Keplertrack en Milford Sound…. Zucht….

Zo, wat was dat prachtig zeg…. Donderdag 1 maart had ik een deel van de Keplertrack gelopen… Dus op tijd mijn bed uit, broodjes gesmeerd, tas gepakt met de broodjes, water, appeltjes en een regenponcho en extra kleding (want ja, je weet maar nooit!!!) en om 09.30u met de bus naar Rainbow Reach, een vertrek-/eindpunt in de Keplertrack. Voor mij dus een vertrekpunt. Dus de brug over en linksaf geslagen, eerst maar een stukkie verder lopen ipv meteen terug naar het park. Zo’n 1.5 uur gelopen naar Shallow Bay en wat was het prachtig zeg…. De Keplertrack loopt voornamelijk door bosgebied, dat er geweldig groen uitziet door alle mosbegroeiingen. Door het vele mos en varens zag het er gewoon sprookjesachtig uit…. Soms dacht ik werkelijk dat wanneer kaboutertjes echt zouden bestaan: dan zouden ze daar rond moeten lopen… hahaha!Β  Ook verliep een stukje door de Wetlands, een moerassig gebied (nee het pad was wel gewoon stevige grond hoor…), wat er ook weer heel bijzonder uitzag. Geweldig toch, de natuur…. de wetlands fungeren als een soort spons voor de bossen eromheen. Ze nemen het extra aan water op als het nat weer is, en in droge periodes geven ze vocht af aan de bossen, waardoor die er prachtig groen uit blijven zien! Super…. Aangekomen bij Shallow Bay ging ik even lekker zitten op een van de boomstronken daar om even een broodje te doen. En daarnaast genieten van de omgeving, een mooie grote baay, met her en der wat eenden, riet, en bergen in de verte. Het bleef ook erg rustig, naast een paar mensen die ik onderweg was tegengekomen, had ik de baai helemaal voor mij alleen. Heerlijk genieten dus! Vervolgens weer 1.5 uur terug gelopen naar de Rainbow Reach, en daar even tijd genomen voor weer een broodje en wat drinken en een hoognodig wc-stopje, want onderweg kom je weinig toiletten tegen (lees: geen toiletten)! Daarna weer doorgelopen, weer de brug over en ditmaal rechtsaf voor de weg naar de Control Gates van Lake Te Anau. Dit duurde zo’n 2.5 uur, en pnderweg weer veel mooie plaatjes kunnen schieten. Ook waren onderweg veel ratten en wezelvallen langs de weg te vinden, om de overpopulatie een beetje in te dammen. Die beesten eten namelijk een beetje teveel van de natuurlijke omgeving, zoals eieren van zeldzame vogels enzo… Dus is het hoognodig om ze een beetje in de hand te houden! En dat lukt, gezien de resultaten. Ik heb ook nog een ‘volle’ val gezien, en steeds als ik weer die foto zie denk ik: ach gussie…. Maar toch, het is nodig! Toen ik eindelijk bij de Control Gates aankwam moest ik nog zo’n 40 minuten langs het meer lopen om bij het Holiday Park aan te komen…. Pfff…. Wat een dag…. had werkelijk geen puf meer…. Die laatste kilometers gingen werkelijk erg moeizaam…. het is ook niet niks om ff ruim 6 uur (heuveltje op, heuveltje af) te lopen…. En dat terwijl ik hier wel regelmatig ‘oefen’, door van het Holidaypark naar de Control Gates te lopen en weer terug… Is toch zo’n 1.5 uur lopen in totaal. Maar goed, ik was helemaal af toen ik dus eindelijk weer in mijn kamertje aankwam… Dus op mijn bed geploft en zo in slaap gevallen…. Nog wel even wakker geworden voor wat eten en daarna eigenlijk heel weinig meer gedaan voordat ik echt ging slapen…

De volgende dag ging om 08.00u mijn telefoon! Had ik even ‘besteld’ thuis: dat ze me zouden bellen, zodat ik mijn kleine zussie even kon feliciteren met haar verjaardag! Want ja, door het tijdsverschil was het daar nog wel 1 maart en was mijn zussie nog jarig! Dus gezellig even met iedereen zitten babbelen, heerlijk om hun stemmen weer te horen. Paps vertelde me dat ze zo mooi via Google Earth kunnen zien waar ik precies zit, lachen toch? Maar goed, ik moest die dag ook weer aan het werk, dus kon ik geen uren blijven babbelen. Na weer een paar dagen werken had ik maandag en dinsdag weer lekker vrij, dus kon ik maandag even een tripje regelen naar Milford Sound, een van de fjorden hier in het zuiden. Via tracknet, dus kon ik de trip die normaal 120.- NZ Dollar (dus 60 euro) kost gratis doen!!!

