My Ozzie-birthday en Fraser Island!

Jaja, even tussen wat trips door moet ik maar weer ff achter de pc kruipen. Was de afgelopen dagen niet bereikbaar omdat ik op Fraser Island zat. En morgen ga ik een boot op voor een 3 daagse zeiltrip. Dus dan nu maar even vertellen hoe mijn verjaardag hier in het buitenland is geweest!!
 
Maandag de 13e had ik eerst nog met Alexis ‘s avonds wat noodles en wraps gegeten (een erg lekkere combi, zelfs als je de noodles in de wraps doet!!! Tja backpacken = creatief met eten zijn…) en ondertussen keken we de voorrondes van Australian Idol, erg gelachen dus! Daarna nog even in de pub van de hostel meegedaan met een quiz. Althans, we zaten naast twee gozers die aan de quiz meededen, maar wij verschaften ze de meeste antwoorden… Helaas niets gewonnen…
 
En ja, toen was het dinsdag 14 augustus 2007!!! Mijn verjaardag die ik niet thuis maar in Australie zou vieren!!! Heel apart om dus op je verjaardag wakker te worden in een dorm-room met nog 29 andere backpackers… Mijn god, wat een idiote kamer, maar ach het was de goedkoopste… Alexis kwam me al snel feliciteren en we hadden even een ontbijtje weggewerkt. Toen door de stad gaan lopen. Eerst richting Southbank over de brug, waar Alexis me luidkeels durfde toe te zingen en ik zelf ook maar mee begon te doen: happy birthday to me, happybirthday to me, happybirthday dear me, happy birthday to me!!!! Whohooo, ik ben 28 en aan de andere kant van de aardbol!!! In Southbank wat rondgelopen en daar even een koppie koffie en uiteraard een taartje gedaan. Er stond namelijk wel een erg lekkere choco-taart in de vitrine.  Met de ober een beetje zitten geinen over hoe groot de punt taart moet zijn, en Alexis zei meteen: ja want het is haar verjaardag! Dus allebei een punt van die choco-taart besteld en een lekkere koffie (met hazelnoot-smaak.. jummie!!) en op het terrasje gaan zitten. Kwam die over dus aan met onze bestelling en in mijn taartje zaten 2 jaarsjes!!! lief he!!! hij stak ze meteen aan en kon ik tenminste een wens doen… hihihi!!! Die taart was nog eens heel erg lekker ook, jummmmm!!! Daarna waren we door de botanic garden gelopen naar het centrum van Brisbane en hadden we daar even wat leuke dingetjes gekocht, waaronder een leuk jurkje voor mijn. Wilde mezelf even tracteren op een leuke outfit voor mijn verjaardag. Toen even het internet gecheckt en ik zag diverse felicitaties in mijn mailbox, hier op mijn site en op de hyves-site! Heel erg leuk dat zoveel mensen aan me gedacht hebben!!! Dank jullie wel!! Toen gauw omgekleed en opgetut voor de avond. We waren werkelijk 2 hot chicks op pad hoor!!! hahaha!! Met Alexis eerst even een borreltje gedaan in de Tinbilly’s pub en daarna met de bus naar New Farm. Daar naar de Queens Arms gelopen en even aan de bar gezeten waar ik nog sjans had met een enorm lekkere (jummiejummie) gozer (jep, it’s my party and I sjans if I want to!!!😉 ). Ik kreeg ook nog even een telefoontje van thuis met de nodige felicitaties. Heerlijk zoals de telefoon (en internet) alles en iedereen zo dichtbij maakt. Ja, ik heb ze even lekker kunnen spreken en ze hadden me leuke nieuwtjes te vertellen allemaal, waardoor ik werkelijk een top-verjaardag had. Thanks, my darlings!!! Toen een tafeltje genomen en al snel kwamen met achternicht Chrissy en haar man JD aanlopen. Met zijn allen gauw even wat eten besteld voor de keuken zou sluiten. Heerlijk zitten kletsen over onze reisplannen, en dingen die we allemaal kunnen doen in Australie (lukt nooit allemaal in 1 jaar…). Toen kwam ons eten en vlot daarna kwamen Josh, LJ en een vriendin van LJ, Bec, ook binnen lopen. Ze waren echter net te laat om nog wat eten te kunnen bestellen. Alleen Josh moest nog wat eten, maar gelukkig kon hij mee eten met de pizza’s van mij en Alexis die groot genoeg waren (ook ook erg lekker). Na het eten nog even een wijntje gedaan en daarna gingen Alexis en ik te stappen in de Fortitude Valley. Diverse clubs ingeweest en ik liet regelmatig mijn ID zien, niet om te bewijzen dat ik ouder dan 18 was, maar om ze mijn geboortedatum te laten zien. En jawel, ik werd door een aantal mensen nog even gefeliciteerd ook, hahaha!!! Toen met de taxi weer naar de hostel. Daar nog even in de pub gezeten en toen was het toch echt tijd om richting bed te gaan. Wauw, wat een leuke verjaardag heb ik gehad!!
 
