Duikuuuhhhh!!!!

Jaha mensen, naast het masseren, mag ik nu ook gecertificeerd gaan duiken!!! Ik heb het gehaald!!! Maar vraag niet hoe… Ehm wil je dat toch weten? nou vooruit dan maar…. Oke komtie!!
 
Ja, ik zat zaterdag dus nog in Bangkok, in Chinatown, en na een hapje eten op het station (goed restaurant hoor) was ik de trein ingestapt. Ik probeerde zo snel mogelijk maar te gaan slapen, aangezien kik rond een uurtje of 4 in Chumphon zou zijn.. En ja, hoe weet je dat als toerist zijnde…? Dus maar even de conducteur gevraagd of ie me wil waarschuwen als we bij Chumphon zijn. Ja, zou ie doen… Gelukkig maar dat ik zelf ook mijn wekkertje had gezet en rond vier uur dus klaar zat om uit de trein te gaan, want toen we al stilstonden gaf ie aan: dit is Chumphon… (handiger zou zijn als ie me dus had wakker gemaakt voordat we er zouden zijn… anders had ik nu nog in de trein geslapen geloof ik… maar goed, deze dame is een slimme meid… hahaha! Het was trouwens een wiebelig traject en als je dan dus midden in de nacht naar de wc moet (ja als je moet dan moet je, ondanks dat het in de trein is…), sta je daar gehurkt en wel een beetje te richten en te spetteren, waar het overigens goed gelukt is om alles in de pot te krijgen…
 
Maar goed, in Chumphon aangekomen meteen een ticket gekocht voor de boot naar Koh Tao, waarna we ongeveer direct naar het busstationnetje gebracht werden waarvandaan de bussen vertrekken die je naar de boot brengen (de haven was een paar kilometertjes verderop). Op het busstation even gezeten, en kennis gemaakt met Caroline en Tjeerd, een stel uit Amsterdam. Ook werd ik direct aangesproken door een dame van Buddhaview, een resort met duikschool op Koh Tao. Aangezien ik deze duikschool ook al van Lean gehoord had, besloot ik maar om de duikcursus via hun te doen. Op die manier werd ik tenminste ook meteen opgehaald zodra ik van de boot stapte in Koh Tao, lekker handig dus! Na een boottochtje van ongeveer 3 uur (en een maffe cheerleader-film, wel leuke dansjes trouwens!, en een halve Mission Impossible 3 verder aangezien de boot dus aanmeerde en ik halverwege een actiescene de boot moest verlaten…) kwamen we aan op Koh Tao. Daar de Buddhaview-truck op en naar het resort. Daar aangekomen meteen mijn kamer geregeld: een dorm-kamer, met twee stapelbedden dus, om te delen met andere mensen…Maar aangezien die er niet waren, had ik die hele kamer voor mezelf voor maar 100 baht per nacht (ook ivm korting bij duikcursus)! Goeie deal leek mij! Alleen mijn laatste (extra) nachtje kostte 150 baht, omdat ik toen klaar was met de cursus. Maar dat is nog maar 3 euro. Ook had ik mijn theorieboek over de cursus gekregen. Goed, alle spullen in de kamer, bikini aan en ff lekker in het zonnetje liggen lezen in het duikboek. Het was wel erg warm hoor, en daarom maar goed ingesmeerd. Om 16.30u hadden we onze eerste meeting met betrekking tot de duikcursus Open Water. Hierin werd kort de cursus uitgelegd en kregen we een video te zien (beetje maf, maar wel lekker duidelijk daardoor). Vervolgens heb ik met Tjeerd en Caroline gezellig van het buffet gegeten en zijn we op tijd weer richting bed gegaan: want voor maandag stond op het program: ‘s ochtends theorie en ‘s middags de eerste duik in het zwembad!
 
