Laatste deel van de India/Nepal reis! (Nederlands) (for English see below)

Ja, eindelijk het laatste deel van de reis van India en Nepal. De laatste weken brachten wij door aan het strand en hadden we geen zin om in een internetcafe te zitten schrijven. En dan na thuiskomst waren we er niet echt aan toe gekomen om het verhaal te beëindigen… In elk geval: excuses, excuses, klaar daarmee! Tijd om het verhaal van de prachtige reis aan India en Nepal te voltooien!!!
Zo, het laatste verhaal was in Pokhara, Nepal, met het geweldige parahawking van begin januari. Daana dat brachten wij nog een week in Pokhara door waarin Maaike een beetje meer shopte (o.a. dvds voor slechts 30 eurocent… zelfs als slechts één van de 15 gewerkt zou hebben was het de moeite waard…), en Brad speelde golf bij een prachtige golfcourse. Het was vrij lastige, met de hole aan de overkant van een ravijn en dat soort dingen… Slechts 3 golfballen kwijt geraakt, in het ravijn, één ergens op fairway (werkelijk nergens meer kunnen vinden?) en één ging buiten de omheining van de golfcourse, maar toch, best goed gedaan! Brad deed ook nog wat meer paragliding. Voor wij weggingen hebben wij nog een keertje diner met een aantal van onze vrienden gehad, een aantal die we al kenden voor we naar Nepal kwamen en ook de nieuwe die wij daar hadden ontmoet. Het was weer leuk om nieuwe mensen met nieuwe verhalen te leren kennen, het blijft geweldig om te reizen!!!
Wij vlogen naar Kathmandu en ontmoetten met Raju van Curious Goat Travels (what’s in a name… maar zeker het is pakkende!!), een vriend van onze vriend Craig. Hij organiseerde onze taxi en een daytour voor de volgende dag. De dag dat wij aankwamen in Kathmandu reden we naar Nagarkot, een berg waar je een prachtuitzicht van het Himalayagebergte hebt. Onze chauffeur dacht het een rit van 20 km vanaf de rand van Kathmandu zou zijn, maar het was een 1.5 uur durende rit. En helaas was het vrij mistig en het Himalayagebergte was niet goed zichtbaar. Jammer… Al terugrijdende besloten wij direct ook naar Bhaktapur te gaan, een oude stad naast Kathmandu, aangezien wij toch al dicht bij die stad waren. Hoefden we de volgende dag niet meer helemaal die kant op te rijden. Bhaktapur was een mooie oude stad, met oude gebouwen en tempels en gaf werkelijk het gevoel van de middeleeuwen. We namen snel een paar foto’s en reden toen weer terug naar Kathmandu. Helaas was het spitsuur, dus duurde het eeuwen om terug te komen bij ons hotel, Tibet Guesthouse, in Thamel, een district in Kathmandu. Het hotel restaurant had heerlijk eten en zo hoefden we niet meer de deur uit om een happie te eten. De volgende dag hadden wij een rondrit in Kathmandu met Raju als onze gids. Wij reden eerst naar Pashupatinath. Dat is de plaats waar crematies op de oever van de rivier Bagmati plaatsvinden. Het was vrij indrukwekkend om een aantal crematies te zien met alle nodige rituelen eromheen. Wanneer de vader sterft, voert de oudste zoon de rituelen uit (zoals 3 keer om het lichaam op de stapel houtblokken lopen) en start de crematie, wanneer de moeder sterft is het de jongste zoon die het doet. Na de crematie, worden de as en het resterende hout in de rivier geduwd, om plaats te maken voor de volgende crematie. Ondertussen zagen wij wat jongetjes en mannen in de rivier rondsnuffelen om wat overgebleven sieraden en dergelijke uit het water te vissen, en verder stroomafwaarts deden wat vrouwen hun wasje in hetzelfde water waar de as ronddreef. Aan de overkant van de rivier speelden wat jongens voetbal… Het leven gaat door, zullen we maar zeggen… Na de zware emoties die wij in Pashupatinath hadden gezien, gingen we naar het Patan Durbar plein, een mooi plein met verscheidene tempels en standbeelden. Daarna was het tijd voor lunch, Raju van een restaurant waar zij werkelijk heerlijke momo’s hadden en dat was inderdaad zo. In plaats van de gewoonlijk gesloten kleine gestoomde deegpakketjes, waren die momo’s open aan de bovenkant (zie de foto’s) zodat we daarin de saus konden gieten. Het was echt smullen! Toen we weer door de stad reden, zagen we ladingen vuil overal. De stad leek eigenlijk wel een grote vuilnisbelt! Zonde toch! En naast het vuil, was er ook behoorlijk wat luchtvervyuiling van alle auto’s, brommers, bussen entrucks. Nee, niet echt om lang te blijven. Wij gingen toen naar Boudhanath Tempel, een Boeddhistische tempel, met daarnaast een Hindoestaanse tempel. Dat is hoe godsdiensten zouden moeten leven: naast elkaar bestaan!! Er waren veel aapjes daar die koekjes en andere restanten etenswaren aten. Er was ook een prachtuitzicht van Kathmandu en de vallei eromheen. Wij sloten de dag af bij Kathmandu Durbar Square waar we nog wat meer tempels zagen en ook paleis van Kumari Ghar, waar de Koninklijke Kumari verblijft. Kumari, of Kumari Devi, is de traditie van het aanbidden van jonge meisjes als manifestaties van de goddelijke vrouwelijke energie of devi in Zuid- Aziatische landen. Kumari wordt verondersteld om de lichamelijke incarnatie van een godin te zijn tot zij menstrueert, waarna gelooft men dat de godin haar lichaam vrijmaakt. Een ernstige ziekte of verlies van bloed van een ongeluk is ook reden om haar weer naar gemeenschappelijke status te zetten. Wij waren blij om zoveel van Kathmandu in één dag te bezichtigen, zodat we de volgende dag maar op 1 ding konden richten, de Everest Vlucht!!!
