Oliebollen en hutspot in Nieuw Zeeland!!!

Zo, daar ben ik weer. Ongelooflijk dat je in zo’n westers land toch weinig bereik kan hebben (mobiele telefoon en internet), maar goed, ik heb weer wat gevonden (een langzame internetverbinding bij Jud en Chiz), dus kan ik mijn verhalen weer melden. Here we go…..

Vorige week heb ik een gezellig weekje gehad bij Anne, Steve en Hillary. Ik was helemaal nog vergeten te melden dat Hills samen met een vriend van hem, Jason, voor me gekookt hadden zaterdag de 30e! Ja, ik had het mooi voor elkaar, hahaha! Het was wel een makkelijke pastamaaltijd, maar ook dat gaat er altijd wel in, jummie! Na al dat uitbrakken van oud-en-nieuw had ik een rustig weekje in Christchurch. Steve en Anne waren weer aan het werk en Hillary was weinig thuis te bekennen. Dus moest ik mezelf maar vermaken met wat rondwandelen, hardlopen (alleen de heuvel van Cashmere, wijk van Christchurch, waar de Connells op wonen loop ik rustig, dan kan ik in het parkje lekker rondrennen…) en shoppen. En vooral dat laatste is goed gelukt, aangezien mijn linnen broek toch wat slijtage begon te vertonen (gaat immers al een jaartje of 5 mee op vakanties en trips), moest ik toch een nieuwe, maar wel goedkope broek zien te vinden. Dus naar een vintage-kledingzaak (laten we het maar vintage noemen ipv tweedehands… want dat staat chiquer…😉 ), en daar een gave jeans gevonden voor het onnoemelijk hoge bedrag van 8 NZ-dollar… 4 eurootjes dus…. tsss…. En het is echt een hele gave broek! Lucky-me!!🙂 Verder niets nieuws gekocht, want ik moet het ook allemaal meeslepen. Mijn tassen beginnen inmiddels een beetje uit te puilen, dus ik denk dat ik maar weer wat dingen, dan wel naar huis stuur, dan wel achter laat. Vrijdag was ik naar het centrum van Christchurch gegaan en na wat fotootjes gemaakt te hebben, naar het ziekeknhuis gelopen, waar Anne werkt. Daar een rondleiding gekregen en kennisgemaakt met haar collega’s, waaronder Rob, die in Zuid-Afrika heeft gewoond, dus met hem wat nederlandse / afrikaanse woorden gewisseld. Van hem kreeg ik ook de tip om naar de Botanic Garden te gaan, die tegenover het ziekenhuis ligt. Dus weer afscheid genomen van Anne en haar collega’s en naar de Garden gegaan. Hier was een prachtige rozentuin en diverse ’thema-Houses’ met verschillende soorten planten.

Daarna weer richting het huis van de Connells in Cashmere om mijn spulletjes te pakken, want we zouden met zijn drieen (Anne, Steve en ik) richting Geraldine / Fairlie gaan naar Jud en Chiz en de kids. Na een mooie route door het binnenland van Canterbury-provence (en diverse foto-stops, waaronder een paar supergave foto’s!) kwamen we aan bij de herten-farm van Jud en Chiz. Ze wonen in een mooi landelijk gebied tussen Geraldine en Fairlie, hebben een ’oprijlaan’ van een halve kilometer ofzo, en vanuit hun huis hebben ze een prachtig uitzicht over de vallei waar de herten rondlopen. De  twee oudste zonen, Heath (5 jaar) en Archie (4 jaar) waren met oma in Christchurch voor een paar daagjes, dus alleen Kieran (2 jaar) en Bryn (6 maanden) waren aanwezig. Zaterdag hebben we een korte wandeling gemaakt met Jud, Anne en Kieran (alleen de oprijlaan is al een flinke wandeling voor een peuter van 2… hahaha), en ’s avonds hebben we (speciaal voor mij, omdat ik ze moest missen zo ver van huis): Oliebollen gemaakt!!!! Ze waren niet zo lekker als die van jou, mam, maar toch wel lekker genoeg om even een Nederlands Nieuwjaarsgevoel te krijgen…😉 En ook Kieran vond die ’olyboly’ met icing sugar wel erg lekker, hahaha! Zondag kreeg ik een rondleiding op de hertenfarm en heb ik daarna afscheid genomen van Anne en Steve die weer richting huis gingen. En aangegeven dat we elkaar misschien nogmaals zullen zien, you never know! Ik ga nu immers richting het zuiden, dus moet ik ook weer omhoog en dan kan in Christchurch weer aandoen?

