Maaikie in the States, Seizoen 2012, Aflevering 4 (Nederlands, for English see below!)

Deze aflevering gaat volledig over de National Parks in Utah.

Arches:

Voor ik mijn motel verliet in Moab, Utah, deed ik nog even wat boodschapjes en zorgde dat de tank van mijn auto helemaal vol was. Oh en ik kocht ook nog een hoed. Allemaal voorbereidingen om een prachtig National Park te zien: Arches. Bij de ingang kocht ik een National Parks Pass (officieel genaamd: America The Beautiful), aangezien ik nog meer nationale parken ga bezoeken en zo scheelt het me wat geld. Na een paar korte stops en een kleine wandeling rondom Balanced Rock (ik kon niet geloven dat die er niet af viel!), ging ik de wandeling doen naar Delicate Arch. De hike was in totaal ongeveer 5 km naar de Arch (boog) en terug. De wandeling ging over paden en slick rock (gladde rotsen) en in het zonnetje lekker heet, maar echt de moeite waard. Het was geweldig om de beroemde Arch te zien die eruit ziet alsof het zo in tweeen kan breken. En om eronder te staan natuurlijk! Er waren niet al teveel toeristen, dus was er tijd en gelegenheid om onder de boog op de foto te gaan zonder dat er andere mensen op het plaatje kwamen. Super! Op de weg terug naar de auto zag ik een stel wat hogerop staan die door een opening in de rotsen naar de Delicate Arch keken. Ik ging ook daar omhoog en raakte met ze aan de praat. Christa en Keith uit Salt Lake City waren in het zuiden van Utah om hun 28e huwelijksdag te vieren, dus ik feliciteerde ze. Ze waren natuurlijk nieuwsgierig waar mijn accent vandaan kwam, dus vertelde ik het ze en ook dat ik hier aan het rondreizen was. Ze gingen vervolgens weer verder, dus zeiden we gedag. Maar natuurlijk moest ik in dezelfde richting weer naar mijn auto, dus liep ik een stukje achter ze, ondertussen links en rechts foto’s aan het maken. Ze draaiden zich toen om en nodigden mij uit om, als ik in Salt Lake City zou komen, bij hun te verblijven. Zo aardig van ze! Ik heb me toen maar voorgesteld, want ze kenden mijn naam niet eens! Haha! Ik kreeg hun telefoonnummers en adres en misschien, als ik die kant op ga, maak ik nog van dit aanbod gebruik.Bij de auto’s aangekomen zeiden we nogmaals, maar dan echt, gedag. Daarna reed ik naar Devils Garden trail head voor de lange hike daar, ongeveer 12 km in totaal. Sommige delen van die wandeling waren prachtig, andere een beetje eng, aangezien ik over vinnen moest lopen (lange bergkammen zonder enige bescherming links en rechts om niet er van af te donderen…). Het laatste deel, nadat ik naar beneden was gekomen, zag ik niemand anders meer, dus begon ik me een beetje zorgen te maken of ik nog wel op het juiste pad liep. Maar toen liet een blauwe vogel me de weg zien door steeds een stukje voor me te stoppen en kreeg ik het geveol dat ik goed ging. Het is mooi om je zo een te voelen met de natuur. Na Devils Garden reed ik terug door het park richting de ingang en stopte nog even kort bij de Windows. Helemaal moe van de dag kwam ik weer aan in mijn motel kamer.

 

Dead Horse Point and Canyonlands

De volgende dag ging ik van Moab naar Dead Horse Point. Een prachtig stuk land boven een ravijn in de vorm van een schiereiland met de Colorado rivier er omheen gewikkeld.De plaats was zo genoemd nadat cowboys het schiereiland gebruikten om wilde paarden vast te zetten, door het smalle deel land af te sluiten. Ze kozen de paarden uit die ze wilden hebben en om onbekende redenen lieten ze de rest er achter zonder water, op slechts een paar honderd meter boven de rivier en de paarden stierven er. Na dit uitzicht ging ik door naar Canyonlands, een ander interssant landschap genaamd Island in the Sky. Dit stuk land is slechts verbonden met de rest door een weg-breed stukje. De natuur zal verder gaan met het weg schrapen van de rots links en rechts van die weg, dus het is een kwestie van tijd dat het Island echt een eiland zal zijn. Al rijdend over het Island zag ik niet veel, aangezien het allemaal vlak is. Maar bij de uitkijkpunten, zag ik de prachtige ravijnen die het Island in the Sky omringen. Daarna reed ik terug naar Moab en haalde een koffie bij Moab Coffee Roasters, gerund door een wat ouder hippie-stel. Ze waren misschien niet de snelsten, maar ze hadden wel verrukkelijke koffie en een pompoen-chocolade koekje voor me. Ik reed verder naar het zuiden om naar Natural Bridges National Monument te gaan. Ik wilde dat ik meer tijd had gehad voor dit park, aangezien er een paar prachtige wandeling te doen zijn tussen de natuurlijke bruggen in dit park. Maar… ik moest verder, want het was nog een behoorlijk eindje rijden naar mijn motel voor die nacht, de Aquarius Inn in Bicknell. En wat ik me niet bewust was, is dat er veel ‘Open Range’ in Utah is… Wat betekent dat de koeien overal grazen zonder hekken… En natuurlijk ook het groenere gras aan de overkant van de weg willen proeven… Ook nadat de zon onder gegaan is… Ik moest een keertje flink afremmen voor een koe die de weg overstak, en totaal niet onder de indruk was dat ik luid toeterde. En ik moest nog een keer vol in de remmen en stopte op 1 meter afstand van een groep koeien die naar de overkant wilden… OMG ik was nog nooit zo blij om in mijn motelkamer aan te komen!

