The road around in Spain and Andorra… (in Nederlands, for English see below!)

We hebben weer een boel te vertellen aangezien we heel wat steden bezocht hebben, dus verdelen we het maar onder in wat paragraafjes om het lezen voor jullie wat makkelijker te maken.🙂

Empuriabrava
De laatste keer dat we blogden waren we in Empuriabrava, een plaatsje aan de Middelandse zeekust met vele kanalen en prachtige huizen eraan. Ze zeggen dat het de grootste bewoonde haven is van Europa, en we geloven het zo! Ook heeft Empuriabrava de grootste parachute-spring drop zone van Europa. Dus ging Brad natuurlijk springen (nee, Maaike wordt nog steeds panisch van het idee alleen al…) en natuurlijk ging alles helemaal goed. Na een paar daagjes daar besloten we weer verder te gaan en blijkbaar gingen we precies op het juiste moment, want op de dag dat we vertrokken was er teveel wind voor Brad om te springen en niet veel later zou er regen volgen. We zijn nog wel op een boottochtje door de kanalen van Empuria gegaan. We hadden gevraagd om een electrisch bootje, maar kregen een motorbootje en wilden niet lastig zijn en het alsnog veranderen. Hierdoor zaten we helaas het hele uur in de stank van de motor, vooral als we voor de wind gingen, niet zo fijn dus… Vlakbij Empuria is het plaatsje Figueres, waar we heen zijn gegaan om het Dali museum te bewonderen. De welbekende werken zoals Elastic Time waren er helaas niet, maar wel vele andere van zijn werken, en ook een aantal replica’s. Zeker een interessant museum om te zien! Onderweg naar Andorra reden we via Cadaques, een prachtig klein plaatsje aan de Middelandse Zee. Het deed ons een beetje aan Griekenland denken, met de wit en blauw geschilderde huisjes. Prachtig om te zien!

Andorra
Via Frankrijk (dus we reden een beetje terug op onze route) reden we naar Andorra, gewoon omdat we daar zin in hadden…🙂 Toen we het kleine landje inreden, was het interessant om te zien dat het zo anders was dan de buurlanden Spanje en Frankrijk. Het is echt een landje op zich. De landelijke omgeving was prachtig om te zien met dramatische bergen en hoge huizen, maar de hoofdstad, Andorra de Vela, was gewoon een ‘big city with bright lights’. In Andorra kan je belastingvrij shoppen, dus er waren veel winkels en verder niet veel interessants om te zien. Toen we de stad doorreden konden we niet gemakkelijk een plaats vinden om te overnachten, dus nadat we de tank volgegooid hadden (benzine is maar €1,20 per liter!) en een controle van onze kofferbak hoeveel sigaretten we hadden gekocht (ehm, nee, nul…), reden we opnieuw Spanje in en vonden we daar een hotel om te overnachten.