Maar goed, ik heb besloten nu een aantal daagjes bij Jud en Chiz te blijven voor ik richting Queenstown vertrek en heb al aangeboden: als je een oppas of hulp nodig hebt: maak dan gebruik van het feit dat ik hier ben. En dat doet Jud dan dus ook. Het weer is wel lekker de laatste dagen, dus kan ze lekker met de jongens te zwemmen terwijl ik Bryn in de gaten hou. Zo kan ze tenminste focussen op hoe het zwemmen van de jongens gaat. Maar ik moet zeggen: ik heb diep respect voor Jud met haar vier zonen… Pfff wat een geregel en georganiseer voor ze de deur uit kan… Dus ik probeer ook aan alle kanten wat mee te helpen (afwas, was opvouwen, jongens bezighouden etc), zodat ze een beetje rust her en der krijgt en haar dingen gedaan krijgt. En omgekeerd geeft ze mij ook af en toe wat kiddy-free-time… dus even de post uit de brievenbus halen (halve kilometer verderop dus…), even op internet aan de slag, een wandeling in Pioneer Park. Die laatste was een behoorlijke trip trouwens. Ik was maandag afgezet bij dat park en ben de route gaan lopen. Het was alleen wel nogal drassig van de regen de afgelopen tijd en moest ik mijn best doen om op sommige stukken niet uit te glijden… Maar goed, ik heb het gehaald, inclusief diverse oversteken over beekjes (en nee, niet omgedonderd…) en pittige klimpartijen (waarbij ik soms serieus twijfelde of het wel de juiste weg was… moet ik echt dit steile stuk omhoog klimmen? Hm, daar staat wel weer een oranje pijl, dus het zal wel…). En wat een timing, toen ik net weer uit het park was en van mijn nectarine zat te genieten in de zon, kwam Jud alweer aanrijden. En met de vraag of ik nog een andere route wilde lopen ergens anders… Hm, nee, geen overkill aan moeilijk routes graag… hahahaha! Jud was ook erg nieuwsgierig naar Nederlandse gerechten dus ik noemde op dat de stamppotten typisch Nederlands zijn, zoals de hutspot. Dus hebben we dat van de week gemaakt. De jongens moesten eerst wel erg wennen, maar door bij elke hap een stukje worst te doen, vonden ze het geweldig lekker smaken en bedankte Jud me voor dit lekkere recept! De jongens zijn niet zulke makkelijke eters, dus alles wat er vlot ingaat is meegenomen! Verder zijn hier regelmatig geweldige zonsondergangen te zien, dus ik heb al een paar geweldige foto’s gemaakt, waaronder een aantal waarvan je bijna niet gelooft dat ik ze echt zo gemaakt heb (zonder truukjes of technische snufjes van mijn camera…)… Voor de nieuwsgierigen: ze volgen snel weer!!!

Nou ik heb even wat kiddy-free-time (Jud is met ze te zwemmen en Bryn is naar een andere oppas, tot een uur of 3 ofzo), dus ik ga effe lekker tutten en mijn eigen dingetjes doen, voor de chaos weer begint…. hahaha! Seeya!

Veel liefs en dikke kus,
Maaik

PS: erg leuk al die reacties, vooral van mensen waar ik het niet van verwacht en ook van onbekenden! Geweldig, ga zo door!! Ik vind het echt super om te lezen wie allemaal van mijn verhalen genieten, dus schrijf wat in mijn gastenboek!!! :-)))
 

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Oliebollen en hutspot in Nieuw Zeeland!!!

  1. Tessa says:

    Heey maxi,Wat een mooi verhaal weer. je geniet dus nogsteeds zo te lezen😛
    ik heb leuk nieuws🙂 en ik heb minder leuk nieuws :S
    leuke nieuws…dat ik binnenkort een tussentijdse toest mag doen voor mijn rijbewijs en aan de hand daarvan kunnen we kijken waar ik nog aan moet werken. Als ik dat gedaan heb, dan mag ik EINDELIJK praktijk examen doen :D:D:D:D minder leuk nieuws… voor oud en nieuw vrijdag (26 dec) is er plotseling een collega van mij overleden in zijn slaap :S 32 jaar. donderdag (25 dec) had ik hem nog geholpen bij de kassa en de dag daarna hoorde ik dat ie dood was. Dus je begrijp wel hoe ik daarop reageerde.😥
    Het was ook nog een ‘die hard’ az fan😦 ik ben alleen niet naar die begravenis geweest, want daar kan ik gewoon niet tegen en ik wilde hem herinneren zoals ie was. er zijn 60 man van AH naar die begravenis geweest, dat is ook weer leuk voor die ouders van hem. Maar voor de rest gaat het goed🙂 je hoord wel van me wanneer ik mag afrijden😀
    spreek je hopelijk snel een keer op msn en anders mailen we wel
    knuffels en kussies Mini

Leave a Reply

