Wie wil er een Thaise massage…???

Zo! Ik heb een certificaat Thaise Massage!!! Dus wie biedt zich aan zodat ik mijn massagekunsten kan oefenen??? :-))
 
Maar eerst even terug naar de avondmarkt van Chiang Mai waar ik zaterdagavond heen was gegaan… Ongelooflijk, wat een drukte zeg. Een heleboel kraampjes en een heleboel spulletjes… Waaronder inderdaad nog exact dezelfde spulletjes als 4 jaar geleden!!! Denk je dit jaar hippe slippers te kopen, bleken die er 4 jaar gelee ook al te liggen! Ja die slippers die 4 jaar geleden na 1 keer dragen al kaduuk waren ja…. hahahaha! En nee, heb ze dit jaar dus niet gekocht!  En daarna was ik nog even langs de Starbucks gegaan (mam, weet je nog: waar we in Sevilla ook steeds voor de koffie gingen) voor een heerlijk bakkie limited-edition-kerstkoffie met toffeesmaak (ja, kerst is al over een paar weken… raar idee als je zo in de zon en hitte rondloopt!).
 
Zondag was ik, na eerst weer ff lekker uitgeslapen te hebben…, rond gaan lopen, op zoek naar de massageschool. En gevonden! Dus met Amnat Kunchamnan en zijn Amerikaanse vrouw Pam(ela) gesproken en besloten om maandag met de cursus te beginnen. Daarna een Tickets en Tours kantoortje binnengelopen voor het regelen van mijn volgende stap in mijn reis… Een aantal van jullie die me gezellig gemaild of gemsnd (thanks! super! meermeermeer!!!) hadden, weten het al, maar ik vlieg op 10 december naar Nieuw Zeeland om daar de kerst te vieren met Aunt Lydia en haar dochters!!! Zij is een tante van mijn moeder en ik heb haar gezien toen ik een jaar of 4 was ofzo… Dus ik ben wel heeeeel erg benieuwd!! Ze heeft me ook al aangeboden dat ik in haar tuinhuisje (of iets dergelijks) kan verblijven en de rest van de familie biedt ook al allerlei slaapplaatsen aan! Dus dat komt helemaal goed met mij daar in Nieuw Zeeland!!! Daarnaast had ik bij dat kantoortje ook de treintickets geregeld naar Bangkok en Chumphon, zodat ik daar vandaan dus naar Koh Tao kan, voor mijn duikcursus. Ik neem op vrijdag de nachttrein naar Bangkok en dan zaterdag de nachttrein naar Chumphon, zodat ik zondag op Koh Tao kan relaxen en maandag beginnen met duiken… en dan dus die zondag daarna naar Nieuw Zeeland vliegen, via Brunei (jammer dat ik daar dan geen stempeltje krijg… had ik er weer een landje bij… hihihi). Maar goed, dat zijn komende plannen… zondag had ik verder nog lekker rondgelopen en Thailand blijft gewoon een heerlijk land… Wel weer anders dan de rest, zo zijn hier meer auto’s dan scooters te vinden, en niet meer scooters dan auto’s zoals in die andere landen. En zijn hier dus weer de supermarktjes te vinden, zodat je niet afhankelijk bent of dat kleine straatstalletje nu wel of geen lekkere koekjes heeft… En daarnaast weet ik weer waarom Thailand toen ook zo goed bevallen was: het is het land van de glimlach… Geweldig, je kan gewoon nee zeggen en ze lachen vriendelijk terug! Ik begin nu ook met een glimlach nee te zeggen, heerlijk… hahaha!
 
