India!!! (Nederlands) (for English, see above)

Daar zijn we dan, in India!!! We hadden een lange vermoeiende reis die in totaal veel te lang duurde…. Donderdagochtend de 15e stonden we vroeg op om met de bus naar Füssen te gaan, daar de tein te nemen en dan naar het vliegveld van München te gaan. In onze eerste vlucht vond ik (Maaike) een verrassing op mijn stoel van Brad… Een prachtige ring!!! Nee, geen aanzoek hoor, maar gewoon een prachtige ring. Het is een zilveren Moebiusring, die staat voor inner en outer beauty en everlasting love…. zucht…🙂 Maar goed, daarna hadden we dus een flinke reis te gaan. Het was zo’n 6.5 vliegen naar Dubai, en de service van Emirates was erg goed. Prima eten, en leuke filmkeuze. De film The Number 1 Ladies’ Detective Agency is erg leuk (beter dan het boek!). In Dubai moesten we ongeveer 4.5 uur wachten en gelukkig hadden we fijne ligstoelen gevonden om in te relaxen. Maar ja, niet echt om te slapen, want we wilden onze vlucht ook niet missen! Dus moe stapten we om 04.00 het volgende vliegtuig in, dat ons naar New Delhi zou brengen. Bij aankomst in India moesten we door een griepcontrole heen (aangeven dat je je niet ziek voelt en waar je de afgelopen 6 dagen bent geweest, en ze hadden een infraroodscanner zodat ze konden zien of je misschien koorts hebt). Vervolgens gingen we met een bus van het internationale vliegveld naar het nationale vliegveld. Ook daar wachtten we weer 5 uur op onze volgende vlucht en kwamen we om 16.00 aan in Gaggal airport. Toen nog eens 45 minuten met de taxi en eindelijk waren we in MacLeod Ganj, de woonplaats van de Dalai Lama in ballingschap. Helaas waren we te laat om ons nog in te schrijven voor de teachings, maar we zouden het wel kunnen volgen, dan wel buiten in plaats van in de tempel. Nou, dat maakte niet uit, we zien de Dalai Lama dan even goed via een tvscherm en ook persoonlijk als hij langs loopt. Na al dat gereis en geregel wilden we een fijne kamer, maar in de guesthouse naar keuze was alles bezet, behalve een kamer zonder eigen douche en toilet. Nou nee, voor deze eerste nacht willen we wel graag eigen badkamer! Dus dan maar naar een wat duurder hotel die voor ons een goede kamer had. Na heel even wat rondlopen en dineren in het stadje, gingen we op tijd naar bed en werden we pas weer om 9.30 wakker de volgende ochtend.

Na de verhuizing naar het andere guesthouse (Kunga) hebben we een aantal dagen ons vermaakt met shoppen (lekker goedkope t-shirts etc. We hadden bijna niks mee hier naar toe, alleen de kleren aan onze kont!), films kijken (in een restaurant naast ons toonden ze Kundun), lezen (The four noble truths, waar de lezingen over zouden gaan. Weten we tenminste waar ze het over hebben) en proberen niet ziek te worden! Nou dat laatste was aardig gelukt, we hebben tot dusver nog steeds geen Delhi-Belly opgelopen, slechts af en toe wat race-kak, maar dat is normaal. Tevens liepen we veelal over straat met onze vingers in de oren. Ten eerste vanwege het getoeter op straat (we snappen nog steeds niet hoe die auto’s nou door die straatjes elkaar kunnen passeren, maar dat getoeter helpt blijkbaar goed!) maar ook vanwege Diwali. Dit is het festival van het licht, en moet blijkbaar gepaard gaan met flink wat vuurwerk… En dan bedoelen we dus 100.000 klappers en andere luide knallen. Mochten we in de toekomst weer naar India gaan, dan zeker niet rondom Diwali!

Op 20 oktober begonnen de teachings. Elke ochtend stonden we vroeg op om op tijd in de tempel te zijn. Het was gelukkig niet al te druk en we konden vlot door de veiligheidspoortjes. Iedereen werd gefouilleerd, want je mag naast wapens (uiteraard) ook geen fototoestellen of andere opnameapparatuur meenemen. Daarna vonden we een fijn plekje in de schaduw en hoorden we vanuit de tempel al de mantra van Compassie (van de huidige Dalai Lama): Om Ma Ni Padme Hum. Dit betekent: Heil aan de juweel in de lotus, wat een metafoor is voor de compassie (medeleven) die in elk levend wezen bestaat. Rond een uur of half tien begon de hele menigte (niet al te krap zitten gelukkig) te bewegen en zagen we de Dalai Lama met zijn gevolg langs lopen. Wat een prachtig moment. Het is zo’n bijzondere, indrukwekkende man, en wij hebben hem in het echt gezien!!! Wauw!!! De teachings (in het gebrekkige Engels van His Holiness) waren bijzonder om mee te maken, maar niet alle stukken waren voor ons makkelijk te bevatten. Je moet daarvoor echt een Boeddhist zijn. Maar toch, het was interessant toen hij het over wetenschap en Boeddhisme had, en ook hoe hij vond dat iedereen zijn eigen geloof moet vinden, of dat nu Christendom, Islam of Boeddhisme is. Tussen de teachings door kregen we thee aangeboden door monniken en nonnen. Eindelijk hebben we de echte Tibetaanse buttertea gehad! Nou, dat is dus echt thee met boter. Waarschjnlijk heel erg nuttig in – 30 graden en hoog in de bergen, maar niet als je in de zon en beschut tussen bomen zit. Op de tweede dag was een vraag en antword gedeelte en de grappigste vraag die we hoorden: Wat moet je doen als je je slaperig voelt worden tijdens de teachings?? (gelach alom) Antwoord van de Dalai Lama: Geniet ervan! Als je je verveeld voelt, val dan gerust in slaap. Als je maar niet snurkt!!! (nog meer gelach uiteraard!) Echt geweldig zoals hij op dit soort vragen gewoon een antwoord geeft en niet ge-ergerd de vraag negeert en verder gaat. Al met al was het erg geslaagd om de teachings mee te maken en vooral om de Dalai Lama te zien.