Ja, wij vlogen langs Mount Everest!! Het dak van de wereld, de hoogste berg boven zeeniveau, wij hebben het gezien met onze eigen ogen! Na heel vroeg opstaan om om 06.00u bij de luchthaven te zijn, moesten wij uiteindelijk tot 11.00u wachten tot wij eindelijk konden instappen. De reden? Mist… Ja, met zo veel mist kan er niet gevlogen worden, en ook zou het zicht van Mount Everest niet goed zijn. Dus na 5 uur wachten en kletsen met een vrouw uit Oostenrijk, stapten wij in en zaten we eindelijk in het kleine vliegtuig dat ons langs de bergtoppen van de Himalayas zou vliegen. Na het zien van diverse hoge pieken zagen wij haar, Mount Sagarmatha, zoals zij haar in het Nepalees noemen: Mount Everest!! Wij hadden genoeg ruimte in het vliegtuig om altijd bij een raampje te zitten en wij mochten zelfs in de cockpit om Mount Everest te bekijken. De rest van de dag deden wij niets meer om deze geweldige ervaring op ons in te laten werken. In de avond hadden we afgesproken met Maaike’s nicht Marit in een Italiaans restaurant waar wij haar op een lekkere maaltijd tracteerden. Zij werkt als vrijwilliger in Nepal, dus elk gratis maaltje past prima in haar budget!! Wij gaven haar ook het telefoonnummer van Craig in Pokhara, aangezien dat haar volgende plaats was om te werken, en wij hopen zij ook een prachtige paraglide vlucht kan maken.
Wij vlogen daarna weer terug naar India en begonnen daar een roadtrip. Het was niet echt het plan om van delhi naar Agra over de weg te gaan, maar aangezien alle vluchten vanuit Delhi waren geannuleerd wegens mist (echt dikke mist) moesten we maar met een taxi gaan. We hadden een mooie grote luxueuze taxi geregeld waar ook al onze bagage inpaste, om naar de stad van de Taj Mahal te rijden, Agra. De Taj zagen de we volgende ochtend. Het was een waar kunstwerk om te zien, een van de door de mens gemaakte wonderen van de wereld die we met onze eigen ogen gezien hebben. Weer eentje van onze lijst af kunnen strepen! We bewonderen het prachtige marmeren mausoleum van alle kanten en onze gids liet ons de verschillende soorten marmer zien waarmee gebouwd was. Ook waren er aan de buitenzijde optische illusies te zien op de pilaren die gewoon 4 vlakke zijden had, maar ster-vormig leken. Best indrukwekkend gemaakt. Onze gids van een officiele gids en kon ons alles over de Taj vertellen. Ook hield hij er wel van om onze foto’s te maken. Hij vroeg steeds weer om onze camera en wij werden neergezet voor de Taj Mahal om te poseren voor de foto’s. "O.k., leg je hand op zijn schouder, en ga zitten op zijn knie… ‘ – dat soort poses. Na de negentigste (nee, we overdrijven écht niet…) foto vonden wij het eigenlijk wel genoeg, maar nee, toch nog 2 foto’s erbij. Na de Taj bekeken wij onze foto’s op de camera en waar onze glimlach nog vrij spontaan eruit zag op de eerste 30 foto’s en zag het er behoorlijk bevroren uit op de laatste 60 foto’s… Vervolgens reden we door naar Jaipur, ook bekend als de roze stad. Wij konden het roze er niet echt vanaf zien, alleen de vervuiling van het vele verkeer. Misschien was het ooit heel erg roze, nu konden wij alleen een paar roodachtig gekleurde gebouwen vinden. In Jaipur wisselden we van taxichauffeur, zodat kon onze chauffeur weer terug naar Delhi kon rijden en dus gingen wij in Jaipur verder met Jai, een vriendelijke oude man. Hij reed ons direct langs een aantal forten die Jaipur rijk is. Opeens stopte hij en liet hij een man in onze auto instappen en Jai vertelde ons dat die man muziek voor ons zou maken. Wij dachten direct dat de heren er op uit waren om een extra fooi los te krijgen. Echter speelde de man voor ons een lied op een zeer speciaal instrument (het zag eruit als een kleine sitar met een korte hals, die van hout en leer was gemaakt en hij had kleine klokken op zijn strijkstok waarmee hij het instrument bespeelde), vroeg Jai de man om ons te zegenen. Jai vertelde ons daarna het volledige verhaal: De man was één van weinigen van zijn stam en volgens Jai was het zeer zeer speciaal om hem te ontmoeten, aangezien hij ons kan zegenen. De stamleden zijn ook zeer zeldzaam om te zien, Jai (ergens in de zestig) had in zijn hele leven nog nooit een van de stamleden gezien. Wow, zo