Zo gezegd, zo gedaan dus… alleen niet zo makkelijk als gezegd… ‘s ochtends kregen we van G (een gezellige dame, die zichzelf zo noemde, vast omdat haar naam iets tuttigs als Georgette ofzo is? ben er niet achter gekomen) de theorielessen hoofdstuk 1 en 2. Ze legde het allemaal duidelijk uit en alle info werd goed gecheckt of je het begreep door middel van korte toetsjes (nul fout!). Na de lunch gingen we met Graham, onze Crocodile Dundee-look-a-like-instructeur en nog een aantal andere instructeurs naar het zwembad naast het theorie-gebouw. Een van die instructeurs was een Nederlander, Rene en hielp mij en Caroline dus het meeste. Toch wel handig om die termen ook in het Nederlands te krijgen, en niet zoals met die massagecursus steeds te moeten vragen: what do you mean with the word …? Na het klaarmaken van de duikfles en het aantrekken van de wetsuit, gingen we dus met onze buddy (Caroline was de mijne) de duikflessen bij elkaar op de rug doen. Na een korte buddy-check gingen we vervolgens langs de trap het water in… En dan dus onder water…. Met dat rare ding in je mond… En dan dus oefeningetjes onder water doen: mondstuk uitnemen en weer indoen… Ja daar moet je bij mij dus niet mee beginnen! Ik begon al aardig in paniek te raken toen Rene nog bij anderen de oefening aan het doen was, maar toen was ik aan de beurt… Hij vroeg aan mij het oke-teken en die gaf ik maar niet… Ik schudde mijn hoofd en gaf maar het duim-omhoog-teken.. Dit is dus niet het oke-teken, maar het teken om omhoog te gaan. Dus inderdaad weer met mijn hoofd boven water gegaan. Gelukkig kon Rene me weer kalmeren en na even rustig normaal in- en uitademen boven water en even boven water met het mondstuk geademd, was ik er klaar voor om naar beneden te gaan… Heel rustig aan en een bemoedigende blik van Rene en Caroline brachten me helemaal tot rust en gelukkig ging het elke duik steeds beter. Ik had daarna ook de andere oefeningen meegedaan, zoals je mondstuk dus uitdoen en dan achter je gooien… Waardoor je dus even rustig moet uitademen, terwijl je met een makkelijke armbeweging je mondstuk zo weer kan vinden en rustig in kan doen (wel even water eruit clearen). En het masker afdoen en weer opzetten en leegmaken. Ook het vragen om lucht te delen met je buddy (waarbij je dus het extra mondstuk die je buddy aan diens tank heeft gaat gebruiken) ging prima. Het ging steeds beter! Daarna gingen we naar het diepere gedeelte van het zwembad om wat drijfoefeningen te doen (met een commando–cprong te water, recht erin springen dus), zoals je loodgordel afdoen en je vest waar de tank aan zit afdoen. Dit zijn dus allemaal situaties die in principe niet voor zullen komen bij een normale duik, maar ja je kan ze beter maar geoefend hebben voor het geval je in moeilijkheden komt!
Dinsdag hadden we de ochtend vrij, om even te relaxen en de hoofdstukken 3, 4 en 5 door te lezen, om vervolgens ‘s middags de boot op te gaan naar een ondiep stuk water (5 meter) waar we dus geoefende ‘truukjes’ nog een keer gingen doen. Het uit de mond doen van het mondstuk ging prima en ik bleef geheel rustig. Ik was nog wel een beetje zenuwachtig voor de duik, maar onderwater viel het me alles mee. ‘s avonds had ik met Caroline en Tjeerd lekker van de bbq van het resort gegeten (alleen de prijzen waren een beetje giswerk van het personeel…, he Tjeerd? maar goed, het smaakte lekker) en uiteraard weer op tijd ons bed opgezocht. Woensdagochtend hadden we theorie van Rene, die ons alles op een leuke manier uitlegde over de gevaren van het duiken… zoals stikstofnarcose, als je dus diep duikt… Helemaal in een deuk gelegen om zijn uitleg: je gaat je dan goed voelen en een beetje raar in je hoofd, alsof je dus een jointje hebt genomen, en dan wil je steeds verder en dieper waardoor het gevoel toeneemt en steeds verder en dieper en dieper en… dan ben je dood… Ja, duidelijk dus. Mocht je je raar gaan voelen: naar je buddy en naar boven… ‘s Middags gingen we dus weer duiken, ditmaal bij Sairee Beach, waar we tot 9 meter zijn gegaan. Hier heb ik een nieuwe hobby uitgeoefend: zeekomkommer knuffelen…. hahahaha! Geintje hoor, maar volgens mij zien EG en Iet me dit al helemaal doen… hahaha! Onderwater werd het werkelijk steeds leuker, ik zweef (dat doe je dus als je het goed doet!!) gewoon heerlijk over al dat koraal heen en zie allerlei visjes rondom me zwemmen! Erg leuk dus! Donderdag stonden twee ochtendduiken op de planning bij White Rock, waar we ook gingen kompaszwemmen en op zoek zijn gegaan naar Nemo. Nemo hebben we helaas niet gevonden :-((, maar wel een neefje van hem, een iets ander soort clownsvis. Ook hebben we nog barracuda’s, triggervissen (die lastig aan je vinnen kunnen gaan happen), schorpioensvissen (vreselijk lelijke beesten) en een mooie bannerfish gezien! Wat is het toch heerlijk zweven onder water… En nee dat kwam niet door de stikstofnarcose hoor, ik voel me gewoon steeds beter en zekerder onder water… Heerlijk! Donderdagmiddag gingen Caroline en ik het theorieexamen doen, die we blijkbaar gehaald hadden, want om 5 uur kwam Graham naar ons toe met onze tijdelijke pasjes! Joehoe! We zijn nu echte Open Water duikers!!! We mogen dus tot dieptes van 18 meter duiken, zonder instructeur (maar uiteraard altijd met een buddy…). Goed he!!!!
 
Dus tja, nu is mijn vraag, na het aanbod voor massages (ja mensen, jullie moeten er wel even op wachten… sorry!): wie gaat er met me duiken??? Buddy’s gezocht!!! :-)))
 
Ik ben nu nog even op Koh Tao, maar mijn backpack staat alweer klaar, zodat ik richting Bangkok kan gaan. Vanmiddag om 14.30 vertrekt de boot naar Chumphon, waar dan om 21.00u de bus naar Bangkok vertrekt, waar ik zaterdagochtend zal aankomen. Daar heb ik dan even een dagje shoptijd, en zondag vertrekt dan mijn vliegtuig van Royal Brunei, via Brunei dus, naar Nieuw Zeeland, Auckland!!! Ik heb al een logeeradresje gekregen daar, dus mijn eerste nachtje daar is al heerlijk geregeld, lekker he!!
 
Volgende bericht komt dus waarschijnlijk uit mijn volgende land: Nieuw Zeeland, here I come!!!!
 
Liefs en veel xxx,
Maaikie

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Duikuuuhhhh!!!!

  1. sjoerd jan says:

    hee hallo maaike.
     
    je kent me niet maar je nodigt uit om een reactie te geven, wat een verhalen en erug ondernemend. heb niet alle verhalen gelezen, maar je krijgt de neiging, om je site te volgen, om te zien wat de volgende ervaring zal zijn.
    zeg, veel succes met je wereldreis.
     
     
     
    groetjes  van uit florida
     
    sjoerd jan.

Leave a Reply