Woensdag moest ik echter weer op tijd mijn bed uit, aangezien ik moest uitchecken om 10 uur. Dit dus gedaan en bij het ontbijt weer even de mail en dergelijke gecheckt en ik zag dat ik nog meer felicitaties had gehad, heerlijk om te lezen allemaal!! Toen even de stad ingelopen en even geluncht en rond 2 uur de bus ingegaan om naar Mooloolaba te gaan (ja het is even 3 keer lezen en proberen uit te spreken en dan nog doe je het fout… maar ik heb m nu door…😉 ). Toen ik om 15.30 daar aankwam kwam al snel een jeep aanrijden met daarin Ann en Glenn Johnstone (die ik uit Vietnam ken) en ook Alexis. Zij ging op een eerdere bus dan mij en ze had blijkbaar al snel gevonden, want ik had haar een korte beschrijving gegeven van het stel. Met zijn vieren even een koppie koffie gedaan en lekker bijgekletst over de reis. Toen richting hun huis, hun zoon Kris weer gezien en daarna met zijn allen met een fles wijn even naar het strand gelopen. Ze wonen namelijk achter de duinen van een stuk heerlijk rustig strand en daar konden we dus mooi in de sunset (echter is de zee wel aan de oostkant uiteraard, maar toch mooie lucht boven het water tijdens de sunset) een borreltje doen. Geweldig zo dicht als zij bij de zee wonen, heerlijk! Bij hun thuis daarna heerlijk gegeten en even e.e.a. uitgezocht over dingen te doen in de omgeving en de busdienstregeling. Donderdag een beetje uitgeslapen, de was gedaan, en met Alexis ontbeten. Toen de bus naar Mooloolaba genomen en daar lekker rondgelopen over het strand en de pier. Het was werkelijk heerlijk weer. Nog wat krabbetjes en prachtige schelpen gezien. Verder nog wat etalages gekeken en geluncht bij de surfclub (klinkt leuker dan het is…). Daarna weer de bus richting huis en aangezien we onze halte hadden gemist, moesten we wat verder naar huis lopen dan de bedoeling was. Maar ach, ik had het erg gezellig met Alexis en we hebben enorm veel gelachen… (ook weer eens de slappe lach gehad… hahahaha) Met zijn allen toen gebarbecued en nog even geinternet. Op tijd naar bed gegaan, want we moesten Alexis vroeg afzetten in Maroochydore voor de bus naar Hervey Bay. Mijn bus daarheen zou pas om 15.30 gaan, dus ik had nog een dagje te gaan. Ann had die dag vrij, dus besloot ze mij rond te rijden in de omgeving. Vanaf Maroochydore waren we nog iets verder noordelijk gegaan en daarna de bergen in. Eerst een wandeling bij Mapleton National Park gedaan naar een waterval, die helaas opgedroogd was, maar toch een mooie wandeling. Daarna een wandeling naar een mooie waterval, die dus wel water had, en een meertje. Zou er zo in kunnen duiken, echt een prachtig meertje en dan met die waterval erbij..!  Toen in een English pub een honing-biertje gedaan en daarna door naar Patricks Bar (je naam is wel vaker op cafes te vinden, Pat…😉 ) waar we genoten van een koppie koffie met uitzicht over de apart gevormde Glasshouse Mountains. Die waren zo genoemd omdat kapitein Cook ze voor het eerst zag toen het regenachtig was geweest. De glinstering van de zon op de bergen deed het toen denken aan de kassen (glasshouse) in Engeland. Daarna nog even door een dorpje gewandeld en weer richting de oceaan gereden. Bij de surfclub van Caloundra een lunch gedaan en daarna zette Ann me af voor de bus naar Hervey Bay. Onderweg nog een diner-stop en toen in Hervey Bay aangekomen. Daar meteen mijn spullen in mijn kamer gedaan van de hostel en naar Alexis haar hostel gelopen. Met haar en wat mensen van haar hostel naar de bar gelopen die voor hun hostel zat en daar heerlijk gedanst, gedronken en gesjanst. Was eigenlijk niet mijn bedoeling om het laat te maken, maar ja, als het gezellig is, is het gezellig nietwaar? Door Alexis en een vriend van haar, Josef, was ik naar huis gebracht, hoefde ik tenminste niet alleen te lopen.
 