ongeïnteresseerd als wij in het begin waren (je wordt het gauw zat om al die ‘vrienden’ van mensen te moeten leren kennen), zo geïnteresseerd waren we na de ervaring en voelden ons zeer speciaal. Het gaf ons ook het gevoel om toch meer open te staan voor dit soort ontmoetingen, aangezien je nooit weet wie je zomaar zou kunnen zegenen! Na een goede nacht in een leuk hotel (Chitra Katha, heel nieuw) reden wij de volgende dag rond in een tuktuk om wat bezienswaardigheden van Jaipur te bezoeken. Wij gingen eerst naar Jantar Mantar, een astronomisch observatorium van steen (vroeg 18e eeuws), het grootste en best bewaarde van de vijf observatoria die door prins Jai Singh II was gebouwd, een astronoom. Het was zeer interessant om te zien hoe zij diverse dingen zoals de positie van de sterren en de maan en zo met al die stenen beelden konden meten. Daarna gingen wij naar Hawa Mahal, het bekende plaatje van Jaipur, een paleis met alle kleine vensters en doorkijkjes. Het was onderdeel van het City Palace, en werd gebruikt om koninklijke dames toe te staan om het dagelijkse leven in de straat eronder te zien zonder gezien te worden, aangezien zij zich aan de strikte "purdah" moesten houden (gezichtsbedekking). Na de lunch besloten wij terug naar het hotel te gaan. Het rondrijden in Jaipur was best druk, er veel luchtvervuiling en het was ook behoorlijk gevaarlijk soms. Op een gegeven moment zat er een vrachtwagen bijna tegen Maaike’s mouw aan de rechterkant en stopte maar net op tijd. Hallo koplampen, recht in mijn gezicht… OK, tijd om bij het hotel wat te gaan relaxen!
De volgende dag vlogen wij naar Goa, waar wij een paar weken aan het strand doorbrachten. Wij hadden een mooi hotel recht aan het strand, in Arambol, in het noorden van Goa. Onze kamer was een hut bovenop het betonnen gebouw van het hotel en gelukkig voor ons had het een klamboe. Het was niet noodzakelijk voor muggen, aangezien het muggenseizoen voorbij was, maar voor de enorme kakkerlakken… Die enorme vliegende kakkerlakken, ja. Wij zagen ze gelukkig alleen de eerste nacht, maar nadat je die enorme monsters (ja, monsters zijn het!) over de klamboe ziet kruipen en rond de kamer ziet vliegenis dat geen prettig gevoel… ; -) Wij zagen ook een kleine slang op het balkon, dat Brad weg wupte met een stok, zo op het dak van het gebouw naast ons. De mensen daar begonnen onmiddellijk rond te kijken om te zien waar die dreun van kwam op hun dak en nadat zij rustig verder gingen met hun dagelijkse beslommeringen toen zij zagen wat voor slang het was, konden wij ook weer wat meer relaxen. Hoewel wij toch een keertje extra onder het bed keken en ervoor zorgden dat de klamboe echt aan alle kanten ingestopt was! Op het strand zagen wij gebruikelijk: zonnebadende mensen (inclusief een aantal vreselijke oude mannetjes die niets of slechts een string droegen), mensen die aan yoga of tai chi deden, hippies (Goa is een waar hippieparadijs, naast de trance-scène die er is, waarvan wij weer niet zagen in Arambol), en een paar koeien die hun handdoek zochten… Naast het bruin bakken ging Brad weer paragliden (en een hele lading zand uit zijn parachute halen aan het eind van de reis), hadden we allebei heel wat gelezen, lekker gezwommen in de zee, gebodysurfd (Maaike leerde het snel! Ze had een aantal goeie golven te pakken!) en het bewonderen van prachtige zonsondergangen tussen de palmbomen door. Een geweldige mamnier om een geweldige reis te beëindigen!!! En nu zijn we dus weer thuis, Brad in duitsland aan het studeren en snowboarden, en Maaike in Nederland aan het werken en tijd besteden met familie en vrienden. Gelukkig komt Brad volgende week wel lekker naar Nederland om wat tijd hier door te brengen!!
Bedankt voor het lezen van onze verhalen over onze avonturen in India en Nepal!!! Wij hopen u dat u net zoveel genoten heeft van het lezen als wij van het reizen!
Veel liefs, Maaike en Brad

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Laatste deel van de India/Nepal reis! (Nederlands) (for English see below)

1. C. says:

fijn dat jullie zo genoten hebben en weer veilig thuis zijn gekomen. Waarheen de volgende trip ?? Ik ga weer in de rugzak mee hoor! Groetjes Tante Atie.