Barcelona
Waar kan je in een stad als Barcelona verblijven als je een auto hebt die je ergens kwijt moet… Nou, een Etap-motel in een van de buitenwijken, met gratis parkeren en openbaar vervoor voor de deur, was ideaal. Het was misschien een beetje een lange rit met de bus naar het centrum, maar erg goedkoop om daar te verblijven. Het totaal voor vervoer, accommodatie en parkeren voor 2 nachtjes was €90 ipv €160! Soms moet je voor budget kiezen ipv comfort…😉 (alhoewel de Etaps erg comfortabel zijn, alleen ver van de stadscentra) De eerste dag, toen we aankwamen, namen we de bus naar Plaza España en liepen naar de Montjuïc waar we in de parken rondwandelden. Toen we een kabel met zo’n zitje (zip-line) tegenkwamen konden we ons niet bedwingen en gingen voor een ritje. Whoohoo! Het hele park was erg mooi en relaxed en we kwamen weinig andere toeristen tegen. Daarna namen we de kabelbaan over de haven en wandelden daarna over het strand. Een stopje bij een cafeetje aan het strand voor een café con leche (koffie met melk) en daarna weer terug naar ons hotel. De dag erna gingen we naar Sagrada Familia, de wereldberoemde kathedraal van Gaudi. We vroegen ons af als we over 40 jaar hier weer heengaan, hoever het dan af zal zijn? Daarna liepen we verder door de stad, langs La Pedrera (het Gaudi-museum) en Casa Batilò en namen natuurlijk de nodige foto’s, wat dacht jij dan… Om naar Park Guëll te gaan namen we de bus en wandelden rond in het park en langs de gebouwen. Gaudi’s gebouwen zijn gewoon zo fascinerend, je blijft gewoon kijken… Maar natuurlijk moesten we weer verder en Valencia was de volgende stop op onze trip. We namen de toeristische route langs Sitges en Deltebre, de eerste een strandplaatsje dat helaas niet zo indrukwekkend was als ons reisboek ons deed geloven, en de tweede een natuurpark van enorme moerassen en hier en daar wat vogels. De beloofde flamingo’s hebben we helaas niet gezien!

Valencia
Vanwege de toeristische route naar Valancia kwamen we daar pas rond 18.00u aan, dus het was lastig om een overnachting te vinden. De eerste paar plaatsen vroegen €100 per nacht… maar waren het niet waard. Misschien kon onze navigatie ons helpen? We probeerden wat hotels bij elkaar te vinden en daar dan naartoe te rijden. Eerst reden we zo het centrum van de stad in, vol van de spits, maar we konden geen hotel vinden met makkelijke parkeergelegenheid. Gelukkig reden we vervolgens door naar Las Arenas strand, waar we een goed hotel vonden voor €50 per nacht, dus konden we daar lekker gaan slapen. Op de eerste volle Valencia-dag gingen we naar
Ciudad de las Artes y Las Ciencias, oftewel de ‘Stad van kunst en wetenschappen’. In plaats van bij het Ciudad te parkeren voor belachtelijk hoge tarieven, vonden we vlakbij een parkeerplekje voor niets. Het wetenschap-museum was uiteraard interessant, met veel probeer-het-zelf-dingen. We zijn ook nog de ruimte in geweest met de Space Academy en bekeken de IMAX-film Hubble in de Hemispheric-bubbel. De tweede dag liepen we door het stadscentrum naar het park toe (het voormalige rivierbed van de Turia). Vlak voor de het park ingingen vonden we een leuk cafeetje voor een café con leche. De dag begon met veel regen, maar later werd het veel beter. We haden zelfs lunch op een bankje in het park in de zon! Aangezien het park ons weer richting het Ciudad leidde besloten we nog een IMAX film te bekijken in het Hemispheric, Sea Monsters, in 3D. Daarna gingen we weer richting ons hotel, en liepen nog langs het appartement waar mijn zus Rosan een aantal jaar geleden verbleef toen ze hier studeerde. De volgende ochtend gingen we door naar Alicante, maar niet voordat we een wandelingetje hadden gemaakt op het strand.

Alicante
We kwamen rond 15.00u aan in Alicante, dus nog genoeg daglicht om het strand Playa de El Postiguet en het kasteel Castello del Santa Barbara te bekijken. We dropten onze spullen in onze hotelkamer en gingen ons sightseeing doen. Nadat we een paar keer verkeerd reden, vonden we uiteindelijk een parkeerplaatsje, maar toen wisten we niet waar we moesten betalen. Maaike vroeg het aan een parkeeragent, maar die sprak amper Engels. In haar ‘goedste’ Spaans kwam ze erachter dat het €1,20 per dag kostte, maar waar dat betaald moest worden bleef onduidelijk. Op dat moment kwam er net een man langsrijden die wegging en Maaike zijn parkeerkaartje gaf, geldig voor de rest van de dag, dus no problemo meer en gratis parkeren. Altijd fijn! De parkeerpolitie vond het ook niks erg dat ze een ‘gebruikt’ kaartje gebruikte. We wandelen even over het strand en namen daarna de lift omhoog naar Castello de Santa Barbara. Aangezien het bijna zonsondergang was, was het uitzicht werkelijk prachtig, en kleurde Alicante in de zachte kleuren van de ondergaande zon. Zo mooi!