Ik wilde het dus niet al te laat maken, want zaterdagochtend ging mijn wekker erg vroeg… Moest mijn tas nog klaarmaken en om 6.30u in de hostelbar zijn voor de meeting voor de Fraser Island trip!  Daar dus kennis gemaakt met de rest van mijn groep: Sarah en Jason uit Engeland, Gemma ook uit Engeland, Dorothy en Mattias uit Duitsland en Paolo uit Italie. We moesten eerst een boodschappenlijst maken voor alles wat we nodig zouden hebben tijden onze 3-daagse trip daar. Daarna zijn Dorothy en ik de boodschappen gaan doen (waar we een halfuurtje voor hadden… mochten we te laat zijn, moesten we zelf een taxi naar de ferry regelen… whaaa…) en de rest werd naar de shop gebracht waar we de 4-wheeldrive-jeep kregen. Daar elkaar weer gezien en alles in en op de jeep vastgezet. Toen dus op naar de ferry en naar Fraser Island. Op de ferry kwam ik ook Alexis weer tegen, dus het was erg gezellig. Na ongeveer 45 minuten kwamen we aan op het eiland en daar begon het ‘echte’ rijden… Zandwegen, hobbels en kuilen… Op een gegeven moment kwamen we zelfs vast te zitten in het zachte zand en moesten we de auto uitgraven. We besloten dus maar om een andere route te proberen. Echter een andere auto die ook diezelfde eerste route probeerde kwam ook vast te zitten. Dus hadden we die ook maar geholpen om eruit te komen. De andere weg ging inderdaad beter en na een tijdje rijden kwamen we aan bij Lake Wabby. Daar eerst even wat broodjes klaargemaakt en geluncht. Toen een korte wandeling naar het uitkijkpunt van Lake Wabby. Het is een klein meertje met een grote woestijn ernaast. Waarschijnlijk was die woestijn ook ooit onderdeel van het meer geweest, maar in de loop der jaren dus opgedroogd. Ik had echter ook gehoord dat het meertje zelfs 15 jaar niet bestaan had vanwege grote droogte. Maar goed, er was nu wel weer een meertje te vinden dus. Daarna doorgereden richting het strand aan de oostkant. De rest van de route was bijna alles over het strand, op 2 kleine stukje na waar we even terug de duinen in moesten. Op een van die 2 stukjes zagen we nog een touringbus die hellend in het zand hing… mijn god, je zal er maar ingezeten hebben!!! De bus werd gelukkig er al uit geholpen door een shovel. Op het strand hadden we nog een stopje gemaakt bij het scheepswrak Maheno, die daar al sinds 1935 aangespoeld lag te verroesten. Het was wel een mooi gezicht, zo’n machtig groot schip dat overgeleverd is aan de krachten van de natuur. Rond 16.00u waren we in Beaches Basecamp en daar hebben we de tenten opgezet. Toen even een borreltje gedaan met zijn allen en gebarbecued. Daarna nog een paar biertjes gedaan en op tijd richting bed. We hadden echter nog niet gezien waar we zoveel voor gewaarschuwd waren: dingo’s! Die wilde honden leven op Fraser Island en je moet er erg voor uitkijken geloof ik! ‘s Nachts nog even met Gemma richting het toiletblok geweest aangezien ze erg nodig moest  en je niet alleen mag lopen (vanwege de dingo’s dus). Nog steeds geen dingo gesignaleerd… Wel aardig kunnen slapen, voor zover je dat kan zeggen over het slapen op een dun matje in een tent. Met zijn allen ontbeten, nadat we de kakkerlakken van ons eten af hadden geschud…. Alles