Muong Ngoi en Louang Nam Tha

Zondag de 19e was het weer op tijd mijn bedje uit, want om 08.30u vertrok de pickuptruck naar Nong Khiaw. En jawel: voor de verandering vertrok deze exact om half negen! Ongelooflijk! hahahaha! Het was wel erg krap zitten, de truck werd namelijk helemaal volgeladen. In Nong Khiaw moesten we even 2 uurtjes wachten op de boot naar Muong Ngoi, een klein plaatsje een uurtje varen verderop. Dus even de tijd besteed voor een lunch. Ik zat gezellig samen met een stelletje (zij Zweeds, hij Grieks) en me David, uit Belgie. Was wel gezellig en de tijd vloog gelukkig om. Dus om 14.00u de boot op en David en ik zaten bij 2 franse mannen, die uiterarad alleen maar frans spraken. David kon dat ook wel (hij is uit het vlaamse deel van Belgie) en het viel mij mee hoe goed ik het allemaal kon volgen en ook wel wat mee kon praten! Zijn die 3 jaartjes Franse les op de middelbare school toch nog ergens goed voor geweest! hihihi! In Muong Ngoi een leuk Guesthouse aan de rivier gevonden, het Vita Guesthouse, met een alleraardigste gastvrouw. Even lekker in de hangmat gelegen, met uitzicht op de rivier, prachtig en heerlijk relaxed allemaal. Wat een mooi uitzicht, met al die bergen, waartussen de rivier slingert. Toen nog even samen met David een pancake gedeeld (de gastvrouw wilde die zooo graag voor ons bakken!). Dit was echt een lekkere pannekoek hoor, een heuse cake gebakken in een pan! Zo’n 2 a 3 cm dik en lekker knapperig van buiten en nog lekker zacht van binnen en dan met banaan en chocola… jummiejummiejummie!!! Daarna nog even rondgelopen in het schattige kleine dorpje. Wel met een zaklamp, want er is maar beperkte elektriciteit in het dorpje (alleen de guesthouses die het goed voor elkaar hebben, zeg maar!). Daarna bij de guesthouse lekker aan de Beer Lao gezeten en met David zitten kletsen (behalve als ie echt vlaams ging praten, dan was er geen touw aan vast te knopen… hahaha), tot het echt bedtijd was geworden.

Maandag lekker wakker geworden in mijn bamboehutje (goeie nacht gehad) en als ontbijt een lekkere boterham met pindakaas! Hahaha! Ja, het stond op de kaart bij een restaurantje en dan is het toch wel weer lekker hoor, zo’n broodje pindakaas! hihihihi. Daarna ben ik op pad gegaan, lekker door de vallei heen. Gewoon vanuit het dorpje het binnenland ingelopen en na het betalen van een entree van 50 dollarcent zo de ‘jungle’ in. Wat een gave, leuke tocht zeg! Als je gewoon driekwartier kan lopen zonder iemand tegen te komen! Oke, op het groepje koeien na met hun hoedster, die mij de kanten in dirigeerde zodat de koeien tenminste gewoon door liepen en ik dus tussen de bomen verscholen moest zitten wachtend tot de koetjes voorbij waren. Ik weer verder gelopen en nadat ik een stel fransen inhaalde (de eerste 3 mensen in 3 kwartier die ik tegenkwam) kwam ik bij een grot waaruit een waterbron kwam. Erg mooi om te zien en met zaklamp en al kon ik ook nog een stukje de grot in gaan, wat erg gaaf was! Onderweg ook heel veel vlinders gezien. Na al die jungle kwam ik op een gegeven moment bij de vallei waar allee maar rijsvelden te zien waren, hm er zou hier ergens ook een dorpje moeetn zijn, Bannaka, maar geen idee waar dan? Gelukkig kwam ik een Lao-stel tegen, die net op weg waren naar Bannaka, dus mocht ik achter ze aan lopen naar het dorpje. Dwars door alle rijstvelden heen kwamen we inderdaad in het dorpje uit, waar ik uiteraard plaats mocht nemen in het restaurantje van de ouders van de jongen van het stelletje. Maar goed, het was toch lunchtijd, dus ik had maar weer een lekkere pancake gedaan daar met uitzicht over de rijstveldenvallei. Na de lunch ben ik weer teruggelopen naar Muong Ngoi (na bij de bron van de grot nog even pootjegebaad te hebben) en daar lekker in een hangmat gecrashed. Toen heb ik nog een heerlijke tigerbalm-massage genomen (zooo, dat is lekker gloeien!) en daarna even een hapje gegeten bij een restaurantje aan de rivier (alles zit zo ongeveer aan de rivier, zo klein als het dorpje is). Wat ik nog had gezien: in een huisje (ja enorm groot was het niet) zaten zo’n 30 mensen allemaal naar 1 tvtje te kijken, naar een soapserie ofzo… Moest denken aan wat mams mij wel eens vertelde over vroeger, dat toen de buren de eerste tv van de straat hadden en alle kids uit de buurt daar heen gingen om 17.00u om een bepaald programma zitten te kijken. ‘s Nachts was het nog enorm noodweer, met onweer en bliksem aan alle kanten. Gelukkig was mijn bamboehutje weerbestendig en kon ik veilig blijven slapen daar… hihihi.

