Bloemetjes plukken en bruidsfoto’s maken in Rotorua

Hoi iedereen,
 
ja daar ben ik weer even. De laatste weken ben ik alleen erg druk aan het werk geweest en heb dus niet al teveel meegemaakt. Maar ja, voordat jullie denken dat je toch wel aan de ‘onderkant van de aardbol’ eraf kan vallen, weer even een update van mij!
 
Ik ben dus nog steeds in Rotorua, aan het werk in de gerbera’s. Het werk is erg leuk en lekker relaxed! 3x per week plukken, paar keer bloemen inpakken en de rest van de dagen vullen we met het schoonmaken van de planten en oude plastic potten (zodat die voor de nieuwe planten gebruikt kunnen worden in september). Het werken voor Connie en Harald is erg leuk en ik heb ook erg gezellige collega’s. Voornamelijk kiwi’s uit de omgeving, waaronder een dove dame, genaamd Zane. Zij is werkelijk erg grappig, ondanks dat het communiceren dus wat moeilijker verloopt. Je moet haar aankijken zodat ze kan liplezen en dan alle woorden duidelijk articuleren en zij probeert ook zo duidelijk mogelijk te praten, wat dus erg lastig is als je nooit gehoord hebt hoe woorden moeten klinken. Maar toch, op een bepaalde manier (ze doet me een beetje denken aan mr Bean, op een goeie manier hoor!) kan ze erg grappig zijn. Daarnaast leer ik ook wat gebarentaal van haar, zodat ik thanks en sorry (als ik bijvoorbeeld weer eens wat water loop te spatten als we potten aan het wassen zijn) kan zeggen in gebarentaal. Ik weet inmiddels ook wat Holland is: twee handen vanaf je voorhoofd naar buiten bewegen, alsof je een traditionele zeeuwse muts (je weet wel, zo’n wit kapje) uitbeeldt. En Nieuw Zeeland is: de snavel van een kiwi, dus met je hand vanaf je neus een boog naar beneden maken. En dan Rotorua: met je handen een soort bubbelende beweging maken, zoals het bubbelen in de modderpoelen (plopplop). En dan Polen: je ene arm in 90 graden en dan met je andere hand een spierbal erop uitbeelden. En Italie: je hand in de ‘capisce’-beweging. Erg grappig om te leren, maar toch ook wel lastig hoor. En dan te bedenken dat gebarentaal niet eens internationaal is. Ik dacht altijd dat gebarentaal internationaal zou zijn, dat elk land wel dezelfde bewegingen zou hebben. Maar nee, Zane legde me uit dat ze in Amerika bijvoorbeeld alles met slechts 1 hand doen. En dat vond Zane ook wel erg lastig.
 
Verder heb ik dus geleerd wat Polen is, omdat ik een Poolse collega heb, Anna. Zij is ook sinds december in Nieuw Zeeland (daarvoor ook in zuid-oost Azie, maf dat we elkaar niet eerder zijn tegengekomen) en sinds 4 maanden zwanger van haar Tsjechische vriend, Lubosz. Gezien dat feit hebben ze hun reisplannen wat veranderd en besloten om naar Ierland te gaan om het kindje daar geboren te laten worden. En tja, ivm verzekering (Anna kan natuurlijk steeds minder werken en straks helemaal niet meer), en uiteraard ook uit love, is het handiger als ze als man en vrouw daarheen gaan. Dus vorige week hadden ze besloten om dan maar te trouwen. Dinsdag besloten en zaterdag trouwen. Tja dat kan gewoon hier in Nieuw Zeeland (neehee, heb zelf geen gekke plannen hoor…). En ja, dan wordt het bijna zaterdag en moeten ze nog een paar dingetjes regelen, zoals: wie maakt de foto’s?? Hm, verleidelijk… Ikke: Ehm Anna, ik wil niet opscheppen, maarre mijn foto’s lukken altijd best aardig en iedereen reageert altijd erg enthousiast erop. Ik wil best de foto’s maken? Ja, goed idee! Dus: Maaike als bruidsfotograaf!!! Dus zaterdag rond een uur of half drie richting de Redwoods Forest (nog zoiets: je kan overal trouwen hier!!! al wil je op de hoogste berg of midden op Lake Taupo trouwen, zolang het maar van te voren vastgelegd is en je kan het daarna niet meer wijzigen) en bij de auto met ballonnen (herkenningspunt) mijn karretje ook neergezet. Daar stonden Anna en Lubosz al helemaal klaar om rond 3 uur te gaan trouwen. De ambtenaar kwam eraan en verder nog wat collega’s van Lubosz en Harald, Connie en hun dochter Marieke met een vriendinnetje waren er ook bij. Achteraf had Anna niet bang hoeven zijn dat er geen foto’s gemaakt werden, want iedereen had wel een camera mee. Maar ik was toch de hoofdfotograaf die wat kiekjes apart had genomen en dichterbij de ceremonie mocht staan. De bruid had verder aan alles gedacht, zelfs een reservepanty zat in haar tasje, die ook wel nodig was, want bij het struinen door het bos voor wat foto’s had ze toch haar panty wat gescheurd. Dus gauw in de auto even de andere aan gedaan. Ook had ze zelf een mooi boeketje gemaakt, uiteraard met gerbera’s van PlentyFlora. De ambtenaar hield een mooi praatje, en had wat problemen met het uitspreken van de Poolse en Tsjechische namen, maar dat mocht de pret niet drukken. Rond 15.15u mochten Anna en Lubosz zich man en vrouw noemen! De foto’s staan overigens in een mooi albumpje aan de rechterzijde van mijn site, veel kijkplezier! Na de ceremonie ben ik samen met Marieke en vriendinnetje meegegaan met het bruidspaar en wat andere gasten naar het Belgisch cafe en daar nog even een borreltje en een hapje gedaan. Toen was het toch echt tijd om de meiden weer richting huis te brengen. ‘s Avonds kreeg ik nog een smsje van Anna, of ik nog zin had om naar een andere pub te gaan, met haar, Lubosz en Wane, een vriend van hun (een boom van een Maori). Nou ja, gezellig!!! Dus ik weer richting Rotorua gegaan en daar een gezellig avondje met zijn vieren gehad in de Hennessy’s en de Pig&Whistle, waar live muziek was. Helaas kon ik het niet al te laat maken, want zondagochtend moest ik weer aan het werk, bloemen inpakken.
 
