Laos trip januari 2014 – Part 3 (Nederlands, for English see below)

11/1 We hadden een smakelijk ontbijt en werden opgehaald om 9 uur door onze gids voor de volgende jungle trekking, Tohn. We gingen eerst even langs de naar de markt met verswaren om wat snacks en snoep te kopen. Tohn haalde de benodigdheden voor lunch en diner. Daarna reden we naar de ingang van de Nam Ha National Park om onze wandeling te beginnen samen met nog een lokale gids. We wandelden veel bergop naar de top van een berg te krijgen en dan weer naar beneden . Na een paar korte water stopt , de lokale gids bleef een beetje achter om wat bananenbladeren afhakken . Voor onze lunch tafel, zei Tohn. En inderdaad, zodra de lokale gids ons weer inhaalden, stopten we voor lunch . De bananenbladeren werden neergelegd op de grond als een picknickkleed, de inhoud van verschillende zakjes met groente mixen werden op het bananenblad geleegd en in onze handen kregen we een bal kleefrijst. Voordat we begonnen te eten zette Tohn een deel van het eten op een klein stukje van bananenblad en plaatste het naast een boom in de buurt van ons. Dit is wat ze hier doen als een offer aan de voorouders van de mensen die in het nationale park leven, en om ons te beschermen. Daarna was het tijd om de kleefrijst te eten met onze handen, en hiermee hapjes van de groenten met saus in onze mond te scheppen. Erg leuk om zo’n authentieke Laotiaanse picknick lunch. Wij gingen verder met de wandeling en de lokale gids ging terug naar het dorp waar we begonnen waren. Rond 15:00 kwamen we aan in Nalan Neua Village, naast de rivier Ha (oftewel de Nam Ha), met onder andere een mooie grote bungalow – een homestay voor toeristen zoals wij kunnen verblijven. Nadat we onze spullen in de grote hut hadden gezet liepen we door het dorp en werden we uitgenodigd bij de lokale jeugd hangout. Aangezien het zaterdag was, was een groot deel van de jongeren thuis van de kostschool die ze doordeweeks bezoeken. Ze luisterden naar luide muziek, verder zaten ze gewoon een beetje en verder niets te doen, de jeugd is ook overal hetzelfde. We liepen weer rond, zagen veel honden met puppies, varkens, kippen en hanen. We kochten twee Beer Lao, een voor ons en een voor onze gids, en gingen ontspannen naast onze hut op palen zitten. Alle dorpelingen keken net zoveel naar ons als wij naar hun, en vooral de kinderen waren erg geïnteresseerd in ons. Terwijl wij met ons biertje in de zon zaten, kwamen drie kleine meisjes langs die onze aandacht probeerden te trekken door gek te doen en bekeken ons aandachtig. We gaven hen wat snoep en namen wat foto’s . Toen begonnen ze een paar knikkerspelletjes te spelen met kleine steentjes en een gat dat ze in de grond groeven. Ik speelde een paar spelletjes met hen, maar verloor natuurlijk, wat de dametjes erg grappig vonden. Toen namen Talitha en ik snel een bad in de rivier: onze badkamer voor die dag. Het water was weer erg koud, dus alleen wat gespetterd met water en zeep. We hebben daarna nog wat meer gelezen en ontmoetten onze huisgenoten voor die avond, 3 Israëlische meisjes. Toen was het weer etenstijd: kleefrijst en groenten. In de hut wat als eetzaal diende zagen we een spin ter grootte van een hand. Hmmm, zal ik wel slapen vannacht?