Dinsdag ging ik met de boot naar Nong Khiaw en ik dacht dat ik daar nog wel een nachtje zou moeten blijven voordat ik door kon naar Louang Nam Tha. Maar nee, om 11.00u vertrok de bus naar Oudom Xai en daar vandaan de bus naar Louang Nam Tha! Dus even nagedacht en besloten om er maar een reisdag van te maken, dus om 11.00u de pickuptruck in en in Oudom Xai overgestapt. Pfoeh, ik was blij toen ik in Louang Nam Tha aankwam. Was een dag zo zeg! Eerst een Guesthouse gezocht en het werd de Manychan, voor 1 nachtje dan. De Zuela-Guesthouse die me door 2 mensen was aangeraden was nu namelijk nog vol, maar ik kon er morgen wel terecht. Dus spullen in de kamer en meteen wat eten bij een indisch restaurant, Yamuna. Daarna nog heel ff op internet rondgehangen en toen maar richting bedje, was nogal moe van die hele dag..

Woensdag de 22e een ontbijtje gedaan met een Zwitsers stel die hier op vakantie zijn en met wie ik in de pickuptruckjes had gezeten vanaf Nong Khiaw. Ze nodigden me spontaan uit en betaalden ook nog eens mijn ontbijt (‘ja als backpacker heb je geld hard nodig’, lief toch!). Even gezellig met ze zitten kletsen en het bleek dat ze mij ook al in Vientiane hadden gezien, toen ik achteropzat bij James, mijn chauffeur voor die dag! Erg grappig, ze dachten toen nog: die meid heeft het goed geregeld met haar prive-gids! Na het ontbijt had ik mijn spullen verhuisd naar de Zuela-Guesthouse, wat dezelfde prijs was, maar echt veel beter. Het is een nieuw hotel en de gastvrouwe is een leuke meid die verstand van zaken heeft. Meteen ook een mountainbike gehuurd voor die dag en een kaartje van de omgeving gekregen. Toen naar een waterval gefietst. Over een hobbelweg en door kleine dorpjes kwam ik na zo’n half uurtje bij de waterval (niet echt mega, maar wel erg mooi) waar ik dus helemaal alleen was… Ik kon daar zelf een uur lang in mijn dagboekje schrijven (waar ik nu dus uit overtik) zonder dat er maar iemand kwam! Geweldig! Wat een rust en natuur om me heen! Ik heb er in totaal zo’n 1,5 a 2 uur gezeten en rondgelopen en bleef de boel helemaal voor mezelf houden! Pas toen ik weer wegging, kwam ik in het dorpje 2 toeristen twegen die blijkbaar ook naar de waterval gingen. Heerlijk toch, zo de natuur even voor jezelf hebben. Dus ik weer verder gefietst en een stukje naast een monnik gereden die een poging deed om engels te praten, maar wat niet echt lukte. Gelukkig moest hij op een gegeven moment naar links naar zijn tempel en ik naar rechts, waar allerlei hobbelweggetjes over dwars door kleine dorpjes. Heerlijk fietsen zo in het zonnetje, maar wel erg scherp, dus wel even wat zonnecreme opgedaan. En ja dan ben je dus lekker aan het fietsen en dan houdt de weg op! Een rivier! En aan de andere kant gaat de weg weer verder! Hm, is er gee andere route? Met handen en voeten en de kaart even gevraagd en nee, de enige route is door het water… Dus