 

Capitol Reef National Park

Na de stressvolle rit van de nacht ervoor besloot ik het die dag rustig aan te doen. Ik hoefde maar 1 park te bekijken, Capitol Reef, wat vlakbij Bicknell was, dus had ik geen haast. Eerst reed ik dwars door het park heen over de snelweg om bij het Natural Bridge punt te komen en ging daar voor een kleine wandeling van een uur. Het was erg mooi en niet al te zwaar. Daarna reed ik terug naar het bezoekerscentrum, met korte stops bij de petroglyphs (rots kunst door Native Americans) en een oude pionier’s school. Toen had ik wat koffie en heerlijke appeltaart bij een origineel huis in het park en genoot ervan in het zonnetje. Het weer was heerlijk die dag, zonnig en een lekkere koele bries. Ik wandelde bij de Grand Wash en een wandelroute naar de Pioneers Register en Tanks, allebei door mooie nauwe ravijnen. Na al dat wandelen ging ik weer terug naar mijn motel, waar ik de was wilde doen. Toen ik terug liep van de wasserette, verstuikte ik mijn enkel lichtelijk en had een flinke schaafwond op de zijkant van mijn voet. Eigenlijk wel grappig… Na al dat wandelen op losse stenen en gladde rotsen, verstuik ik mijn enkel terwijl ik de was aan het doen ben… Ik ben ook zo’n kluns!

 

Escalante

Van Bicknell reed ik naar Ecalante naar Maria en Steve, de tante en oom van mijn zwager, die in Amerika wonen en werken. Ze waren allebei thuis: in hun trailer die voor deze zomer en misschien langer in Escalante geparkeerd staat. Met een kop koffie en broodje kletsen we gezellig wat bij. Toen moest Steve naar een bespreking voor zijn werke n gingen Maria en ik een wandeling doen in de Devil’s Garden in Grand Staircase – Escalante National Park. Maria werkt in dit soort parken, dus we wandelden heerlijk rond in en over de rots formaties. Het was erg mooi en zo spectaculair hoe de natuur zoiets kan vormen. Waarom blijven namelijk de ene rotsen staan, terwijl eromheen alles tot zand is? Daarna gingen we weer terug naar de trailer en genoten van een wijntje in de zon terwijl we op Steve wachtten. ’s Avonds gingen we uit eten bij vrienden van hen, Amy en Dean en hun 2 dochters Marly en Hailey. Het was nogal een ritje om bij hun huis te komen dat ze in de Bergen bij Boulder, Utah een het bouwen zijn. Daar aangekomen stond de barbecue al aan , net als de open haard buiten (het huis is nog niet af). De dochters wilden ons graag laten zien wat hun favoriete deel van het huis is: het dak. Dus genoten we daar van het uitzicht. Het huis was ook gewldig ontworpen met allemaal duurzame materialen en gebaseerd op de zomer en winter zon om optimal gebruik te maken van warmte en keeling. Het was een beetje stormachtig op het dak en naast de barbecue, dus besloten we om binnen te genieten van de gegrilde vis en vlees. Het was erg gezellig.

 

Bryce Canyon

Na een nachtje in de trailer vertrok ik de volgende dag naar Bryce Canyon en reed de mooie route in het park. Ik stopte bij een paar uitkijkpunten om foto’s te nemen. In Bryce zijn de valleien bezaaid met hoodoo’s, enorme pilaren die overbleven nadat de rest van de rots weggevaagd was over tijd. Jammer genoeg lag er nog behoorlijk wat sneeuw, dusk on ik geen wandelingen maken, maar de foto-stopjes gaven wel geweldige uitzichten. Het rook ook erg lekker in het park, met alle verse naald-bomen. Daarna reed ik in 2,5 uur door naar Zion National Park en vond een motel in Springdale, net buiten Zion.

 

Zion National Park

Ik had ontbijt bij het motel en ging toen het park in. Grappig genoeg had ik dezelfde ranger als de dag ervoor bij de ingang van het park en hij herkende mij ook. ‘I never forget a beautiful woman…’ Hihi! Toen reed ik naar Weeping Rock, waar ik de wandeling naar Observation Point begon, een 4 mijl-wandeling naar het uitkijkpunt en dan dezelfde route weer terug. Eerst flink klimmen, dan door wat ravijnen, vervolgens weer een behoorlijke klim en dan over de oostelijke rand van de canyon om eindelijk bij Observation Point aan te komen. Van daar had ik prachtige uitzicht over de Zion vallei. Ik at mijn lunch daar en keerde vervolgens weer om om terug te lopen. Na nog een hele fles water leeg te hebben gedronken in de auto reed ik naar het einde van het park, naar de Temple of Sinawava, waar de rivier-wandeling begint, en van waar je verder kan lopen in de prachtige Narrows. Helaas was het water te ijzig koud om er zonder droog-pak doorheen te lopen, dus kon ik niet verder naar de Narrows. Ik eindigde deze geweldige dag met een korte wandeling naar de Lower Emerald Pools, met wat watervallen.

 

En na al deze prachtige National Parks in Utah ging ik naar Lake Tahoe en nu geniet ik van een roadtrip met mijn vriendin Laura in Californië. Die verhalen volgen gauw!

 

Veel liefs,

Maaike

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

