensen al tubend voorbij, die langzaam dobberend de Mekong afgingen. Wij hebben een paar uurtjes daar rondgehangen, met wat drinken en muziek was het heerlijk relaxen (wel erg a la de spaanse costa’s hoor…). En daarna dus weer verder gekayakt, naar Vang Vieng terug. Dus daar weer naar de kant gegaan, de spullen weer in de gewone tas (we hadden erg handige dry-bags gekregen voor de spullen, super!) en de trip zat erop. Wel een leuk dagje zo, lekker op het water! ‘s Avonds had ik lekker een makkelijk happie genomen bij een restaurantje en kon daar op de lounge-banken eten, al kijkend naar: jawel: Friends! Heerlijk dus een dvdtje afgekeken van het 9e seizoen. Ze zijn hier helemaal gek van de amerikaanse series, in veel restaurants kan je kijken naar Friends of de Simpsons (had ik de avond ervoor dus met de ierse meiden). Was wel even leuk en relaxed. Weer op tijd richtig bed gegaan en zo met kleren en al in slaap gevallen. Niog even wakker egworden om mijn tanden te poetsen en mijn kleren uit te doen, maar dat bedje lag wel erg lekker hoor! Weer een goeie nachtrust gehad dus.
 
Donderdag de 16e weer een reisdag: van Vang Vieng naar Luang Prabang, de tweede grootste stad van het land en mooier dan de hoofdstad. Het was een beetje een gedoe in de bus, in verband met niet aangemelde tickets, waardoor we 45 minuten later dan gepland vertrokken. En het zou al zo’n lange rit worden… zo’n 6 uur door de bergen, op en neer en naar links en naar rechts… Pfff… wat was ik blij toen we in Luang Prabang bij het busstation aankwamen zeg…. aar de tuktuk in en ik kon gelukkig 20 cent van 2 franse meiden lenen, ik had namelijk net te kort gewisseld geld in mijn knip… In Luang Prabang had ik al snel de Wat That Guesthouse gevonden, waar ik voor 5 dollar per nacht (ja Lean, ietsje duurder geworden…) een leuk kamertje met eigen badkamer en weer warm water heb. Een heel aardige gastvrouw die me meteen behulpzaam van alles uitlegde over de stad en dus ook de weg naar de nightmarket. Daar dus meteen heen gelopen en lekker wat bij een straatstalletje gegeten voor 50 dollarcent. En als toetje een koppie caramelkoffie bij de Joma Bakery die ze hier dus ook hebben! Jippie! Nog even over de markt gelopen, maar daar was vel van hetzelfde: sjaals, t-shirts, houtsnijwerk, zilverwerk en troepjes. Moet nog even bedenken wat voor souvenirtje dan typisch Laos is… Daarna op mijn kamer nog even lekker gelezen en toen naar bed.
 
Vandaag (17 november), kon ik heerlijk uitslapen! Eens geen tripje of bustocht voor de boeg… Dus dan eerst maar even mijn dagboek hier bijwerken en ik ga zo de stad doorlopen, langs het paleis, wat musea en aan het eind van de dag de heuvel met de tempel bekijken bij zonsondergang… Ben benieuwd!
 
 
Liefs en xxx,
Maaik
 
PS zoals in het Midden-Oosten alles met kamelen te betalen is😉, betaalt men hier in Laos met Kippen! De nationale munt is de Kip, dus ik heb mijn knip vol met kip! :-))) Ze moeten er ook altijd erg om lachen als ik uitleg dat het nederlandse woord kip een chicken betekent.

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