wat open was hebben we maar weg moeten gooien, je weet maar nooit waar die beesten allemaal gelopen hebben! Rond 9.30 zaten we weer in de Jeep op weg naar Indian Head. Daar de auto met moeite op een parkeerplek kunnen krijgen en verder maar gelopen. Eerst maar richting de Champagne Pools gegaan, wat ongeveer 4 kilometer lopen was over het strand. Let wel: het zachte strand! Zelfs het natte zand was erg zacht om op te lopen, het leek wel drijfzand! We hadden ook nog een auto uit het zand moeten krijgen die helemaal vast zat. Met onze groep en nog een andere groep hebben we geholpen om die mensen wee op gang te krijgen. Echter zagen we even later dat ze wederom vastzaten… Hm, niet zo’n goed idee om over dit stuk strand te rijden… Waren wij even blij dat we dat niet gedaan hadden. Maar het was eveneens een zware wandeling en we hoopten beloond te worden met de prachtige Champagne Pools. Helaas… Het viel nogal tegen, het waren slechts wat rotsen in de zee die een circel vormen met het strand en hierdoor een soort van zwembad veroorzaken. De golven die vanaf de oceaan in dit bad dan komen veroorzaken een bruisende werking in het water, alsof het champagne is. Maar ja, of het nou kwam omdat het zonnetje niet scheen, of dat het tij niet goed was (bij eb misschien beter?), het was niet zoals we hoopten. Dus weer teruggelopen naar Indian Head en daar die rots opgelopen. Dit is een prachtige hoge klif waardoor je een mooie uitzicht hebt over de oceaan en als het leven daar. We hebben dus enorm veel beesten gezien: walvissen, dolfijnen, rifhaaien, schildpadden, pijlstaartroggen en ook nog een stel zee-arenden! Wauwie!!! Helemaal leuk zoals de groep dolfijnen (ik zag er wel 45 tegelijk!!) een soort van showtje weggaven in de golven! Prachtig!!! Toen geluncht bij de jeep en even moeten wachten voordat we weer de parkeerplek afkonden aangezien er nog wat mensen vastzaten in het zand van de op- en afrit. Toen naar Eli Creek gereden en daar heerlijk in het heldere zoetwater van de bron richting zee gedreven op de stroom van de beek. We kregen ook nog een muffin van een buschauffeur die teveel muffins had voor de groep die hij meehad die dag. Jummie! Daarna weer richting Basecamp gegaan, en wederom wat gedronken en de pasta bolognese klaargemaakt. Die avond vroeg naar bed gegaan (ivm een vroege wekker de volgende dag), maar midden in de nacht werd ik wakker gemaakt door Gemma en Paolo die een dingo hadden gezien op hun tocht naar de wc! Whaaa!!! ze bestaan dus echt! Later dachten we nog dat de dingo langs de tent liep. Gelukkig wel weer lekker geslapen. Maandagochtend dus om 06.00u op, aangezien we om 7.30 moesten vertrekken, en voor die tijd moesten we allemaal ontbeten hebben, de lunch klaargemaakt hebben, de tent afbreken en alles in en op de jeep vastzetten. Dat was volgens plan helemaal gelukt en we zaten inderdaad in de jeep om 7.30 om via het strand naar het zuiden te rijden. Eerst nbog even een korte fotostop bij de Coloured Sands, zandduinen die dus uit verschillende kleuren zand bestaan. Daarna naar een mooi meer gegaan. Het was echter nog wat regenachtig (had de nacht ervoor constant geregend… zit je daar in je