Verder even wat Kiwi-info (oftewel, dingetjes over Nieuw Zeeland). De Nieuw Zeelandse zenders zijn veeeeel beter dan al die Nederlandse zenders bij elkaar, ze hebben er hier maar 3 (en daarnaast kan je eventueel een betaalpakket erbij nemen met tientallen zenders, maar dat is niet echt nodig) en dan nog is het soms moeilijk om te kiezen! Heel wat beter dan al die Nederlandse zenders die het toch voor elkaar krijgen dat er soms avonden zijn dat er ‘niks op de buis is’… en wat betreft het weer? Het is hier momenteel dus herft en dat is goed te zien aan de verkleurde blaadjes aan de bomen, ook weer prachtig. En je merkt nu toch echt dat de winter onderweg is. En dan dus niet door sneeuw en ijs enzo, maar gewoon dat het vooral buiten de zonne-uren erg koud is. Dus ‘s avonds als het zonnetje onder gegaan is, begint het erg frisjes te worden en zet ik het gaskacheltje in mijn cottage maar weer aan. En dan ‘s ochtends…. brrrrr!!! ik kleed me soms al half aan terwijl ik nog onder de dekens lig, zo koud kan het dan zijn! Maar als het zonnetje dan begint door te breken, kan het overdag zo weer een graadje of 20 worden en zit ik na het werk lekker tussen de openstaande schuifdeuren van mijn cottage te zonnen… Ja, dat is nou een fijne winter! En daarnaast: ik hoef ‘s ochtends de raampjes van mijn autootje niet te krabben, omdat ik toch maar 100 meter hoef te lopen naar mijn werk… Dat is weer eens wat anders dan die 100 km naar Utrecht die ik vorig jaar nog deed…! En over vorig jaar gesproken: het is nu zo ongeveer precies (ehm, ja, bijna helemaal…) een jaar geleden dat ik 3 baantjes afwees en besloot om er maar eens lekker tussen uit te gaan…. Wauw, wat vliegt de tijd toch!!! Zit je een jaar later zomaar aan de andere kant van de wereld te genieten! Een sprong in het diepe: helemaal zo gek nog niet!!!
 
Ja, ik ben nu zo ongeveer 6 dagen in de week aan het werk, alleen op zaterdag niet. En vandaag zomaar even lekker vrij omdat ze weer wilden spuiten in de kas. Dit weekend heb ik wel zaterdag en zondag vrij, ivm Queensday komende maandag (verjaardag van de Queen), dus ben ik van plan om dan weer even een uitstapje te maken. Ik ga even bedenken waar ik naar toe zal gaan…
 
Veel liefs,
Maaike
 
PS Paps en mams, hoe was Barcelona???
PS2 de beruchte donorshow van BNN heeft zelfs de Nieuw Zeelandse journaals gehaald… Echt heel maf om dat opeens op het nieuws hier te zien.

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