Dus dinsdag vroeg mijn bed uit (voor 7 uur, voor het eerst weer eens in weken…), want om 7.45u zou de bus vertrekken naar Milford Sound. Gezellig voorin gaan zitten, naast de buschauffeur Kerry, die me al kende omdat ik de bussen dus af en toe was. Met een prachtige zonsopkomst op weg gegaan, maar het bleef nogal nevelig en verder onderweg begon het zelfs te miezeren. De eerste stop was bij de Mirrorlakes, die inderdaad alles van de omgeving mooi weerspiegelden in het water! Erg grappig was het bordje van de Mirrorlakes, die dus ondersteboven-achterstevoren boven het water hing, waardoor je dus gespiegeld in het meer kon lezen wat erop stond…! Dichter naar Milford toe begon het steeds meer te regenen, dusse: Lucky me!!! Huh, lucky?? Ja: Lucky me!!! Want door de regen-val, waren er dus ook meer watervallen (duh…)!!! Geweldig om te zien, al die waterstromen langs de bergen! Om bij Milford te komen, moet je door de Homertunnel, dit is een eenrichtingsverkeer-tunnel door een berg, die elke 15 minuten de andere kant laat gaan. Het was wel een beetje een bumpyroad door de tunnel en ook de wanden waren niet mooi getegeld zoals de Coentunnel, maar mooie ruige wanden van de rotsen. Toen we in Milford aankwamen werden de tickets van de boot geregeld en na een kwartiertje konden we de boot van de Encounter-cruise op. Door de regenval (en gelukkig later miezerregen) was het uitzicht niet scherp, maar juist prachtig dramatic door alle nevels…. Mooie foto’s kunnen maken dus van die hoge bergen om de fjord heen die steeds vager werden door de nevels. Foto’s volgen binnenkort!!! Ook nog een prachtig zeilschip gezien van zo’n 30 a 40 meter lang (oftewel 100 tot 120 feet,πŸ˜‰ ) en nog een paar dolfijnen in de verte en wat zeehonden op de rotsen. De crew van de boot bestond naast de mannetjes in de cabine uit twee goofballs / wacko’s, oftewel mafketels die de catering verzorgden. Een aantal keer vaarde de boot richting een waterval (vandaar dat het de Encounter heette…) en gingen zij dus in hun t-shirtjes voor op de punt staan en probeerden zoveel mogelijk mensen ook op de punt te krijgen… lekker onder de waterval dus… Dus ook ik maar een keertje gedaan… Gelukkig konden we wel dikke regenjassen gebruiken, dus met zo’n ding aan op de punt gaan staan… Helaas hiepl dat toch niet veel, want via de kraag liep het water toch naar binnen en was ik nog tot aan mijn ondergoed nat…. hahahaha! Maar goed, wel veel lol gemaakt dus! Na ruim 2 uur op de boot zat de trip er weer op en gingen we dus bus weer in. Toen nog een paar stopjes gemaakt onderweg terug naar Te Anau. Een stopje bij de Chasm, een speciale waterval die over softstone gaat, en dus door de wrijving van het stromende water over die stenen steeds van vorm kan veranderen. Mooi om te zien dus! Onderweg begon het net een beetje op te klaren en ik dacht net: ‘he de zon lijkt weer door te breken’, toen we over de Sunny Creek reden, hm toeval??πŸ˜‰ Toen nog een stopje bij Hollyford Camp, waar vroeger de mannen verbleven die aan de weg naar Milford werkten. Daar waren grappige bordjes te zien die de weg aangaven, je zal het wel zien op de foto’s… Daarna weer door naar Te Anau, maar niet zonder slag of stoot of schaap…. Want opeens liepen er honderden schapen over de weg! En rond een uur of 5 kwamen we weer in Te Anau aan, helemaal rozig van het dagje (en de schapen tellen), dus ‘s avonds weinig meer gedaan.

Verder weer lekker aan het werk geweest. Alleen, mijn bazin denkt zeker dat ik superwoman ben ofzo… Ik sta voor volgende week voor 9 dagen achtereen ingepland…. Hmmm…. Denk dat dat een beetje teveel van het goeie is… Ga ff regelen dat het wat minder wordt…
Β 

Veel liefs,
Maaik

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