Maar goed, deze hele week ben ik dus uitgebreid bezig geweest met mijn massagecursus. Maandagochtend heen, naar Amnat en Pam en achter hun huis hebben ze een kleine studio (van bamboe en muskietengaas) waar de cursus gegeven wordt. De groep bestaat uit 7 mensen, Karen uit Australie, Jamie uit Amerika, Angela uit Italie, Marquerita uit Rusland, Susan uit Engeland en Ernst (maar wij zeggen Ernie!!!) uit Canada. Jawel, met 6 dames om te masseren had Ernie het mooi voor elkaar. Ware het niet dat hij dus homo is (sinds een paar jaar uit de kast, na een huwelijk van 22 jaar!). Maar wel een geweldige vent, die van elke massageoefening een heuse sensatie wilde maken… Volgens mij wil ie als ie straks terug is in Canada indruk maken op zijn nieuwe vriend… hihihi! Van maandag tot en met vrijdag verliepen de lesdagen voornamelijk als volgt: starten met een thais gebed voor de stichter van de Thai Massage, dokter Shivago. (Niet te verwarren met die filmheld!!!) Om namo Shivago silasa ahang… en de rest ken ik niet uit mijn hoofd… Het ging er in ieder geval om, om zijn spirit erbij te vragen voor een zo goed mogelijke massage te geven en de client van zijn kwalen en pijnen te kunnen verlossen. Beetje zweverig, maar wel een mooie manier om je even helemaal op het masseren te richten. Ook gingen we daarna even mediteren, wat ik nu echt aardig onder de knie begin te krijgen. Vooral maandag en vrijdag begon mijn lichaam echt helemaal een meditatie-gevoel te krijgen (moeilijk uit te leggen, is in ieder geval lekker zweverig ook… hahaha), en nee, dit keer niet het gevoel van: shit mijn been slaapt… ;-)). Vervolgens nog wat yoga-achtige rek en strekoefeningen, en je lijf is helemaal massage-ready! Daarna begon Amnat (Pam was er af en toe bij, maar Amnat gaf het meeste van de les) met het voordoen van de oefeningen, inclusief de juiste houding voor jezelf om de massage te geven (want ja, als je het niet goed doet heb je er daarna zelf eentje nodig…!). En vervolgens was het tijd om zelf te oefenen. Dus met aanwijzingen van elkaar (nee, volgens mij moet je wat hoger zitten, ah ja, dat is beter…) en Amnat, leer je zo een hele massage van 90 minuten! Vooral het oefenen met Ernie was dus een hele sensatie… hahahaha! Dinsdag was ik alleen met een hoofdpijn wakker geworden (volgens mij had iemand maandag op een verkeerd drukpunt onder mijn voet gedrukt ofzo… hihi), dus ging ik die avond maar even langs een massagesalon, voor een volledige massage. Want hoewel je dus de hele week aan het masseren bent, krijg je steeds maar een klein stukje van de massage… Zoals Karen het al noemde: alsof je de hele dag bezig bent om het glazuur voor een taart te maken en dan mag je er niet van eten… Dus ja, dan maar even naar een salon. En ik herkende al wat dingen die ze op mij deed van hetgeen wat ik geleerd had. Wilde bijna gaan corrigeren toen ze net op de verkeerde energielijn drukte… geintje! ;-))) Wat mij wel erg aan het lachen maakte (gelukkig zag ik het pas na de massage), dat ze een klein altaartje hadden voor Ganesh (de god met olifantenkop), waarvoor ze dus wat fruit, wierook en bloemetjes zetten. En bij deze stond er dus een flesje Yakult naast…. Ganesh dus ook elke dag een kleintje Yakult? hihihihi! Verder was ik bijna elke avond wel richting nachtmarkt gelopen, om bij een klein eettentje een hapje te eten en gezellig over de markt te lopen. En heb ik nu eindelijk mijn eigen aziatische eetset! Eetstokjes in een hoesje (ja die jij ook hebt, Lean, ik heb ze gevonden!), houdertjes om stokjes op neer te leggen en lepels voor de soep. Ook had ik donderdag weer een postpakketje naar huis gestuurd (waaronder dus die eetset en mijn Laos-Cambodja boek: niet meer nodig onderweg).
 
En gister (vrijdag 1 december) was het tijd voor het certificaat! Nadat we overdag dus nog de laatste stappen van de 90-minuten-massage geleerd hadden en een herbal massage gedaan hadden (met een warm kruidencompres, ook erg fijn!), gingen we met zijn allen naar de tempel van dr Shivago, deden we nog een keer ons gebed en kregen we van Amnat ons certificaat!!! Joehoe! Wie biedt zich aan? Ik moet oefenen!!! ‘s Avonds gezellig met Karen en Ernie gegeten bij een organic restaurant, Blue Diamond, waar de pancakes weer overheerlijk waren. Ik had er eentje met wortel, kaneel en cashewnoten… verzin jij het? ikke niet, maar het was wel erg lekker!! Daarna had ik mijn grote rugzak opgehaald bij de massageschoool (want ja, ‘s ochtends al uit de guesthouse uiotgecheckt en ik had geen zin om mijn tas voor het eten mee te blijven sjouwen) en met een tuktuk naar het station voor de nachttrein naar Bangkok. Het was wel een wiebelig traject, maar wel een lekker zacht bedje waarop ik zowaar een aantal uurtjes heb geslapen! Heerlijk hoor!
 
En nu ben ik dus in Chinatown in Bangkok, waar ik even lekker rondstruin tot mijn nachttrein vanavond om 19.30u vertrekt, richting Chumphon. Daar kom ik dan rond een uur of 4 of 5 aan (ja in de nacht ja…) zodat ik de (enige op de dag) ferry van Chumphon naar Koh Tao kan nemen om 7.30u. En dan dus een duikschool en slaapplek zoeken en lekker ff een dagje op het strand…. Hm, misschien dat ik daar dan even een massage ga nemen…
 
 
Dikke knuffel en veel liefs,
Maaik
 
PS: ik mis het sinterklaasgebeuren wel hoor… moet ik niet bij iemand nog helpen met een rijmpje ofzo? ;-)))
Enne: iedereen moet blijven mailen, ik vind het erg leuk om te horen hoe het in Nederland verloopt allemaal!!

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Wie wil er een Thaise massage…???

  1. egeetje says:

    Tja, Sint wilde éigenlijk een gedichtje achterlaten..ware ‘t niet dat msn wéér ‘ns niet meewerkt😉 hihi..
     
    Overigens..ik bied me aan hoor als proefkonijn..kom je over naar A’frt?? hihi..
    Ga zaterdag overigens naar The Bar at Buena Vista Club…maar ‘ns een poging doen om een dansje te maken haha..met 2 ex gipspoten..Sálsa!!
    Joehoe!!
    Verder nog niet veel te melden, beetje saaie bedoeling eigenlijk…Maar als ér nieuws is…
     
    Have fun met duiken!! En met je trip naar Nieuw Zeeland zondag!
    Knuffie
    eg

Leave a Reply