Tijdens ons verblijf in Macleod Ganj hebben we ook kennis gemaakt met 2 monniken die gevlucht waren uit Tibet, Sitoun en Sangye. Het is een ding om een verhaal te lezen van iemand die gevlucht is (Het boek Child of Tibet, Soname Yangchen), maar om het verhaal live te horen van iemand die he heeft meegemaakt. Kippenvel… 25 dagen door sneeuw in het donker lopen met weinig voedsel en geen water (ijskoude sneeuw drinken) en hopen dat je niet ontdekt wordt. Wat moeten wij toch blij zijn dat we in een vrij land leven. Ook het zien van de documentaire film Murder in the snow (over het afschuwelijke grens-regime van de Chinezen) deed ons dit weer realiseren. Ook was er bij de Tibetan Children’s Village een dankbaarheidsdag waar iedereen heen kon om dit te zien. Hier deden de kinderen van Tibet, die hier als vluchtelingen leven, een voorstelling en dansje en bedankten India.

Daarna zijn we naar Bir gegaan, waar Brad wilde gaan paragliden. Helaas is dit plan niet doorgegaan vanwege een aantal redenen. We hoorden bij aankomst dat er diverse ongelukken waren gebeurd, zo ongeveer dagelijks was er wel iemand die zijn been of rug brak en ook zijn er in de afgelopen tijd een aantal paragliders verdwenen op lange vluchten. Nu ging Brad geen lange vluchten maken, maar toch… Nee, dan liever verstandig: helaas geen paragliden hier. De volgende dag gingen we nog wel naar de berg in Billing. En de rit er naar toe was niet echt geweldig…. 45 minuten langs afgronden racen en toeteren… En dan te bedenken dat we een prima chauffeur hadden! (Beter dan die we van MacLeod Ganj naar Bir hadden, wat een eikel… tot 2 keer toe reden we over de verkeerde weghelft recht op een aanstormende bus af!!! Whaaaah!!!)

Momenteel zijn we nog in Bir aangezien we een prima guesthouse hebben met een geweldige gastheer, Tenzing, en ook een goed restaurant (we zijn er nog niet ziek van geworden). Tenzing heeft ons meegenomen naar zijn klooster waar we het geluk hadden om een heuse Mandala te zien. Dit is een zand-tekening die in dit klooster 5 keer per jaar wordt gemaakt. (meer info: http://www.mysticalartsoftibet.org/Mandala.htm) Heel bijzonder dus om te zien! Aan het einde van de dag was de Mandala af en we konden net 1 foto maken, voordat ze ons wegstuurden, want ze begonnen met een ceremonie.

En nu wachten we op onze vlucht naar Nepal. We vliegen daar op 2 november naar toe, dus we hebben alle tijd om naar MacLeod Ganj terug te gaan en daar vandaan naar Kathmandu te vliegen. Weer een volgende stap in onze reis, zin in!!!

Veel liefs, Maaike en Brad

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to India!!! (Nederlands) (for English, see above)

1. Tessa says:

Heey Maaike en Brad,Wat een verhaal alweer, maar heel erg leuk! De foto’s zijn ook erg leuk en mooi. Genieten jullie maar heerlijk daar in India en Nepal! Maaike misschien kom je Marit Vriend nog tegen in Nepal, want die is nu daarheen! Ik mail je later wel haar site.Veel liefs Tessa

2. Kim says:

Hey Maaike en Brad,Ik kom net terug van mijn vakantie Suriname en las jullie mail over India. Heb nog niet gelezen op deze site, maar wil jullie wel heel veel plezier wensen tijdens de reis. Jullie zullen veel mooie dingen zien denk ik!Liefs Kim S

3. Loi says:

Hey reizigers!Wat een verhaal zeg. Klinkt allemaal zo indrukwekkend. Wacht met spanning het volgende deel af.Liefs van Loitje