Granada – Alhambra
Een oud gezegde zegt: ‘Als je dood gaat zonder Alhambra gezien te hebben, heb je niet geleefd’. Dat wilden wij natuurlijk niet riskeren, dus reden we de lange lange weg van Alicante naar Granada. Wederom gingen we naar het dichtstbijzijnde Etap motel en boekten we een ticket voor de Alhambra voor de volgende dag, aangezien de receptioniste ons dat aanraadde. Gelukkig maar dat we dat deden, want we kregen te horen dat er alleen nog een paar ticlkets voor 08.30 beschikbaar waren, de rest was al uitverkocht! In de zomer is het waarschijnlijk maanden van tevoren uitverkocht, dus mocht je naar Granada gaan, boek je tickets voor Alhambra lang van tevoren, je wilt het niet missen! Aangezien onze ticket tijd zo vroeg was (dat heeft te maken met wanneer je het Alcázar-paleis binnen mag, de rest kan de de hele dag van je ticket bezoeken), moesten we om 07.30 bij de hoofdingang staan… Het alarm nog eens anderhalf uur daarvoor, dus het was inderdaad een vroege ochtend voor ons! Dus daar stonden we vanochtend, om precies 07.30 voor de hoofdpoort, te wachten en te wachten en te wachten… We begonnen ons al af te vragen: waarom moesten we hier zo vroeg zijn terwijl de poort nog dicht is? Om precies 08.02 ging de poort open dus konden we ons ticket krijgen. Nou, wij waren klaar om naar binnen te gaan, dachten we. Nou nee, we moesten nog eens 15 minuten wachten, omdat het personeel nog niet op hun juiste plaatsen stond. De bewaker liet ons uiteindelijk erin, en liepen naar binnen met het personeel dat blijkbaar net aangekomen was… Manaña-manaña-style denken we? Om 08.35 mochten we Alcázar binnen en we waren overweldigd door de kleurige details en bewerkingen van het paleis. Zo mooi en goed onderhouden, gewoon prachtig! Na dat paleis was de rest een beetje saai om te zien, maar toch een prachtig complex bij elkaar. We deden ons best om zoveel mogelijk te zien, dus we kunnen zeggen dat we Alhambra in ieder geval hebben gezien voor we dood gaan! Dat is een goed iets, natuurlijk… Daarna reden we met onze auto het stadscentrum in en parkeerden in een krappe parkeergarage, zonder een krasje op de auto, werkelijk ongelooflijk… Daar vandaan liepen we naar de enorme kathedraal van Granada, dat helaas zo tussen de gebouwen ingepakt staat, dat je het niet echt goed kan bewonderen. Vervolgens liepen we naar de Albayzin, een interessant oud Arabisch deel van de stad met kleine straatjes om in te verdwalen. Halverwege kwamen we een leuk restaurantje tegen en stopten daar voor een lekkere tapas-lunch, jummie!! Helemaal opgefrist en volgestopt wandelden we vervolgens verder omhoog naar de Iglesia (kerk) de San Nicolás om hét prachtige uitzicht van Alhambra en de met sneeuw bedekte (maar in de stad is het gelukkig lekker 23 graden) Sierra Nevada bergen erachter, gewoon adembenemend…

We laten nu de Alhambra achter ons, morgen rijden we verder naar Córdoba, om de Mezquita (Moskee) te bekijken. Waarschijnlijk ook heel mooi! We kijken ernaar uit! En we houden jullie op de hoogte!

Veel liefs,
Maaike and Brad

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.