12/1 Ja, ik sliep heel vast. Onder een klamboe die ik heel goed ingestopt had onder het matras, welteverstaan… Ik werd wakker doordat de zonnestraaltjes door de kieren tussen de planken doorkwamen. Talitha zat al buiten een boek te lezen en toen ik bij haar kwam zitten, bracht onze gids ons een lekker warm kopje koffie. Een geweldige start van de dag. De kippen, hanen en eenden liepen onder het platform waar wij op zaten. Vervolgens kregen we ons ontbijt, je raadt het al: kleefrijst, dit keer met een omelet. Het grootste deel van de rijst gaven we maar aan wat honden die kwamen bedelen om eten. Toen was het tijd om onze spullen te pakken, en we kregen ook een slaapzak en een fles koude thee om mee te nemen op onze wandeling van vandaag. We namen afscheid van de Israëlische meisjes die net wakker werden. Ze dachten om misschien naar Nepal te gaan, dus ik gaf hen wat informatie over Pokhara, waar ze moeten verblijven (Mountain Villa), waar te eten (Thic Thac, Happy Dreams) en wat te doen (parahawking!). Daarna vertrokken we uit het dorp en de kinderen kwamen ons uitzwaaien. Naast Tohn hadden we weer een lokale gids, Kemla, die als een heuse Rambo bladeren en takken weghakte met een mes om een ​​pad te creëren voor ons. De wandeling begon door een rivier, dus schoenen uit, broek helemaal omhoog gerold en lopen maar. We kregen een wandelstok om wat houvast te hebben in de stroming en de gidsen hielpen ons ook. Het was grappig om te zien dat de lokale bevolking in het midden van de rivier wat elektriciteit opwekten met een klein waterrad / schroef in de stroming. We liepen een stukje door wat rijstvelden en toen was het tijd voor een serieuze jungle tocht: recht omhoog. Nou ja, misschien niet 90 graden recht omhoog, maar we gingen zeker met een 75 graden helling omhoog, op gladde treetjes gemaakt in de modder. Kemla sneed links en rechts de dichte jungle open met zijn mes en wij volgden. Het was een lange steile wandeling die dag en het voelde voor ons als een heuse jungle bootcamp. Na een tijdje hakten Kemla en Tohn weer wat bananenbladeren en bamboe voor lunch en diner. We hadden weer een picknick lunch op de grond, dit keer met oude, taaie kip, groenten en de kleefrijst. Tohn offerde weer wat eten aan de voorouders en vervolgens konden wij gaan eten. De rest van de wandeling ging langs smalle glibberige paadjes met een steile afdaling aan de ene kant en (hopelijk) enkele bomen en wortels om ons aan vast te houden aan de andere kant. Opnieuw meer dichte jungle en rond 14:00 kwamen we aan bij onze jungle hut: alleen een dak, een muur (ja, eentje) en een bamboe plateau op bedhoogte om op te slapen. Dit was onze kamer voor de nacht met onze slaapzakken en klamboes. We chillen en schrijven in ons dagboek, terwijl onze twee gidsen houthakken voor het vuur. Van bamboe boomstammen maken ze ‘potten’ om water en het eten in te koken en ook onze koffiemokken voor morgenochtend worden vers gemaakt van bamboe. We frissen in de ‘badkamer’, op ongeveer 100 meter van de hut. Het is een stroompje water die uit een ‘kraantje’ komt die van bamboe (ja, er is veel van dat spul hier…) gemaakte is, het water komt uit een klein beekje. Tussen de bomen we wassen ons gezicht en handen en lopen terug naar het kamp. Kemla kookte soep in een van de bamboe-‘potten’, met ingrediënten als de binnenkant van spikey bamboe, bananebloem, verschillende planten uit de jungle en wat vlees dat op de markt in Luang Nam Tha was gekocht. Tohn sneed een heleboel strookjes van bamboe om de klamboes aan op te hangen. De jungle soep smaakte heerlijk en vult goed. We aten die avond nauwelijks van de kleefrijst en de groenten. Als toetje kregen we een yam, een peer-achtige aardappel, dat smaakte heel yammy! De gids had ook wat LaoLao voor ons, de Laotiaanse whisky. Het heeft een beetje een interessante smaak, iets als ouzo, maar niet zo sterk, en het maakte ons in ieder geval goed warm voor de nacht. Nadat we nog wat langer naar het vuurtje gestaard hadden. Gingen we naar bed rond 19:30.

13/1 Na een gebroken nacht (ik viel op zich goed in slaap, ik denk dat de LaoLao goed werkte, maar toen ik wakker werd midden in de nacht kon ik niet meer slapen omdat ik het koud had), zaten we weer naast een kampvuurtje, terwijl de regen zachtjes op het dak van onze hut tikt. Hmm, dat wordt een glibberige wandeling terug naar de entree van het Nam Ha park. Onze gidsen kookten ons ontbijt op het vuur: een noedelsoepje. En wij kregen koffie in onze bamboe mok, dat we, na het lief gevraagd te hebben, mee mogen nemen als souvenir. De lunch wordt ook voorbereid: met behulp van een van bamboe gemaakte kom en vijzel, maakte Kemla een tomaat en pepertjes salsa. Gisteravond hadden ze al kleefrijst (heel goed kleverig dit keer) gekookt en nu grilden ze nog wat vlees op het vuurtje en kookten ze eieren in een bamboe-pot. Alles ingepakt en rond 08:30 waren we klaar om te vertrekken. De wandeling was inderdaad erg glad en we hielden ons aan van alles stevig vast om niet van de berg af te glijden. De bladeren van de bomen werkten als een gigantische paraplu en zorgden dat er niet al teveel regen op ons hoofd viel. Na ongeveer 2 uur wandelen in de regen, liepen we ongeveer nog een uurtje met druppels die van de bladeren vielen. We liepen daarna verder in vlakker land met een zonnetje op ons hoofd. Bij een hut stopten we om in de schaduw eronder te gaan lunchen. We eten de kleverigste kleefrijst ooit, een paar eieren, het gegrilde rundvlees en Kemla plukte ook wat verse groenten: bladeren van een varen. Huh? We probeerden het, en het smaakte als sla. Don’t try this at home, het zal wel een ander soort varen zijn. Het laatste stukje van de wandeling ging weer door de rivier Ha, dus mochten onze schoenen weer uit en liepen we door het koude water dat lekker verfrissend aanvoelt op onze voeten en benen. In een dorp stapten we op een tuktuk-truck en we zetten we Kemla af bij het begin-dorp, hij moest weer teruglopen naar zijn dorp in het park. We vervolgden met de tuktuk de weg naar Luang Nam Tha. Het eerste wat we deden toen we in ons hotel aankwamen, was een lekkere warme douche. We wasten ook wat kleding en spoelden de ergste modder van onze schoenen. Tijd om een ​​beetje te ontspannen. Rond 17:00 gingen we naar de markt en aten een Khao Soy: een Laotiaanse soep met dikke rijstnoedels, dat een smakelijk varkensvleesprutje bevat, een beetje een pittige Bolognese. We gooiden wat extra groenten en zelfs een bloemetje (viooltjes) in de soep en ook wat pikante saus en kruiden. Heerlijk! Toen terug naar ons hotel, tijd om nog wat meer relaxen met een Beer Lao en een zakje pinda’s, na al die jungle avonturen…

To be continued!

IMG_0595 IMG_0612 IMG_0646 IMG_0679 IMG_0723 IMG_0729 IMG_0752 IMG_0784 IMG_0786

About Maaike

Besides my travelblog on https://maaikie14.wordpress.com, I have another website with various articles on http://thecuriousbutterfly.com. See you on either one or both of them!
This entry was posted in Reizen, Travel and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.