tentje…), dus we bleven niet lang. Toen nog een ander meer bezocht en daarna doorgereden naar Central Station. Nee dit is geen treinstation, maar een vroeger werk-station. We wilden een 20minuten wandeling maken langs een beekje, maar we hadden ergens een brug over gestoken en bleken dus op weg te zijn naar Lake Basin. Ach ja, waarom ook niet… 2.6 Km later waren we er dus eindelijk. En moesten we dezelfde weg weer terug… Oeps, maar gelukkig was het wel een erg mooi meer, met een mooie groene kleur. Terug bij de jeep even geluncht en daarna naar Lake MacKenzie gereden, het bekendste en mooiste meer van het eiland. En dit was inderdaad zo. Prachtig blauw water en het zonnetje begon zowaar te schijnen toen we daar waren. Dus gauw de bikini aan en het water in!!! Heerlijk even gezwommen in het koude water, wat na een tijdje eigenlijk wel lekker aan voelde met de hete zon die scheen. Toen weer richting de jeep gelopen en terwijl ik met Gemma bij de toiletten stond te wachten zag ik een hond. He wacht, dat is een dingo, bedacht ik me 3 seconden later! En inderdaad, het was een dingo!!! Yeah!!! Heb ik tenminste een dingo gezien. Ja , je wordt aan alle kanten gewaarschuwd, want het blijven wilde beesten uiteraard. Je mocht ze niet voeren of met eten lokken. Ook eten achterlaten was ten strengste verboden. En als je er eentje zou zien, moest je stil staan met je armen gekruist. Allemaal waarschuwingen en het leek wel heel erg eng te zijn allemaal. Maar toen ik deze zag, voelde ik me helemaal niet bedreigd. De dingo liep gewoon rond als een hond op zoek naar een happie eten en aangezien ie dat niet vond liep ie weer de bossen in. Daarna dus de jeep in, allemaal helemaal blij omdat we nu allemaal een dingo hadden gezien!! Met de jeep reden we naar de ferry en gingen we weer naar het vaste land. De jeep naar de shop teruggebracht en helaas hadden we schade gereden…. Helemaal niets van gemerkt of gezien, maar blijkbaar hadden we een tak geraakt die de zijkant van de jeep had beschadigd. Behoorlijk… een deuk en een scheur… Tja en dan wel verzekerd, maar wel met een eigen risico van 1000 dollar…. verdeeld over ons 7… Elk moesten we dus 140 dollar ophoesten… Even een domper, maar ach, we lieten ons plezier er niet door vergallen, daar was de trip te leuk voor geweest. In de hostel nog even wat gegeten en daarna met Alexis nog wat geborreld. Zij had ook een mooi weekend gehad op Fraser.
 
Vanochtend heb ik mijn tassen weer ingepakt en heb met Alexis op het strand gelegen, geluncht en besloten dat ik dus mijn weblog weer moest uitdaten… Bij deze dus, zijn jullie ook weer helemaal op de hoogte! Ik ga vanavond met de nachtbus (hopelijk kan ik wat slapen…) naar Airlie Beach om dan morgen om 14.00u uit te varen naar de Whitsunday eilanden!!! Het is een driedaagse trip en dus weer 2 overnachtingen daar, dus ik ben benieuwd hoe het gaat worden! en als het goed is, ga ik ook eindelijk weer duiken!!! Joehoe!!!! Great Barrier Reef, here I come!!!
 
Veel liefs, Maaikie
 
PS nogmaals: iedereen die me heeft gefeliciteerd: dank je wel!!! Ik voelde me heel erg jarig hier in Australie!!! :-)))
 

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