tja, maar een rustig hoekje opgezocht waar ik kon oversteken, schoenen uit, broek uit (sorry, liep daar even in het openbaar in mijn string in dit land, erg respectloos, ik weet het… oeps! sorry!!), fiets op de schouder… En dan dus door het water heen, wat toch nog tot kruishoogte diep werd! Zie je het al voor je! Maar goed, aan de andere kant mijn fiets neergezet, mijn benen even gedroogd in de zon, broek weer aan en, na het afvegen van de modder aan mijn voeten aan het gras, ook mijn schoenen weer aan. Tja, wil je avontuur, moet je deze tocht gaan maken! Gelukkig kwam ik toen al snel bij een guesthouse langs de rivier waar ik een lunch kon nemen, waar ik gelukkig ook lekker veel water erbij kreeg… Wat had ik een dorst van al dat fietsen in de zon! Er waren daar ook weer prachtige vlinders te zien, die ik met de digitale zoom van mijn cameraatje (tot 12 x!) prachtig op de foto kon zetten! Na de lunch was ik weer verder gereden, via allerlei kleine dorpjes en het zuidelijke deel van de stad Louang Nam Tha (bestaat namelijk uit een noord en zuiddeel, welke zo’n 7 km uit elkaar liggen) kwam ik weer in de stad terecht. Daarna even op de kamer lekker liggen lezen en daarna wat gegeten bij Bananarestaurant (hadden gelukkig ook wat anders dan bananen…). Toen weer naar de kamer en na een lekkere warme douche (want ‘s avonds en ‘s nachts is het best fris hier) lekker in bed gedoken.

Ik heb vannacht wel lekker geslapen (dit is echt een veel fijner guesthouse!), maar werd weer een beetje beroerd wakker… Ja hoor, weer eens aan de diarree… pfff… Voor vandaag had ik toch niet echt plannen staan, dus ik hou het maar op een heel rustig dagje denk ik. Wel eerst even een gezond ontbijtje bij de Banana gedaan (muesli en fruit) Morgen, vrijdag de 24e, ga ik naar de Thaise grens, om dan zaterdag Thailand in te gaan naar Chiang Mai! Next country! Aangezien ik al naar Thailand ben geweest heb ik immers het een en ander al gezien. Dus ik had besloten om daar dan maar wat te leren (tegen de Thaise prijsjes)! In Chiang Mai ga ik in ieder geval een massagecursus doen (begint maandag) en misschien ook een kookcursus (kan ik eindelijk de echte Kip Siam leren, ipv uit een pakje van de Wereldgerechten van Knorr, en ook de Padthai). Daarna wil ik naar het zuiden (wel via Bangkok) om op Koh Tao een duikcursus te doen! Weer genoeg plannen voor de komende weken dus! Ik hou jullie op de hoogte!!

Veel liefs en xxxxxx, Maaik

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Muong Ngoi en Louang Nam Tha

  1. egeetje says:

    Heej Maaikie,
    haha..geweldig (respectloos) gezicht lijkt me dat…zo in je string met fiets op je schouder door de rivier te banjeren..haha..
    Rustig aandoen vandaag (als is jouw dag op dit tijdstip al bijna om ;))
    En dan morgen lekker richting Thailand, ben weer benieuwd naar je verhalen.
    Doeggie
    sherlock

Leave a Reply

